למי זה מתאים?
אם יש לך שאיפה לרכוש מקצוע טיפולי מרתק ומספק, רצון לעזור ולפעול לשיפור איכות החיים של ילדים ומבוגרים, אם תחום הפרעות התקשורת מעניין אותך והיית רוצה לעסוק בתחום המאפשר עבודה עם מגוון אוכלוסיות וגילים – תואר .B.A הפרעות בתקשורת הוא המסלול עבורך.
בני אדם הם יצורים חברתיים והתקשורת עומדת בבסיסה של כל אינטראקציה חברתית.
בישראל חיים כ- 800,000 איש (ילדים ומבוגרים) המתמודדים עם הפרעות תקשורת שונות: איחור ברכישת שפה, פגיעות נרכשות בשפה, שיבושי הגייה, הפרעות בשטף הדיבור ובקול, קשיי בליעה וקשיי שמיעה. קשיים אלו יכולים להופיע כבר בגיל הינקות ועד לגיל המבוגר ומשפיעים על היכולת שלנו לתקשר באופן מיטבי עם הסביבה שלנו ולתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום, כיחידים וכחלק מקהילה.
קלינאי התקשורת פועלים לשיפור התפקוד ואיכות החיים של המטופלים, באופן שיאפשר להם לקיים תקשורת טובה ככל האפשר עם סביבתם.
בוגרי ובוגרות התואר משתלבים במגוון תפקידים במסגרות החינוך, במערכות הבריאות, במגזר הפרטי – במכונים פרטיים, בחברות הייטק שמפתחות תוכנות תקשורת ואביזרי עזר לתקשורת שפתית, בחברות מכשירי שמיעה ואביזרי עזר לשמיעה בעמותות ובקהילה.
תכנית הלימודים
תוכנית הלימודים לתואר ראשון בהפרעות תקשורת היא רחבה וכוללת תכנים מעולם הרפואה, פסיכולוגיה ובלשנות.
במסגרת התוכנית לומדים הסטודנטים והסטודנטיות על מגוון הפרעות בשמיעה, בדיבור, בשפה, בתקשורת ובבליעה אצל ילדים, באוכלוסיה הבוגרת ובגיל השלישי.
צוות המרצים בתוכנית מורכב מאנשי מקצוע העובדים בתפקידי מפתח במגוון מסגרות קליניות ועם מגוון אוכלוסיות, ומחברים את הידע התיאורטי לניסיון שלהם מהעבודה בשטח.
שנים ג' – ד' כוללות סמינרים מחקריים בתחומי השפה, הדיבור והשמיעה.
התוכנית כוללת התנסות מעשית מלווה הדרכה החל מהשנה הראשונה, הכוללת תצפיות, התנסויות במרכז הסימולציה של הקריה עם שחקנים המדמים מפגשים קליניים עם מטופלים ובני משפחה, וכן יציאה לשטח הקליני לעבודה עם מטופלים במגוון מסגרות עם הדרכה וליווי צמודים.
בנוסף, ההכשרות הקליניות מאפשרות ללומדים להיחשף לעבודה עם מגוון גילים ואוכלוסיות, הודות לשיתופי פעולה ייחודיים עם מגוון ארגונים, ביניהם בתי חולים כללים ושיקומיים, מסגרות להתפתחות הילד בקופות חולים, מסגרות לחינוך מיוחד ועמותות (בקול, מיחא, מעגן ועוד).
בין הנושאים הנלמדים
• מבוא לאנטומיה
• מבוא לפיזיולוגיה
• מבוא לגנטיקה
• גמגום והפרעות בשטף הדיבור
• הפרעות שפה בילדים
• פסיכולוגיה התפתחותית
• הפרעות שפה במבוגרים
• הפרעות שמיעה בילדים
• שיבושי היגוי
• הפרעות קול וצרידות
• שיקום השמיעה
• פגיעות ראש
מהן המיומנויות שארכוש במהלך הלימודים?
באילו תפקידים אפשר להשתלב?
בוגרי ובוגרות התואר משתלבים כקלינאי תקשורת במגוון מסגרות במגזר הציבורי והפרטי:
לאתר החוג להפרעות בתקשורת – לחצו כאן
מוזמנים.ות לצפות בהרצאה קצרה ומרתקת של ד"ר חנה פוטר-כ"ץ, בנושא מערכת שיווי המשקל והשפעתה על איכות החיים שלנו:
קבלה ישירה:
פסיכומטרי בציון 620 ומעלה + זכאות לבגרות + מעבר ראיון קבלה + אנגלית מתקדמים א’ והצהרת בריאות
או ציון סכם של 630 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + אנגלית מתקדמים א’ והצהרת בריאות
או תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה מוכר קודם ממוצע 85 ומעלה/במדעים בממוצע 80 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + הצהרת בריאות
או זכאות לתואר שני (תואר מוסמך) ממוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג בממוצע 85 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + הצהרת בריאות.
למועמדים ללא פסיכומטרי או מועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה הישירה לחוגים הנ"ל מוצעות מכינות מקצועות הבריאות:
מכינה למקצועות הבריאות:
תנאי קבלה: זכאות לתעודת בגרות.
משך המכינה: 2.3.2025-26.6.2025 כולל תקופת מבחנים.
ימי לימוד: ג׳+ה׳ בין השעות 8:00-18:00 .
ימי ב' בין השעות 8:00-14:00 (קורסי אנגלית טרום בסיסי + בסיסי, לפי הצורך)
תנאי מעבר מהמכינה לתואר: ממוצע 92 ומעלה במכינה.
תנאי קבלה: זכאות לבגרות מלאה בממוצע 90 ומעלה הכוללת:
א. ציון 85 ומעלה בהיקף 5 יח"ל באנגלית.
ב. ציון 90 ומעלה בהיקף 4 יח"ל במתמטיקה או ציון 70 ומעלה בהיקף 5 יח"ל במתמטיקה + ראיון קבלה.
משך הלימדים: 2.3.2025-26.6.2025 כולל תקופת מבחנים.
ימי לימוד: ימי ג' בין השעות 8:00-15:30 , ימי ה' בין השעות 8:00-18:00
ימי ב' בין השעות 8:00-14:00 (קורסי אנגלית טרום בסיסי + בסיסי, לפי הצורך).
תנאי מעבר מהנתיב לתואר: סיום נתיב מעבר בממוצע 92 ומעלה