קידום אתרים, SEO,  הוא תחום חשוב ומשמעותי שיכול לתת נופך נוסף לאנשי שיווק דיגיטלי. אם אתם שוקלים להתמקצע בתחום המאתגר והמרתק, גלו עוד על גוגל מפי המומחה אנידור חקק

לצד תוכן איכותי ומהלכי שיווק שוברי שגרה, גוגל הוא בעל חשיבות מכרעת בהצלחתו של מותג. אחרי הכל, כולנו מחפשים מידע בגוגל על בסיס יומי, ומובן שיש מנגנון שעומד מאחורי הבחירה של גוגל לשלוף לנו תוצאה מסוימת בעמוד הראשון ולדחוק מטה תוצאות אחרות. אנידור חקק, מומחה קידום אתרים SEO מכיר את התחום ממש מראשיתו, ובחר  להעניק מבט מבפנים למי ששואף להפוך את גוגל לקריירה.

אנידור חקק, מומחה קידום אתרים SEO

אנידור חקק

 

ספר לנו עליך. איך הגעת לתחום של קידום אתרים SEO?

שמי אנידור חקק. אני מתעסק כל חיי בתוכן על כל צורותיו. מגיל צעיר כתבתי בכל עיתון ילדות אפשרי, ככה שאני  איש תוכן בכל רמ”ח אבריי. אחרי הצבא בכלל הלכתי ללמוד הנדסה. תוך כדי התואר ב 2005 חזרתי לכתוב תוכן. הביקוש גדל, היו לי מספר לקוחות מעניינים, כך פתחתי עסק בשם ״AD מדיה״ והתחלתי להעניק שירותי תוכן. למדתי לבד איך להביא את האתר למעלה ובשלב מסוים מספר לקוחות רצו שאקדם להם את האתר. ב-2007-2008 קידום אורגני עוד לא היה מוכר, אבל גיליתי עולם והתאהבתי בו. פתחתי את ״היידה דיגיטל״ ב-2009, שהוא הכובע המשני שלי שדרכו רוב האנשים מכירים אותי. זו חברת SEO שעושה פרויקטים בתחום התוכן, עובדים B2B, פייסבוק וכו’, אך הכוח היה ונשאר בתוכן ובקידום בגוגל. 

עם הזמן, האקדמיה השכילה לאמץ את הדיגיטל, והתחלתי להרצות בקריה האקדמית אונו ובמוסדות נוספים, התאהבתי בתחום ההרצאות.

אני מאד אוהב את העולם הטכני ובמהלך הקורונה, הצוות שלי ואני גם פיתחנו SAAS שעוזר עם אופטימיזציה טכנית, שלב אחר שלב.

מה זה אומר קידום אתרים SEO?

הופעה בתוצאות האורגניות של גוגל. אני נוהג לקרוא לזה בניית מותג באינטרנט. ככה אנחנו מייצרים נוכחות בעשרות ובמאות ביטויים בזמן ובמקום שבו הגולשים מחפשים. גוגל מושך את הלקוחות עם ה-intent הגבוה ביותר והרצון להמרה כאן ועכשיו. כלומר, גולש שמגיע לגוגל מגיע עם בעיה מסוימת, ומצפה לפתרון. מי שמחפש מוכן ללכת עם פתרון טוב שהוא מוצא בגוגל. בפייסבוק להבדיל, הגולש לא אקטיבי. כמפרסם אני אציע לגולש משהו שיעניין אותו גם אם הוא לא ביקש אותו. בגוגל מי שמגיע לתוצאה מסוימת- רוצה מוצר או שירות מסוים, ככה שהשאלה היא האם אצליח לשכנע אותו שאני הכתובת הנכונה.

מה זה אומר קידום אורגני מתוך האתר? וקידום אורגני מחוץ לאתר?

בקידום אורגני, רב הנסתר על הגלוי, כמו הנוסחה של קוקה קולה. אף אחד לא יודע מה הפרמטרים המדויקים. אנחנו יודעים שעולם ה-SEO נשען על שתי רגליים: הרגל הראשונה היא  on page- מה שקורה באתר. סוגיות טכניות, התוכן, הכפלות, אינדוקס,סריקה, התאמה למובייל, זמני טעינה וחוויית משתמש שהוא פרמטר סופר משמעותי. הרגל השנייה היא מה שקורה מחוץ לאתר. כלומר – on page אומר במה אני טוב, מי אני ומה אני. Off page אומר המוניטין שלך ברשת, הדמקורטיה ברשת. לא רק מה שאני אומר על עצמי אלא אינדיקציה. אם הרבה גולשים נכנסים לאתר שלי, סימן שאוהבים אותי וזה משפיע על הקידום של האתר בסופו של דבר.

איזה עדכון גוגל עשתה נושא של קידום אתרים?

בסוף מאי נכנס עדכון משמעותי שנקרא core web vitals, עדכון שבו כולם רוצים לשפר את המהירות של האתר לפי ציון שהם מקבלים. גוגל שמה על השולחן את נושא חוויית המשתמש בהשפעה על אלגוריתם הדירוג ובפרט את  זמן טעינה, חוויית משתמש, האם המסך מרצד, כמה זמן לוקח לרוב הדף להיטען, וב-mobile first (סוגייה בוערת נוספת) זה משפיע מאד ועוד ימשיך להשפיע בעתיד.

מה ההבדל בין קידום אתרים אורגני לקידום אתרים ממומן?

