בתערוכת פוסטרים מרשימה, הגיעה לסיומה שנת הלימודים הראשונה של המסלול הייחודי ופורץ הדרך, ללימודי תעודת מוגנות

אי שם בתוך הסגרים הראשונים של מגפת הקורונה, נולד צוות פיתוח מיוחד באונו, שהתכנס למטרה חשובה אחת: איך אפשר במקביל ללימודי החינוך והחברה, להקנות ידע וכלים לסטודנטים שלנו, בתחום החשוב של ביסוס חוסן ומוגנות לילדים ובני נוער, במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות.

עוד הרבה לפני שהבנו בחברה בישראל, את נזקי הקורונה על הבריאות הנפשית ותחושת החוסן של ילדים ובני נוער, ישבנו לחשוב איך אפשר לקדם את נושא המוגנות בקרב אנשי החינוך העתידיים של ישראל. וכך נולד לו מסלול ייחודי, המסיים בימים אלה את המחזור הראשון שלו, וכולל שלושה קורסים תיאורטיים, התנסות מובנית בטיפול במצבים של חרם והדרה חברתית בסימולטור שלנו, ושנה שלמה המוקדשת לתחום המוגנות במסגרת העבודה המעשית של הסטודנטים בשטח.

                            

זהו מסלול פורץ דרך, המתקיים השנה לראשונה בישראל בקריה האקדמית אונו, ומוקדש כולו לתכנים העוסקים בהעמקת הידע ורכישת כלים מעולם החוסן, המוגנות האישית והמוגנות ברשת.

את החשיבה על המסלול והיישום שלו, ליווה צוות מיוחד, בראשו עומדת פרופ’ טובה הרטמן, שרואה בקידום תחום החוסן והמוגנות בקריה האקדמית אונו, מטרה מרכזית וחשובה. את פיתוח הקורסים השונים והבנייה שלהם וליווי ההכשרה של הסטודנטים, מובילים ד”ר צח סלור, ראש מיקוד ילדים ונוער בסיכון ועו”ס המומחה בטיפול במצבי סיכון של הפרט והמערכת, ביחד עם שרון קייזר-הלר, מרכזת ארצית של תחום המוגנות בקריה האקדמית אונו ופסיכולוגית המומחית בטיפול ומניעה של פגיעות בילדים ובני נוער ברשת. 

הקורסים שנבחרו למסלול ממקדים את הסטודנטים בתהליכים של פיתוח חוסן אישי, הבנה סוציולוגית ופסיכולוגית של ילדי “דור המסכים” והקניה פרקטית של כלים מעשיים למניעה וטיפול במצבים שונים של חרם והדרה חברתית.

בנוסף לקורסים התיאורטיים, במהלך תהליך ההכשרה שלהם, הסטודנטים עוברים סימולציות במרכז הסימולטור של אונו, המדגימות מצבים של חרם והדרה חברתית. התרחישים נבחרים ונכתבים בקפידה בשיתוף פעולה פורה עם מרכז הסימולציות וצוות המוגנות. בתוך חדרי הסימולציות, נדרשים הסטודנטים לבנות תכנית טיפולית וליישמה

     

מול צוות השחקנים המנוסים, בתהליך הדורש מהם הבנה של המצבים השונים והבניה של פתרונות מעשיים לקונפליקטים המאתגרים בתוך התרחישים שהם פוגשים.

לאורך שנת הלימודים השנייה, עוברים הסטודנטים שנה של התנסות מעשית בתחום המוגנות, אשר בה הם נדרשים להעביר פעילויות ותכנים לצוותי הוראה, הורים ותלמידים, ובנוסף הם מלווים קבוצה אחת לפחות של תלמידים – במטרה להקנות להם כלים למניעה והתמודדות עם פגיעות ברשת.

בימים אלה הסתיים מחזור הפיילוט הראשון של המסלול, עם כ-45 סטודנטים, מרקע שונה ומגזרים שונים. הם הצליחו להטמיע את הידע שרכשו במגוון רחב מאד של מסגרות חינוך בארץ: החל מסטודנטים שעבדו עם נוער קצה בפנימיות טיפוליות, עם נוער בסיכון בחברה הערבית ביפו, עם ילדים בבתי ספר יסודיים באור יהודה, עם הורים וילדים דוברי אמהרית בתל אביב, עם נערות במחלקת קידום נוער בראש העין ובג’לג’וליה, עם נערות במעון צופיה, ואפילו עם ילדים מחוננים בפלנטריום.

בשלהי חודש מאי נערכה תערוכת פוסטרים מרהיבה של מסיימי המסלול, הזכאים לתעודה. הסטודנטים הציגו בהתרגשות את העשייה הנרחבת שלהם בשטח, דיברו על החוויה בסימולטור והעלו לדיון נושאים שונים מתוך מגוון הקורסים שלמדו. היה מרגש לשמוע סטודנטים שמדברים על החוויה הלימודית שלהם, לצד החוויות האישיות אותם חוו כתלמידים.

הסטודנטים הודו לצוות המרצים המלווה ובין דברי הסיום שלהם נאמר: “נתתם לנו תקווה לעתיד טוב יותר עבור הילדים שנפגוש. הלוואי שבתקופה שאני למדתי בבית הספר היה לי מדריך מוגנות שיעזור לי וידע מה לעשות”.

למידע נוסף על תוכנית הלימודים הייחודית, השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם.