מה עושה תקציבאי ולאן הוא יכול להתפתח? מה תחומי האחריות של פלנר? מה ההגדרה של פלנר? אם אתם מעוניינים להתחיל את הדרך המקצועית שלכם בענף הפרסום ובפרט בענף הפרסום הדיגיטלי, זה הזמן להכיר את התפקידים במשרד פרסום ומפה כבר הדרך שלכם תהיה קלה יותר לניווט ברגע שתבינו את מושגי היסוד וחלוקת האחריות של התפקידים השונים. 

רבים וטובים מאיתנו מעוניינים בקריירה בענף הפרסום בכלל ובענף הפרסום הדיגיטלי בפרט, ובצדק. עולם הפרסום הוא עולם מרתק: הוא דינמי, מתפתח במהרה, לא מפסיק להתחדש ולהפתיע, וכן מדובר בהזדמנות מעולה לקריירה ארוכת שנים ומוצלחת. ומעבר לכך במיוחד בתקופת הקורונה שעדיין לא פסחה עלינו אי אפשר להתעלם מהדיגיטלציה שהיא הביאה לעולם. גם הרבה מאוד אנשים שעד היום ש-התעלמו מהעובדה שהעולם עובר לדיגיטל – COVID-19 דחף את העולם ל-דיגיטליזציה ואיפשר לעולם להמשיך להניע עבודה בזכות העזרים הטכנולוגיים וזה מה שדחף את כל עולם הדיגיטל עוד צעד אחד קדימה. 

 כל פונקציה במשרד פרסום מצריכה שימוש במיומנויות אחרות, מתקשרת לעולמות תוכן אחרים ומתאפיינת בשגרת יום אחרת בהתאם. חשוב לציין כי אין דרגות חשיבות בין הפונקציות השונות. נהפוך הוא, כל אחת מהן חשובה כדי ליצור הרמוניה וכדי להפוך את המשרד לרווחי. מן הסתם, כל משרד מאופיין בחלוקה ארגונית שונה, שכן לכל משרד יש צרכים שונים ומאפיינים שונים. פעמים רבות, בעל מקצוע אחד נדרש למלא יותר מפונקציה אחת.

אם אתם רואים את עצמכם משתלבים בעולם הפרסום אך עדיין לא בטוחים באיזה אופן ובאיזה תפקיד, הרשו לנו לעשות סדר בבלגן ולהכיר לכם את מגוון התפקידים במשרד פרסום.

תפקידים בעולם הפרסום הדיגיטלי

קופירייטר/מנהל תוכן:

האדם אשר אחראי על ייצור התוכן של משרד הפרסום, תוכן אשר נועד לשכנע את הקהל לרכוש את המוצר או השירות של הלקוח.

במשרדי דיגיטל, חלק ניכר מן העיסוק של הקופירייטר או מנהל התוכן הוא ביצירת פוסטים לרשתות החברתיות, אשר אותם מקדם מנהל הקמפיינים (ראו ערך). ההחלטה איזה פוסט יש לכתוב נעשית על פי בריף שמוציא התקציבאי (ראו ערך). פעמים רבות העבודה נעשית באמצעות גאנט, שהוא לוח המרכז בתוכו את התכנים שעתידים לעלות בתקופה הקרובה (בד”כ חודש).

קופירייטר אחראי גם על יצירת קמפיינים ארוכי טווח ובעלי נפח גדול יותר מאשר פוסטים לרשתות החברתיות. הוא אחראי על פיצוח הקונספט והקריאייטיב המשמשים ליצירת הקמפיין, ובמידה ומדובר בסרטון שרץ ברשת, הוא גם האחראי על התסריט.

כמו כן, קופירייטר או מנהל תוכן הוא האחראי על המיקרו-קופי בכלים הדיגיטליים של הלקוח, כגון הקטגוריות השונות והמלל המופיעים באתר האינטרנט של הלקוח, וכן ניסוח באנרים של גוגל המתפרסמים בשטחי פרסום ברשת.

תקציבאי:

תקציבאי הינו מנהל לקוח מתחיל, אשר מטפל במספר קטן של לקוחות. תקציבאי משמש בתור החולייה המקשרת בין מגוון התפקידים במשרד פרסום, וכן בין צד הלקוח ובין העובדים במשרד הפרסום.

התקציבאי מנהל קשר שוטף עם הלקוח, ועל פי בקשותיו של הלקוח, התקציבאי מוציא בריף (הוראות לביצוע משימה) לעובדים השונים במשרד הפרסום.

