בימים של אי בהירות בשוק העבודה, תואר שני יכול להיות מה שיעשה את כל ההבדל בין עובד שימשיך בתפקידו ובין עובד שלא. הוא מוכיח רצינות, יכולת השקעה והגדלת ראש, וכמובן מעיד על כך שלעובד ישנם כלים מקצועיים שיהפכו אותו לטוב במיוחד. על הטענות המעניינות הללו אחראי ד”ר איל מעוז, איש אקדמיה המחלק את זמנו בין אוניברסיטת נורת’ווסטרן בשיקגו ובין הקריה האקדמית אונו, אשר יהווה חלק בלתי נפרד מהתואר השני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו. ישבנו איתו לשיחה קצרה.

ד"ר איל מעוז

ספר לנו על עצמך

אני מרצה לשיווק. יש לי תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במימון, ותואר שלישי בשיווק בנורת’ווסטרן בשיקגו. החיבור הוא השיווק במהותו – שיווק הוא בעיני שילוב של הסתכלות על בני אדם, הצרכים והרצונות והפסיכולוגיה, ומצד שני גם הסתכלות כלכלית על הערך ויצירת ערך. אני חי גם בישראל וגם בארה”ב. בקיץ אני מלמד בנורת’ווסטרן, בקלוג, וביתר השנה אני פה, ובנוסף אני מרצה אורח באוניברסיטה בצרפת.

איזה קורס תעביר בתואר השני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית?

שני קורסים. הקורס הבסיסי בשיווק נקרא אסטרטגיה וניהול השיווק, והוא משתלב עם הקורס השני, מבוא ליצירת ערך. הקורס השני מבין השניים, הוא קורס קלאסי לתואר שני, הוא ניתן גם בתוכנית הרגילה, ועבר התאמה לתוכנית. המהות היא ליצור מסגרת לניהול כללי שטוענת שתפקיד המנהל הוא יצירת ערך לארגון, לשותפים האסטרטגיים ואפילו לחברה כולה. הקורס כולו עוסק בצורת המחשבה הנדרשת למנהל כדי שיבין את תפקידו ויישם הכל בצורה הטובה ביותר.

בתואר ראשון מדובר לרוב בנתינת כלים לאדם, שיידע להתנהל בעבודה או במקצוע מסוימים, ואילו תואר שני עוסק יותר בצורת מחשבה ובצורת חשיבה אסטרטגית, כוללנית והוליסטית. זוהי תשתית לקורסים שבאים אחר כך בתוכנית. החיבור יהיה ברור יותר אם הסטודנטים יסתכלו על המציאות מתוך גישה של יצירת ערך.

איך אתה מקפיד שלימודי השיווק שלך יהיו גם פרקטיים ולא רק תיאורטיים?

אני מחובר לקרקע ולתעשייה. אני יועץ לכמה מהחברות הגדולות בעולם ומעביר הכשרות בשתי אוניברסיטאות: Kellogg School of management, מקום ראשון בשיווק בעולם כבר ארבעים שנה, וב-INSEAD, מקום ראשון בשיווק באירופה. אני מעביר קורסים. הסיפור האישי שלי מוביל לכך שאין הפרדה אצלי בין תיאוריה ויישום. היישום הוא חלק אינטגרלי.

הסטודנטים לומדים מודל: איך יועץ שיווקי נכנס לארגון, מבין בעיה ומייצר פתרון אסטרטגי. המודל שאני מלמד הוא לא מודל תיאורטי שאפשר לקרוא עליו בספרים. זה מודל שבו אני משתמש כשאני נכנס לחברה כמו אינטל וצרי לנצח סיטואציה מסוימת ולתת לה פתרונות. אני, אישית, השתמשתי במודל מאות פעמים. כל התואר הוא שונה – אנחנו לא רואים את עצמנו רק אקדמיה, אלא אקדמיה יישומית, מההתחלה ועד הסוף.

