טיפים לסטודנט.ית עם הפרעת קשב

כיום, בניגוד לעבר, יודעים שהפרעת הקשב, לרוב, אינה מסתיימת בגילאי בית ספר. בקרב למעלה מכ- 70% מהילדים עם הפרעת קשב, הסימפטומים ממשיכים לבגרות. על כן, אין זה פלא שצעירים רבים חוששים מלימודים גבוהים, וחלקם הגדול אף נמנעים מכך.

אולם, זה לא חייב להיות כך! הפרעת קשב אינה פגיעה באינטליגנציה, וניתן ללמוד ואף להצליח באקדמיה על אף הפרעת הקשב. ישנם הרבה דרכים לסייע לאנשים עם הפרעת קשב, ולכל אחד ואחת הסיפור הייחודי שלו או שלה, ובכל זאת, כמה טיפים שיכולים לעשות את ההבדל:

  1. בחרו במסלול לימודים מתוך עניין אמיתי, תשוקה ורצון עז להתעסק בתחום הנלמד– זה נכון לכולם, כמובן, אך בעיקר לאנשים עם הפרעת קשב, אשר לעיתים, מאבדים מהר ענין ומתקשים לגייס את עצמם לעבודה קשה ומתמשכת, ובעיקר כזו שלא מעניינת. לימודי תואר ראשון, אינם לימודים קצרי מועד, יש בהם חלקים סיזיפיים ולא תמיד נוצצים, ועל כן, אם מראש נבחר תחום שלא מענין את הסטודנט, סיכויים גדולים שיפרוש אחרי ההתלהבות של ההתחלה. על כן, עשו “שיעורי בית” מקדימים, בררו במה מדובר, קראו את רשימת הקורסים הנלמדים ובדקו האם הם מרגשים אתכם, שוחחו עם אנשים שלמדו את המסלול, ואם ניתן, גם אנשים מתוך הצוות האקדמי, הבינו את הדרישות הלימודיות ודעו למה אתם נכנסים.
  2. הכירו מהי הפרעת הקשב וכיצד נראית הפרעת הקשב שלכם– ידע זה כוח. מודעות והיכרות עם עצמי זה כוח גדול אף יותר. הפרעת קשב נראית אחרת אצל אנשים שונים ואין אפילו סימפטום אחד, שבולט באופן אחיד אצל כולם. קראו ולמדו על הפרעת קשב. התבוננו באומץ על המאפיינים שמאתגרים אתכם. עשו רשימה שלהם. ברגע שתדעו מהם האתגרים שאתם מתמודדים עימם, תוכלו למצוא דרכים יצירתיות, לעיתים טכנולוגיות, להתגבר עליהם.
  3. הכירו את החוזקות שלכם– לצד הבנת האתגרים, דעו מה עובד עבורכם והצליח גם בעבר. אם אתם “אנשים של אנשים”, דאגו ללמוד עם חברים. אם אתם זקוקים לסדר מופתי בסביבת העבודה, ארגנו לכם כזה, אם אתם לומדים טוב דווקא כשיש “רעש רקע” למדו בבתי קפה, או עם אזניות של רעש לבן. אם אתם יודעים שלא משנה מה, תגיעו לרגע האחרון ורק אז תלמדו, ארגנו לכם את הזמן והסביבה כך, שבלילה האחרון, יהיה אוכל במקרר..
  4. בחרו מפקח חיצוני- פעמים רבות לאנשים עם הפרעת קשב חסר השוטר הפנימי, והם נוטים לדחות משימות, להתחיל ולא לסיים, לאחר במועדי הגשה, לפספס. כילדים, פעמים רבות האחריות נשארה אצל האם, או מורה אכפתית, לעיתים, הם היו “שק אגרוף” לתסכולים. עתה, כשאתם כבר בוגרים ובחרתם ללמוד מתוך תשוקה וענין, מנו לעצמכם מפקח חיצוני. זה צריך להיות מישהו שאתם אוהבים, מעריכים, ויש לכם יראת כבוד אליו. כזה שתתביישו לפשל מולו. דווחו לו על מטרות קטנות ועדכנו אותו בביצועים.
  5. חלקו את המרוץ לריצות קטנות. היות ולרוב אנשים עם הפרעת קשב הם אנשים שמיטיבים לרוץ למקצים קצרים, אך לא למרחקים ארוכים, ואף עלולים להתקשות בארגון ותיעדוף משימות- פרקו לכם כל משימה גדולה למשימות קצרות וקטנות. התמקדו כל פעם במשימה של כאן ועכשו. אל תחשבו מה יהיה במשך 3 שנים, ואפילו לא בסוף הסמסטר. התמקדו במשימות של היום, של השבוע הקרוב. רק עם סיום כל משימה, הציבו את היעד הבא.