צריך להבין מבחינה אסטרטגית שאלו מוצרים שונים אך משלימים זה את זה. SEO ,קידום אתרים אורגני,  זו ריצה למרחקים ארוכים, לא מהיום למחר. צריך עבודה עקבית במשך 5-6 חודשים כדי להכניס ביטויים לדף הראשון בחיפוש של גוגל. בהשוואה לכך, בקידום אתרים ממומן אפשר להתברג תוך כמה שעות לעמוד הראשון בחיפוש של גוגל עם קמפיין באוויר. בגוגל ממומן משלמים על כל קליק, ולא מעט, ואילו ב-SEO כל קליק הוא חינמי.

הבדל נוסף הוא שבקידום אתרים ממומן, בשנייה שמפסיקים את הקמפיין הממומן נעלמים מגוגל. ב-SEO אם מפסיקים, עדיין תהיה נוכחות בגוגל בזכות קידום האתר בשלל ביטויי זנב ארוך.

מה השילוב המנצח לדעתך לקידום אתרים אורגני?

קודם כל, אתר. לפעמים לא מבינים את ההבדל בין דף נחיתה לבין אתר ולא מבינים למה דף נחיתה לא מתקדם בגוגל. דף נחיתה מותאם לקמפיין. אחד מהפרמטרים לקידום בגוגל הוא ייצור הרבה תוכן בהרבה דפים ודף נחיתה לא נותן מענה שכזה. לקידום בגוגל צריך תוכן, קישורים והבנה של התנהגות משתמשים באתר. זה השילוש הקדוש של SEO. בינתיים, הכל מתחבר ל-SEO הטכני. אם גוגל לא סורק ומאנדקס את הדפים, המאמצים הללו נפגעים.

קישורים, כמו שציינתי, זו דמוקרטיה של הרשת. הצבעת האמון. לא מספיק שאעיד על עצמי, ברגע שהרבה אתרים מעידים עליי לטובה, זו הוכחה חברתית שאומרת שיש דברים בגו.

בנוסף יש חשיבות למקור הקישור. קישור מאתרים לא טובים יכול אפילו לפגוע בדירוג, אבל קישור  מאתרים סמכותיים ורלוונטיים זה טוב ותורם לקידום.

מה האתגרים העיקריים בעולם קידום האתרים?

האתגר העיקרי הוא לשקף את הפעילות ללקוח. הרבה אנשים לא מבינים את התחום, שבו רב הנסתר על הגלוי, ולכן יש הרבה אנשים לא מקצוענים בתחום. הרבה חברות חותמות על חוזה עם לקוח ופשוט לא עושות כלום, או עושות מעט מאד.  

צריך להבין את המטריה, הפעילות, מה נדרש, מה צריך לעשות בשביל להגיע לעמוד הראשון.  צריך אורך רוח, היום אנחנו בעידן שבו לאנשים אין סבלנות. מנכ”לים רק רוצים לידים. לפני הלידים מגיע שלב השיווק, מיתוג ובניית שם. גם אם יש קמפיין טוב, לא לעולם חוסן. צריך שם ומוניטין, אחרת אם מצליחים פעם אחת זה לא אומר שהצלחה תימשך לאורך זמן. לכן, צריך להבין שלא לוחצים על כפתור והכל קורה מיד. צריך להסתכל בראיה חודשית ולא יומית. לכן העוסקים ב-SEO צריכים להגיע מטייפקאסט מסוים.

צריך גם לדעת ולהבין שלא יודעים הכל. יש הרבה ניסוי וטעיה. אם גוגל משנה את האלגוריתם אפשר ליפול במיקום ברגע. צריך לנסות ולהתמודד, ואני באופן אישי אוהב את זה. תמיד מעניין בתחום שלנו.

מה היית מייעץ לאנשי שיווק צעירים בתחילת דרכם? ולסטודנטים בעולם השיווק?

לצד התואר, צריך ללמוד לא מעט לבד. אוטודידקטיות היא מילת מפתח בתחום. אם אדם לא יודע ללמד את עצמו וללמוד לבד, הוא לא יוכל להיכנס לתעשייה. אעיד על עצמי: כשנכנסתי לתעשייה, פייסבוק לא היה קיים עדיין. היום אני עושה קמפיינים בפייסבוק. מי לימד אותי? אני! ניסיתי, הלכתי, למדתי, הצלחתי ונכשלתי. חובה ללמוד ולפתח ראייה אסטרטגית, והכל קיים ברשת: מאמרים, סרטונים כמו אלה שאני מספק בעצמי ואנשים כמוני. לא לפחד להתנסות לבד. סטודנטים אומרים “אין לי ניסיון וכולם רוצים שנתיים-שלוש ניסיון”. חשוב להבין שניסיון לא בא לידי ביטוי רק בעבודה כשכירים אלא גם בניסיון שרוכשים לבד. אחרי הכל, זה מה שנדרש מאיתנו ביום יום, להתנסות ולשפר את עצמנו כל הזמן.

עם זאת,חשוב להדגיש כי לתואר יש המון יתרונות. לומדים ללמוד. בעיניי מה שחשוב זה שהסטודנטים ילמדו ללמוד לבד ויוכלו לסגל יכולת לחפש בעצמם מידע בצורות, ולמה משנה הצורה שבה המידע ארוז- מאמר, סרטון, סדנה. זאת הדרך.

שליטה בקידום אתרים בגוגל מעניקה כוח רב, אבל באותה נשימה היא מצריכה חיפוש בלתי פוסק אחר הפיתוחים והעדכונים שענקית החיפוש מוציאה לעתים קרובות. במקביל , יש ערך רב ביצירת תשתית רחבה, בכלים וביכולת למידה עצמאית, ותואר בשיווק דיגיטלי יכול לתת מימד נוסף למי שרוצה להתמודד עם הפיתוחים העתידיים בגוגל.