תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית פותח צוהר לאחד התחומים האטרקטיביים והמדוברים של השנים האחרונות, והופך את בוגריו לאנשי ה-CDO (Chief Digital Officer, אחראי הדיגיטל בארגון) של המחר. לקראת פתיחת המחזור הראשון של התואר, שוחחנו עם ראש החוג, ד”ר מיכל שפירא:

ד"ר מיכל שפירא

ספרי לנו מעט עלייך

אני מגיעה מהזווית הפרקטית של השיווק והפרסום בארץ. עבדתי במשרדי פרסום מובילים, התחלתי כפלנרית, אח”כ עברתי לתפקיד של סמנכ”ל אסטרטגיה, ובשלב מסוים החלטתי לעשות את הדוקטורט. כל השנים המשכתי להיות גם בתעשייה וגם באקדמיה. בין היתר, אני גם דירקטורית ויו”ר ועדת רדיו ברשות השנייה לטלוויזיה.

בעבורי, אחד הדברים המשמעותיים הוא הובלת התוכניות לשיווק ופרסום בקריה האקדמית אונו, גם במסגרת החוג לפרסום ותקשורת שיווקית, זהו התואר הראשון היחיד בארץ בפרסום ותקשורת שיווקית. כמו כן, בחיפה וירושלים יש התמחות במנהל עסקים שאני מובילה, בנוסף להתמחות בשיווק ב-MA.

ספרי מעט על התואר

הרעיון לפתיחת המסלול עלה בזכות תגובות מבוגרים: היום אנשי שיווק בכירים נדרשים להבנה מעמיקה בעולם הדיגיטל ומעבר לזה. יש אנשים שמצליחים להוביל מהלכים בארגונים כי הם בתפר – המשולש שמורכב מביזנס, טכנולוגיה ושיווק. 

 כיום רואים סמנכ”לי שיווק, CDO, מנהלי שיווק בכירים, לומדים באמצעות ניסוי וטעיה או במסגרת לימודים פרקטיים מהירים, אבל טרם היה תואר שני בארץ שמוביל אקדמיה יישומית על נישה זו. שם נרתמנו.

זה תואר שני, MA, שנמשך שנה, במסגרתו לומדים ארבעה טרימסטרים – כל אחד מהם כולל תשעה מפגשים ותקופת בחינות. שנה קלנדרית אחת. התוכנית מותאמת לאנשים עובדים וצפויה להתקיים בימי רביעי (16:00-22:00) ושישי כל היום.

העולם מתפתח מהר, צריך תקשורת חדשה, כישורים חדשים שיהפכו את הבוגרים לרלוונטיים. בוגרים שלנו אמרו שיש צורך בתואר שני שמכין את האנשים לעולם החדש, באמצעות פרסונליזציה, כלים טכנולוגיים שנותנים פתרונות. כך נוצר התואר השני, ראשון מסוגו בארץ שמותאם לשינוי בענף. הוא מייצר חוויה אקדמית 360, מלמד את המוסמכים לייצר אסטרטגיה דיגיטלית אפקטיבית, מלמד מיתוג, יח”צ, שיווק,. אחריו ניתן להשתלב במגוון תפקידי ניהול בענף, זו מקפצה לקריירה לתעשיית השיווק, הפרסום והדיגיטל.

התואר הוא שובר שוויון בעולם הדיגיטל. הוא לא עוד תואר. עשינו ניתוח, וכך גם המל”ג (שדרש הוכחות) – אנחנו מביאים מיומנויות וידע חדשים בעולם השיווק והתקשורת, המרצים הטובים ביותר, ומייצרים הכשרה בתפקידי טכנולוגיה והובלת טרנספורמציה דיגיטלית. כמו כן, כאמור, התואר מתאים לאנשים עובדים.

מה לומדים?

יש שתי התמחויות. הראשונה היא לאנשים מאד דיגיטליים, על התפר בין שיווק וטכנולוגיה. אלו ילכו על התמחות באסטרטגיה וטרנספורמציה דיגיטלית. לעומת זאת, יש אנשים שמבינים בדיגיטל בעולם כמו שלנו, שמגיעים מעולמות אחרים, פרסום, יח”צ, שיווק, מרקום. הם ילכו להתמחות בתקשורת שיווקית. חייבים להבין דיגיטל, אבל לא מעוניינים בחלק האנליטי שלו.

באשר למי שמגיע מרקע אחר, לא מנהל עסקים ותקשורת, יהיה עליו לגשת לקורסי השלמה. בגדול, רוב הנרשמים מגיעים מהשטח, אבל פתוחים לכולם, כך גם בהגדרה.

יהיו קורסים נפרדים לשתי ההתמחויות, ובאמצע יהיו קורסים משותפים שנותנים ידע והכשרה בתחום האסטרטגי של התקשורת והדיגיטל.

בין הקורסים המיועדים לכלל הסטודנטים נמצא קורס ניהול התקשורת והפרסום בעידן הדיגיטלי, שאני מעבירה. זהו קורס שנותן את כל הכלים הניהוליים בפרסום ותקשורת.