  6. תגמלו את עצמכם בסיום כל משימה. לעיתים, הקושי של אנשים עם הפרעת קשב קשור בהיעדר דופמין, אותו נוירוטרסמיטור שמופרש כתגמול על ביצוע התנהגות חיובית. על כן, למדו את המוח לתגמל אתכם. כך למשל, לאחר שסיימתם ללמוד פרק שהצבתם לעצמכם כמטרה, תנו לעצמכם פרס קטן (שיחת טלפון עם חבר אהוב, שוקולד קטן או משהו אחר שעושה לכם טוב).
  7. מצאו את הספורט שאתם אוהבים והקפידו לבצעו. ספורט עושה פלאים! שומר על אדרנלין, דופמין, תחושת היי, פורקן להיפראקטיביות שאנשים עם הפרעת קשב יכולים לסבול ממנה, תיעול אגרסיות ולחצים. מצאו את הספורט שאתם אוהבים, מצאו את השעה ביום שנכון לכם להתאמן בה ואל תוותרו עליהם.
  8. הקפידו לישון טוב. למידה בלילות לאורך זמן, אינה יעילה, ואף גורמת נזק. היעדר שינה לאורך זמן, גורמת להחמרת הסימפטומים של הפרעת הקשב, להיעדר ריכוז, לעצבנות ולפגיעה בבריאות הגוף והנפש. עבדו בלישון טוב. צרו לכם סדר יום והיגיינת שינה שתאפשר לכם לישון כמות מספקת של שעות שינה ובאיכות טובה. אם השינה שלכם לא טובה, השתמשו בטכניקות כמו מדיטציה, שיפור תזונתי, התייעצו עם רופא משפחה או פסיכיאטר ומצאו דרכים לשפרה.
  9. אל תוותרו על סדר יום מאוזן ועל דברים שאתם אוהבים. כבר אמרנו שלימודי תואר זו ריצה למרחקים ארוכים, ואנשים עם הפרעת קשב, עלולים “לתת את הכל” בהתחלה, ולהישאר נטולי כוחות לפני שהמרתון מסתיים. שמרו על איזונים, אל תוותרו לאורך זמן על דברים שאתם אוהבים. דאגו לשמור על לוז שבועי שיש בו מנוחות, פנאי ואיזון.
  10. אל תקבלו החלטות בשעת משבר/ התלהבות. אנשים עם הפרעת קשב עלולים להתקשות בוויסות רגשות,ובמקביל, לקבל החלטות אימפולסיביות. שמרו על עצמכם! אל תקבלו החלטה בשעת משבר ואף לא ברגע של התלהבות. לא פורשים מלימודים רגע לפני תקופת מבחנים, גם לא אחרי כישלון במבחן. לא נרשמים לעוד קורס בחירה, ברגע של הצלחה. לא עוזבים את קבוצת החברים ללמידה, ברגע של כעס. דווקא ברגעים כאלו, זכרו לנשום עמוק, “לישון על זה לילה”, לשוחח עם מישהו שאתם סומכים עליו ולתת לעצמכם “להתקרר”.

 

יש עוד הרבה טיפים, כמו שימוש באפליקציות  לניהול זמן או למניעת הסחות דעת, אסטרטגיות למידה ועוד. החשוב מכל, הוא להכיר את עצמכם, את האהבות, הנטיות, החוזקות, כמו גם האתגרים, ולמצוא מסגרת לימודים וסביבה תומכת, שבה תוכלו לדבר באומץ על הדברים, להיעזר ולקבל תמיכות לימודיות, ניהוליות, רגשיות. זכרו שאין דרך אחת נכונה לכולם, בעיקר בעידן הנוכחי בו הרבה מהגבולות נפרצו. מצאו את הדרך הנכונה לכם, האמינו בעצמכם ובאנשים טובים באמצע הדרך, זכרו תמיד את המטרה העומדת לפניכם, ותהפכו חירשים מול אמירות מייאשות.

בהצלחה!

 

שלי לוין מגבר,

מנהלת תכנית קשב באקדמיה, לליווי ולתמיכה בסטודנטים עם הפרעת קשב, הקריה האקדמית אונו.