חישבו על עצמכם בגיל עשר. כיצד אתם למדתם בכתה? איך התנהלו השיעורים וכיצד הכנתם את שיעורי הבית? נדמה כי כולם מסכימים שדרכי ההוראה והלמידה במערכת החינוך משתנות באיטיות רבה מאד. גם כיום ההוראה במערכת החינוך לרוב מתקשה להעניק לתלמידים חווית למידה משמעותית וליצור למידה המותאמת לשונות שלהם. אם תשוו את פעילות התלמידים בזמנם הפנוי לפעילות שלהם בבית הספר, תסכימו כי מערכת החינוך אינה מנצלת באופן מיטבי את המגוון העצום של הטכנולוגיות הזמינות לצורך שיפור הלמידה וההוראה.

למרות ששילוב טכנולוגיות בלמידה קיים כבר שנים רבות, תקופת הקורונה הביאה את המרחב הדיגיטלי לפתחם של כל המורים ואנשי החינוך. כיון שבתקופת הסגרים לא ניתן היה להתחמק מלמידה בסביבה דיגיטלית, התבהר לאנשי החינוך כמה חשובה ההיכרות עם טכנולוגיות הלמידה כדי ליצור למידה איכותית עם הכלים הדיגיטליים.
בקריה האקדמית אונו שואפים לתת לאנשי החינוך כלים אקדמיים ומעשיים כדי להתאים את ההוראה שלהם למאה ה-21, הן מבחינה פדגוגית והן מבחינת ארגז הכלים העומד לרשותם וכולל כיום בתוכו הרבה מאד אפשרויות טכנולוגיות-דיגיטליות.  

ד”ר גילה לוי עצמון, ראש התמחות תקשוב ולמידה בתואר שני בחינוך בקריה האקדמית אונו, מסבירה את הנושא במשפט מרכזי: “להתאים את הכלי הטכנולוגי לחשיבה הפדגוגית”.
הלימודים בתמחות תקשוב ולמידה מחולקים לשני תחומים שבסופו של דבר משתלבים יחדיו. “אנחנו מתייחסים קודם כל ללמידה” אומרת ד”ר לוי עצמון “התוכנית עוסקת רבות בדרכים להוראה ולמידה שמתאימים לאנשי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, בחשיבה ופיתוח יכולות של אנשי החינוך ללמד בדרך הנכונה והמתאימה לתלמידי המאה ה-21. אנחנו מתייחסים לחוויית הלמידה, כיון שאנחנו מאמינים שלמידה פעילה וחוויתית יוצרת משמעות אצל התלמידים לאורך זמן. לשם כך צריך לשלב הוראה מתקדמת עדכנית ומרעננת המתאימה לחיים המאה ה-21”.

החלק השני מתייחס לנושא התקשוב והוא עוסק למעשה בטכנולוגיות למידה. “איך אנחנו מיישמים שימוש בטכנולוגיות למידה לשפר את ההוראה” מסבירה ד”ר לוי עצמון. “כיצד לקחת מתוך שפע של כלים ואפליקציות שנגישים ברשת האינטרנט, לבחור את הכלי הכי נכון ולעשות בו שימוש לשיפור הלמידה וההוראה. אנחנו תחילה הופכים את השיעור לחווייתי ומעניין ולאחר מכן, מצרפים אליו את הטכנולוגיה המתאימה. זהו תהליך שניתן ליישם  לכל שכבת גיל, החל מגן ועד לתיכון”.
“התפיסה שעומדת מאחורי הרעיון היא ללמד למידה משמעותית שהתלמיד ייקח איתו עוד שנים קדימה. למידה חווייתית עוזרת לתלמיד לקבל את הידע, להפנים אותו ולזכור אותו”. כדוגמא לכך, אומרת ד”ר לוי עצמון, אפשר לקחת למשל הרצאה. “אפשר המורה יכול לתת הרצאה פרונטאלית עם הסברים ותמונות – התלמיד אולי יזכור אותה זמן קצר וסביר להניח שבמהירה ישכח את הנאמר. אולם אם במקום זאת נשלב למידה פעילה, בניית מודל שיוצג בתערוכה, יצירת סרטון שהתלמידים מביימים ומפיקים בעצמם, או תכנון וביצוע מחקר שתוצריו יוצגו בפני הכתה, הלמידה תהיה גם מעניינת יותר, וגם תיזכר לאורך שנים”.