על התקציבאי מוטלת האחריות לייצג נאמנה הן את האינטרסים של המשרד (למשל, במקרים של חוסר בזמן או במשאבים וקביעת סדרי עדיפויות), והן את האינטרסים של הלקוח.

סופרווייזר:

לרוב זהו תקציבאי שהתקדם בקריירה, וכעת מטפל במספר גבוה יותר של לקוחות. כמו כן, סופרווייזר הוא מנהל צוות האחראי על מספר תקציבאים.

מנהל לקוח:

הסמכות הגבוהה בהיררכיית ניהול הלקוח. הוא אחראי על הסופרווייזרים (ובעקיפין, על התקציבאים).

מדיה פלנר:

זהו בעל התפקיד האחראי על התכנון ארוך הטווח של הקמפיינים של משרד הפרסום, ועל ההחלטה מהי האסטרטגיה הנכונה בה יש לפעול על מנת לשכנע את הצרכן לרכוש את המוצר או השירות, ובכך למקסם את רווחיהם של הלקוחות.

על מנת להצליח בתפקיד פלנר, יש לראות את האינטרסים השונים של הצרכן הפוטנציאלי, להכיר אותו ואת דפוסי החשיבה שלו לעומק. מכאן, על הפלנר לגבש אסטרטגיה של פיה ינהג משרד הפרסום כולו.

על מנת להגיע לתוצאות הרצויות, הפלנר צריך להיות קשוב לרחשי השוק ולבצע מחקרים בכלים אנליטיים שונים.

מנהל קמפיינים: 

בעל התפקיד אשר אמון על הגדלת החשיפה של התכנים שאותם המשרד יוצר, וכתוצאה מכך, גם הגדלת המכירות והרווחים של הלקוח.

ישנן מספר שיטות שמטרתן היא לקדם את הלקוח ברשת, ולהוביל לכך שהצרכנים ייחשפו אליו ויכירו אותו.

הכלי שנקרא Facebook Business Manager מאפשר את הגדלת החשיפה של התוכן בעמוד של הלקוח, על ידי השקעת סכום כסף. בעת יצירת קמפיין, מנהל הקמפיינים בוחר מי הקהל שייחשף לתוכן, ומייעד אותו לקהל שיש לו את הסיכוי הטוב ביותר לרכוש את המוצר או השירות. ניהול קמפיינים בפייסבוק אף מצריך יכולת ניתוח אנליטית והסקת מסקנות על פי התוצאות.

אל אלו נוספים גם קמפיינים בגוגל, שמטרתם היא להתברג בין התוצאות הראשונות בגוגל ולהעלות משמעותית את הסיכוי שהצרכן יקליק דווקא עליהן. בגדול ישנם שני סוגים של קמפיינים: PPC שהוא קמפיין ממומן (תוצאות בגוגל שאליהן נלווית המילה “מודעה”) ו-SEO שהוא קמפיין אורגני, כלומר משתלב באופן אותנטי-כביכול בין התוצאות הראשונות שעולות בגוגל.

בכל יום נוספת רשת חברתית חדשה למשחק, כמו Tiktok, Quora, Reddit ועוד רבים אחרים – על מנהל הקמפיינים שרוצה באמת להוביל את החברה קדימה מוטלת גם האחריות להיות תמיד מעודכן בפרטים הטכניים של הפלטפורמות השונות אשר פעילות, ולאתר הזדמנויות שבהן יוכל לפרסם לקהל היעד שלו בעלות טובה יותר ובהחזר השקעה גבוה יותר. 

על מנהל הקמפיינים מוטלת האחריות גם לייצר דו”חות ללקוחות. אחד הכלים הפופולריים ביותר אשר משתמשים בהם כיום הינו Google Data Studio המומלץ, אשר תוכלו להתחיל לייצר בו דו”חות בעצמכם כדי להתאמן. 

לסיכום…

לא משנה איזה מבין התפקידים במשרד פרסום מדבר אליכם יותר ובאיזה תחום תרצו להתמקצע בעתיד, בכל אחד מהתפקידים שתוארו לעיל, תוכלו להפיק המון, לצבור ניסיון וידע ולקדם את הקריירה שלכם. על כל פנים, מתוך התפקידים שצוינו לעיל,  אלו רק חלק מכלים המקצועיים שתקבלו במהלך לימודי תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו שבסופו של דבר שיכשירו אתכם בתור ה-CDO (Chief Digital Officer) של המחר.