להגיד ששיווק אפשר רק להכיר באמצעות התנסות זה כמו להגיד שאין טעם להכשיר חיילים לקרב. בתואר ראשון הסטודנט מקבל כלים קריטיים ליישום, והתואר השני הולך מעבר, ונותן צורת מחשבה בלעדיה לעולם לא יהיו מנהלים ברמה הגבוהה. אולי מנהלים ברמה טקטית אבל לא ברמה האסטרטגית. מי שרוצה קריירה בשיווק ולא רק עבודה, צריך להבין את זה.

ספר לנו קצת על התואר השני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית

התוכנית היא חיבור של הפרקטיקאים הטובים בתחום בארץ ובעולם, ביחד עם יסודות אסטרטגיים ושיווקיים שיאפשרו לסטודנט לפתח קריירה ולא רק למצוא עבודה כמנהל חשבון בחברה. החיבור מייצר את התוכנית.

אני מביא את החלק השיווקי. העולם שונה לחלוטין בעקבות הדיגיטל, ותפקיד השיווק השתנה. מנהל שיווק היום עושה דברים אחרים ממה שעשו לפני 15 שנה, ועדיין, צורת המחשבה השיווקית לא השתנתה, ולא צריכה להשתנות. יצירת ערך הייתה נכונה לפני 15 שנה וגם היום. התוכנית לוקחת את העקרונות האסטרטגיים שלא השתנו ולא צריכים להשתנות, ומביאה עליהם את עולם הדיגיטל שמאפשר למנהלים לעסוק בפרקטיקה היום יומית בשוק העבודה.

מה ההמלצה שלך למי שמסתכל על התחום מבחוץ ושוקל האם להירשם לתואר?

להבין שצריך להסתכל אסטרטגית ולטווח ארוך ולא טקטית לטווח קצר. יש היום אופנה, ללכת ללמוד את המקצוע בקורסים קצרים והכשרות ולא בהקשר האקדמי. זה אפשרי, אפשר להתקבל כך לעבודה, אבל ההבדל הוא במשכורת. מי הראשון שיוצא לחל”ת כשהחברה תיקלע לקשיים. מי הראשון שתהיה לו קריירה ארוכת טווח. מי יוכל לבנות בית ומי ימשיך לגור בשכירות.

ההמלצה שלי היא שגם אם אנחנו צעירים שרוצים למצות את החיים (והקורונה חיזקה את זה), אני ממליץ לחשוב מעבר לשנים הקרובות, ולבנות יסודות איתנים לקריירה שתוכל לפרנס אתכם גם אם הכלים והדיגיטל ישתנו. מה שבטוח בעולם זה שהוא ישתנה כל הזמן.

אחת הסטטיסטיקות המעניינות בחברות ההייטק היא בשאלה מי יצאו לחל”ת בעקבות הקורונה ומי לא, ויש יתרון ענק לאנשים עם תואר מול חסרי תואר. תואר מאותת למעסיק שהאדם רציני, הוא השקיע זמן, עבודה וכסף. אפילו בתת המודע הוא משדר למעסיק פוטנציאלי שמדובר באדם עמוק ורציני יותר ממי שעשה קורס דיגיטל אונליין. במיוחד אם מדובר בתואר שני. כשיש שני אנשים באותה מידת כשרון – כשרון תמיד ינצח תואר, אבל אם, לצורך העניין, יש שני אנשים באותה רמה, מי יקבל את הקידום למנהל צוות או מחלקה? מי יישלח להקים צוות חדש? זה עם התואר, כמובן. לא צריך יותר מהיגיון בריא.

 

לסיכום…

תואר הוא הרבה יותר מאסכולות ותיאוריות, על אחת כמה וכמה אם מדובר בתואר שני. תואר שני יכול להקנות ערכים משמעותיים, לייצר הזדמנויות וערך רב בשוק העבודה וליצור תשתית לקריירה מוצלחת וארוכת טווח.