“היום עומדות לרשות אנשי החינוך אפשרויות רבות שלא היו קיימות לפני עשרים-שלושים שנה, סביבות למידה דיגיטליות, יישומים ואפליקציות זמינים ונגישים במחשבים ובסמארטפונים הנמצאים בכל כיס. אלה כלים רבי עוצמה לקידום הלמידה וההוראה שנמצאים ממש בהישג יד. .

“התפיסה המנחה אותנו היא “הלומד במרכז”. כיצד לשלב את היישומים הטכנולוגיות והסביבות הדיגיטליות כך שהלמידה תהיה רלוונטית לכמה שיותר מהתלמידים שיושבים מולי בכיתה” אומרת ד”ר לוי עצמון. “בהמשך לתפיסה הזו, מערכת החינוך מתמקדת כיום בתחום החברתי-רגשי. גם כאן אפשר לעשות שימוש בטכנולוגיות הלמידה. יישומים דיגיטליים יכולים לתת מענה דיפרנציאלי לתלמידים שונים, הם גם יכולים לתת מקום לביטוי ולשיתוף, וגם לאפשר למורה לתת מענה אישי יעיל וישיר לכל תלמיד ותלמיד. “.

“בהתמחות שלנו יש גם היבט של יזמות” אומרת ד”ר לוי עצמון “אנחנו מתייחסים לסטודנטים כאל מי שמובילים שינוי בתוך המערכת ולכן חשוב לנו לתת בהתמחות גם כלים של ראייה ארגונית בהטמעת חדשנות.

התוכנית שלנו כל הזמן מתחדשת. משנה לשנה אנחנו מתעדכנים את תכנית הלימודים ומחדשים  את תכנים על מנת שהבוגרים שלנו ייצאו לשטח עם הידע הכי חדשני והכי רלוונטי שקיים. לדוגמה, השנה שולב בתכנית הלימודים נושא הבינה המלאכותית בחינוך. זהו תחום חדש ביותר אבל חשוב לנו שהבוגרים שלנו יצאו לדרך כשיש להם ידע עדכני בנושא. בשנת הלימודים הקרובה יתרחב הנושא של הבינה המלאכותית וילמד בהיקף רחב יותר אשר יאפשר לסטודנטים לקבל תעודה של הקריה האקדמית אונו – תעודת “מוביל בינה מלאכותית בחינוך”.

לימודי התעודה יקנו היכרות עם הבינה המלאכותית והתנסות מעשית עם יישומי בינה מלאכותית, המתאימים לשיפור עבודת אנשי ההוראה וכן לשילוב בתהליכי למידה והוראה בתחומי הוראה שונים במערכת החינוך.

לימודי התעודה יעניקו ראייה רחבה של משמעויות שילוב יישומי בינה מלאכותית בחינוך, הוראה ולמידה במערכת החינוך. בוגרי הקורס יוכלו לשלב כלי בינה מלאכותית בעבודתם בתחומי תוכן שונים, ילמדו ליצור תוצרי מדיה מגוונים, ולהנחות את התלמידים בשילוב כלי AI  בלמידה. בנוסף, יעסוק הקורס גם בתחומי האתיקה החשובים בשימוש ביישומי AI.

בשונה מתוכניות אחרות ללימודי בינה מלאכותית בחינוך, לימודי התעודה בהתמחות תקשוב ולמידה מציעים מבט ארגוני רחב על הטמעת יישומי בינה מלאכותית בחינוך, היבטים פרקטיים, מקצועיים, אתיים, משפטיים ועוד.

לימודי התעודה הם ללא עלות לנרשמים להתמחות תקשוב ולמידה.

 

ההתמחות מיועדת לאנשי חינוך ממערכת החינוך (החל מגיל הגן ועד בית הספר התיכון), לאנשי חינוך והדרכה בחינוך הבלתי פורמלי, וגם עבור אנשי הדרכה בארגונים גדולים – צה”ל, משטרה, מערכות בריאות ומערכות מוניציפליות, המעוניינים לרכוש ידע עדכני בשילוב טכנולוגיות בתהליכי למידה והוראה.

 

 

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם