מצב המלחמה בו ישראל נמצאת מאז 7.10.23 יצר מציאות בלתי נתפסת הדורשת התמודדות עם אתגרים מורכבים בפן האישי, המשפחתי, הקהילתי והלאומי. תחושות הסכנה, האיום, חוסר הוודאות, אובדן ושכול מעוררים קשיים נפשיים כגון חרדה, דיכאון, פחד, וחוסר ביטחון. המציאות הזו דורשת מענה ופתרונות במגוון תחומים, ותחום בריאות הנפש הוא המרכזי שבהם. לאור זאת, אנשי מקצוע מתחום הטיפול הנפשי התגייסו מתחילת המלחמה באופן חסר תקדים לסייע לאנשים בליווי ותמיכה בעת קשה זו ומשמשים משאב מרכזי בהתמודדות נפשית ותפקודית בעת המלחמה.

טיפול במוסיקה, הינו אחד ממקצועות הטיפול הנפשי הקיים מזה עשרות שנים, העשוי לסייע במגוון דרכים בהתמודדות עם קשת רחבה של בעיות הקשורות למצב מלחמה בכלל ולטראומה גופנית ונפשית בפרט. ספרות המחקר בטיפול במוסיקה העוסקת בטראומה היא רבה ורחבה, ומבוססת על ניסיון רב שנים של מטפלים במוסיקה ברחבי העולם במתן סיוע לאנשים שחוו קשיים הקשורים למלחמה.

קצרה היריעה מלסקור כאן את כל השיטות וטכניקות הטיפול העוסקות בטראומה בהקשר למצב מלחמה. ראוי עם זאת לציין כי מצב מלחמה וטיפול בקשיים הקשורים למצב זה מחייבים בהכרח התאמת דרכי הטיפול המסורתיות, ובאופן ספציפי הגמשת מערך הטיפול (setting). היות ומצב מלחמה מתאפיין באופן מובהק בקטיעה של השגרה היומית ובחוסר וודאות בחיי היומיום, נדרשת גישה המותאמת אישית לכל מטופל ולמצבו הייחודי בכל רגע נתון.

אחת מגישות הטיפול המתאימה למצב מלחמה ונפוצה במערכות הבריאות השונות גם בעתות שגרה, היא טיפול במוסיקה בפגישה אחת (Single Session Music Therapy). בקצרה, בטיפול במוסיקה בפגישה אחת המטפל והמטופל נפגשים באופן חד פעמי ובהתאם לכך מבצעים תיאום ציפיות ומגבשים מטרה שהשגתה דרך עשייה מוסיקלית ו/או האזנה למוסיקה לא רק אפשרית בפגישה אחת, אלא יכולה גם להקל על המטופל באופן יעיל וממוקד.

בימים של שגרה, טיפול במוסיקה בפגישה אחת מיושם בעבודה עם ילדים ומבוגרים המאושפזים לזמן קצר במחלקות שונות בבתי חולים כלליים ופסיכיאטרים. בעת מלחמה, מטרות הטיפול בפגישה אחת הן הפחתת חרדה, רגיעה, שיפור תפיסת המציאות (על מה אני שולט ועל מה לא), העלאת היוזמה והרצייה של המטופל לשינוי,  ועוד. מוסיקה משמשת נדבך מרכזי בגישה זו ומשמשת אמצעי לא מילולי דרכו המטופל יכול להביע את רגשותיו או לחוות חוויות משמעותיות ומרפאות דרך האזנה למוסיקה, שירה או נגינה.   

התוכנית לטיפול במוסיקה בקריה האקדמית אונו הינה היחידה בישראל השמה דגש מיוחד על הוראת שיטות וטכניקות בטיפול במוסיקה המיושמות במערכות הבריאות. גישת טיפול במוסיקה בפגישה אחת נלמדת בתוכנית ומיושמת על ידי הסטודנטים בעבודה המעשית.  לפיכך, הכשרת הסטודנטים שלנו לטפל באנשים המתמודדים עם טראומות גופניות ונפשיות, כמו גם מחלות ונכויות במערכות הבריאות השונות מקנה לסטודנטים כלים יישומיים בעבודה עם מטופלים בכל הגילאים המתמודדים עם קשיים רגשיים וגופניים הקשורים למצב המלחמה בו החברה הישראלית נתונה כעת.

 

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם/ן קשר בהקדם!

 

מקורות:

Bensimon, M. (2020). Perceptions of music therapists regarding their work with children living under continuous war threat: Experiential reframing of trauma through songs. Nordic Journal of Music Therapy 29 (4), 1-17. DOI:10.1080/08098131.2019.1703210

Brodsky, W. (1991). A Personal Perspective of the Power of Music and Mass Communication, Prior to and During the Gulf War Crisis in Israel: Implications for Music Therapy. Music Therapy, 10(1), 99-113. https://doi.org/10.1093/mt/10.1.99

Haris, B. T. (2016). Trauma and creative healing: Reflections on providing music therapy in post-war Bosnia and Herzegovina.  Journal of Applied Arts & Health, 7(2), 253 – 261. DOI: https://doi.org/10.1386/jaah.7.2.253_1