השנים הראשונות בחינוך ילדים הן המשמעותיות ביותר, ואחראיות על פיתוח כלל יכולות הילד, בתחום החברתי, הרגשי, המוטורי והשכלי. התקופה הנוכחית מוסיפה אתגרים חדשים ומורכבים שמחייבים הסתגלות וכלים חדשים.

 

העידן שלנו הוא עידן שמשתנה במהירות הבזק, אך ילד תמיד נשאר ילד. הוא עדיין רוצה לשחק בארגז חול אולם במקביל הוא מתמודד עם אתגרים חדשים שלא היו והלימודים לתואר שני שמקבלות היום נשות המקצוע בקריה האקדמית אונו מכשירים אותן לגשר על העולמות, מהמשחקים בארגז חול ועד בינה מלאכותית.

ד”ר מרילין סמדג’ה, ראשת התמחות הגיל הרך לתואר שני בקריה האקדמית אונו, מסבירה כי הילדים היום מתמודדים עם אתגרים שלא הו מוכרים בעבר. “אנחנו חיים בעולם שמשתנה במהירות והילדים מוצאים עצמם מתמודדים עם דברים חדשים שגם מבוגרים לא תמיד יודעים להתמודד איתם. כדוגמא אנחנו יכולים להתייחס לתקופת הקורונה שהביאה איתה מצוקות נפשיות שגם הורים לילדים סבלו מהן. אנחנו צריכות ללמד את הילדים הצעירים איך מסתגלים לתקופה כה מאתגרת ומשתנה ונשות המקצוע הן אלו שאמורות להכיר את הכלים הנכונים שמתאימים לילדים. הן אלו שנותנות לילדים כלים של חוסן והתמודדות עם מצבים משתנים”. עוד אומרת ד”ר סמדג’ה: “תכנית התמחות הגיל הרך ייחודית במינה כי היא מגשרת בין הגישות החינוכיות לגישות הטיפוליות. אנו מלמדים קורסים של משחק, תנועה, אומניות, תיאטרון בובות וכדומה”.

“תכנית הלימודים שלנו בקריה האקדמית אונו מגשרת בין התיאוריות השונות והיישום שלהן במציאות המשתנה, כולל גם שימוש במרכז הסימולציה שבו הן עוברות תרחישים שונים שמשקפים את המציאות והן לומדות כיצד לפתור דילמות שונות בצורה המיטבית עבור הילדים” מוסיפה ד”ר סמדג’ה.

“כשאנחנו מדברים היום על חינוך הגיל הרך צריך להבין את השינויים שהתחוללו ועדיין מתחוללים בכל תחומי ולא להישאר מקובעים על מה שהיה לפני עשרים שנה כשהילדים שיחקו בארגז חול והייתה להם פינת משחקים” אומרת ד”ר סמדג’ה. “ארגז החול הוא עדיין מאוד חשוב אולם הילדים היום מתמודדים עם אתגרים שהילדים לפני עשרים שנה לא הכירו. היום הם צריכים ללמוד לפתור יותר קונפליקטים, להיות יותר עצמאיים, להסתגל למצבים משתנים וזה כדי שהילדים יוכלו לעצב את האישיות שלהם כבר מגיל צעיר ולהיות מוכנים לחיים של שינויים”.

ד”ר סמדג’ה מסבירה כי היום, הסביבה שבה גדלים הילדים, היא סביבה עתירת טכנולוגיה ולכן, לצד אותו ארגז חול ותיק, הילדים צריכים ללמוד כיצד להשתמש בחוכמה בטכנולוגיה שנמצאת בכל מקום בחייהם. “נשות המקצוע אצלנו לומדות כיצד לשלב את אותו ארגז חול מוכר וישן עם עולם טכנולוגי וליצור סביבה יצירתית שמלבד הנאה גם תעניק לילדים כלים וכישורים לעתיד”.

גם נושא הבינה המלאכותית שהולך וצובר תאוצה מדי יום, הוא חלק מהלימודים בקריה האקדמית אונו כפי שמספרת ד”ר סמדג’ה. “בהתמחות הגיל הרך הכנסנו גם את נושא הבינה המלאכותית ללמודים כי זה עוד כלי שאפשר להשתמש בו וצריך לדעת להשתמש בו בצורה נכונה. צריך להבין שהדור הבא יחיה עם עולם הבינה המלאכותית כחלק בלתי נפרד מהחיים ולכן עדיף שהוא ייחשף, יכיר ויבין את תחום הבינה המלאכותית בדרך הנכונה ולא פחות חשוב, בדרך המוסרית והאתית”

אולם לא הכל סובב סביב טכנולוגיה ומשחקים. “הילדים של היום גדלים בחברה רב-תרבותית שלעיתים גם מלאת קונפליקטים ונשות המקצוע צריכות לדעת לחנך לסובלנות, קבלת האחר ושילוב ילדים עם צרכים מיוחדים” אומרת ד”ר סמדג’ה. “הורים רבים בוחרים מסגרות חינוך כללי עבור ילדיהם שלעיתים יש להם צרכים מיוחדים כמו למשל אוטיזם. נשות המקצוע צריכות לדעת מהם האתגרים שניצבים מולן ולהכיר את הכלים הנכונים שיעזרו לילדים וגם להורים”.

עוד מתברר כי היום תחום לימודי הגיל הרך מעניק אפשרויות תעסוקה נרחבות. מדובר בתחום שמתפתח במהירות ומחפש אחר אנשי מקצוע מתאימים ואנשי חינוך עם תארים מתקדמים מבוקשים מאוד.

 

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם/ן קשר בהקדם!