בין הקורסים הנוספים תמצאו את הקורס לאסטרטגיה עסקית וכלכלית בישראל, שאותו יעביר פרופ’ ירון זליכה, שהיה החשב הכללי באוצר. קורס מרתק. תלמדו גם על טרנספורמציה עסקית דיגיטלית – איך מייצרים אותה? הרבה מהקורסים שלנו מועברים על ידי שני אנשים, אחד איש שטח ואחד איש אקדמיה. במקרה הזה, למשל, יעבירו את הקורס ד”ר יצחק גניזי, שחוקר את התחום, וליאב גפן, שהיה סמנכ”ל השיווק של הראל, ולאחר מכן מנכ”ל השיווק של צים.

קורס נוסף עוסק ברגולציה, ממשל ואתיקה, יועבר ע”י פרופ’ שמואל האוזר, עד לאחרונה יו”ר הרשות לניירות ערך, ד”ר מיכאל מירו, מבכירי עולם הרדיו בישראל, וצבי זרחיה, פרשן בכיר בכלכליסט. הם ייקחו אותנו למסע חשוב בו נלמד את הממשקים לרגולציה, זכויות יוצרים, מה מותר, מה אסור, איפה גבולות הגזרה ועוד. לכל אלו, כמובן, מצטרפים קורסים רבים וטובים.

 

בהתמחות באסטרטגיה וטרנספורמציה דיגיטלית נלמד קורסים שונים כמו:

  • Design Thinking
  • Lean Management and Agility
  • קורס העוסק במפגש בין גיימינג, תקשורת ותרבות
  • קורס בנושא אולפן דיגיטלי בטלפון החכם, שאותו יעביר ד”ר מיקי מירו וטל פלורנטין, שהוא מומחה פודקאסטים, UI ו-UX. בזכות הקורס תלמדו לעשות הכל מהסלולר, פודקאסטים, סרטונים, קמפיינים שלמים.

 

בהתמחות בתקשורת שיווקית לומדים קורסים שונים כמו:

-יצירתיות במנהל עסקים

-סדנאות כמו סדנת אסטרטגיית הקמת סטראטאפ

-סדנת ניהול קמפיינים עם מרכז הסימולציה, בהשתתפות ד”ר אורית שלומזון

-גדעון אוקו מהחדשות, יחד עם העורך שלו, גדי ויניש, יעבירו קורס שעוסק בנושא מאחורי הקלעים של עולם התקשורת

-קורס העוסק באסטרטגיית יחסי ציבור וניהול משרדים, שיועבר ע”י שורת טאלנטים בתחום: ד”ר ארז יעקבי, ד”ר גיל סמסונוב ממשרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב פבליסיס, יוסי יהושע ממשרד הפרסום יהושע, הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות, אביב בושינסקי, נורית דאבוש שהייתה יו”ר מועצת הרשות השנייה, וניצן חן מנכ”ל לשכת העיתונות הממשלתית. הסילבוס של הקורס הוא אשכולות, כל מרצה מגיע למפגש או שניים

 

למי המסלול מתאים?

 רק לבעלי תואר ראשון, שמעוניינים בחיבור בין שיווק וטכנולוגיה, ורוצים להכיר את עולם השיווק, הפרום ויחסי הציבור.

אילו תכונות צריכות להיות למי שמגיע לתפקיד CDO בפרט ואיש דיגיטל בכלל?

כישרון, התמדה ואהבה לתחום. מי שיצליח צריך פאשן. זה תחום שצריך לראות בו את השינויים. צריך להיות אדם שלא מפחד מטכנולוגיה, ובאותה נשימה מאד אוהב אנשים, טרנדים, מגמות, להשפיע, ולראות את העבודה שלו באה לידי ביטוי באופן מיידי. אדם עם יכולת הסתגלות טובה, פסיכולוגית וגם אסטרטגית. צריך להיות אדם שמחבק את העולם הדיגיטלי.

מה הדבר הבא בדיגיטל לדעתך?

כיום, בעקבות הקורונה, גם צרכנים שלא חשבנו שהם דיגיטליים, הופכים להיות דיגיטליים. לא רק צעירים. נראה בקרוב הרבה מאד דיגיטל, ובמקביל אנשים יהיו זקוקים יותר מתמיד לתשומת לב אנושית ומגע אנושי, כי אנחנו מזהים בוטים. הדבר הבא בדיגיטל הוא פתרונות דיגיטליים נוחים ברמת ה-UI, ברמת ה-UX, הרבה הבנה פרטנית בלקוחות ובכל אחד מאיתנו בפרט. אפילו בהתאמה לשעות היום, למצב הרוח שלנו, לדפוסים שלנו. כמובן הלקוחות יהיו יותר קצרי רוח לחברות שלא ישכילו להבין זאת.

מה ההמלצה שלך למי שמסתכל על התחום מבחוץ?

שאלו את עצמכם – תהיו מחוברים לעולם החדש? תתקדמו בו? תנהלו מהלכים דיגיטליים של עצמכם? העולם מדבר אליכם, ובמקביל אתם מתעניינים באנשים ולא רק בקופסה השחורה של הטכנולוגיה? אם כן, זה המקום בשבילכם.

הסתקרנתם? רוצים לגלות עוד על התואר? הקליקו פה כדי לגלות עוד על תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו