להתחיל מוקדם (כן, גם בזמן התואר), לשאוף גבוה, להכיר כמה שיותר תחומים ולא להפסיק ללמוד לעולם: הכירו את מסלול הקריירה של גיא אגא, מומחה שיווק דיגיטלי

צעירים רבים מעוניינים להשתלב בעולם השיווק הדיגיטלי. מן הצד הוא נראה נוצץ ומושך, ועל פניו הוא נראה פשוט לתפעול. עם זאת, הוא טומן בחובו אתגרים מקצועיים, שבכדי להתמודד עמם יש להצטייד בכלים הנכונים. תואר אקדמי שבו מכירים לעומק את התיאוריות והאתגרים הצפויים יהפוך כל איש שיווק למקצוען שמוכן להתמודד עם השינויים הצפויים בענף, אשר מתרחשים לעתים קרובות. הכירו את גיא אגא, מומחה בתחום:

ספר על עצמך. איך הגעת לעולם השיווק הדיגיטלי?

אני בן 32 מקריית אונו. התחלתי ללמוד בגיל 24, תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. לפני כן היה לי ניסיון בוסרי בעולם השיווק: היה לי רקע במכירות והבנתי שזה עולם שוחק. רציתי לקחת את הרקע צעד קדימה וללמוד מה מניע את הגלגל, מה מייצר את אופי המוצר ואת הדרך למכור אותו, איך הוא מופץ וכך הגעתי לתואר. סיימתי בציונים גבוהים והייתי דמות בולטת לאורך התואר, התחברתי עם המרצים, הפכתי למתרגל, והתואר הפך לחלק מהחיים שלי. בשנה השנייה ניהלתי את המדיה החברתית של הקריה, מה שנתן לי המון ניסיון. במסגרת העבודה חוויתי דברים מדהימים, עשינו קמפיינים טובים, ומהלכים שעוד לא עשו בארץ. התפקיד נתן לי ביטחון ולמדתי ממנו המון.

כיום אני עובד עם הקריה ועם עוד גופים. אני one man show, אני גם מעצב, גם בונה אתרים, גם מנהל מדיה חברתית. אני עושה הכל ברמה גבוהה כי אני מצפה מעצמי, ואני שומר על סטנדרט גבוה. חשוב לי שהידע לא יהיה בנושא אחד אלא דיגיטל 360 – גם בתיאוריה וגם באופן מעשי. הקריה הקנתה לי ידע תיאורטי שהתחבר לידע המעשי. כיום אני עושה תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה, בשנה הראשונה. כאמור תרגלתי, הרציתי ועשיתי קמפיינים מדהימים שאף אחד עוד לא עשה בארץ בעולם השיווק הדיגיטלי והתוכן.

איך היית מתאר את התואר השני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית?

מאד נחמד. התואר מביא אותי למידע אקדמי עדכני בעולמות העשייה שלי: דאטה, אסטרטגיית דאטה טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים. אלו דברים חשובים מאד לסט הכלים, במיוחד כשמגיעים לפגישה עם ארגונים שונים. התואר מעשיר אותי. 

אתה עוסק בשיווק דיגיטלי, buzzword שמכניסה בתוכה הרבה תחומים. איך אתה רואה את החלוקה בין תחומי האחריות?

שיווק דיגיטלי הוא מוכוון מטרה. אני רואה גולש, ורוצה להפוך אותו ללקוח חוזר. כל שלב בתהליך צריך להיות אופטימלי. אני רוצה ידע וכלים מהשלב הראשון, מהמפגש בכתבה או ברשתות החברתיות. אני רוצה להיות שם עד שהוא נכנס לנכסים הדיגיטליים ובוחן אותי. המידע בנכסים הדיגיטליים צריך להיות אופטימלי, וגם העיצוב של הנכסים. מה המטרה של כל זה? להמיר גולש אקראי ללקוח משלם. יש מספר נקודות מעבר ואני רוצה לגעת בהן על הצד הטוב ביותר.

באופן כללי, עולם הדיגיטל כולל רשתות חברתיות, אתרים, בלוגים, אתרי מסחר, ניוזלטרים, פעילות בקהילות רלוונטיות, באנרים, פרסום ממומן בגוגל, בפייסבוק או בטאבולה. לא חסר. עולם השיווק הדיגיטלי מציע מגוון אמצעים: הפצה, מדידה וניהול. יש לי אמצעי ייצור שהם הפלטפורמה לבניית אתרים או פוטושופ, יש לי כלי תכנון ואופטימיזציה שנותנים מענה לנושא האסטרטגיה והניתוח. כל האמצעים האלה הם בכדי לשרת את המטרה השיווקית. למשל, לא אפתח חשבון טיק טוק אם קהל היעד שלי לא שם, זה לא ישרת אותי. אמנם מותגים עושים את זה, אך זה לא הכרחי.

כאמור, קודם כל קובעים מהי המטרה ואחרי זה קובעים מהי הדרך. לאחר קביעת המטרה, מכאן והלאה הדרך היא האמצעי. שיווק דיגיטלי מעניק אמצעים, אבל בלי מטרה נלך לאיבוד ונוציא כסף על דברים לא הכרחיים או מועילים. הרבה מותגים עושים פעילות מדיה חברתית בלי לדעת אם זה מוצדק מבחינת ROI.

מה היתרונות של שיווק דיגיטלי על פני שיווק מסורתי?

הכל מדיד, מיידי, מהיר, זמין, אין השערות כי הכל מספרי. יש תוכן תלת ממד, 360 מעלות, הכל תמיד לייב. אלו דברים שאין בשלטי חוצות וגם לא בטלוויזיה. 

מה האתגרים בשיווק דיגיטלי?

העולם מתפתח ומי שלא משקיע בלמידה ובהתקדמות מקצועית נשאר מאחור והופך מהר מאד לבלתי רלוונטי. יש כאלה שעושים קורס מקצועי אחד, אבל הוא יכול מהר מאד להפוך לבלתי רלוונטי. תחום אחד זה כלום ושום דבר, אם מחר מנכ"ל פייסבוק ישנה את הפלטפורמה יכול להיות שהידע שנכנס תחת הקורס האחד הזה כבר לא יהיה רלוונטי. צריך להיות איש דיגיטל ולא איש PPC. להסתפק בידע ב-PPC זה טוב אם רוצים להתמחות בתחום אבל עדיין, חשוב להיות איש דיגיטל. 

צריך להבין את הלוגיקה, מה עושים ומה עושה כל איש צוות בספינה. יש היגיון מאחורי כל דבר, הכל טכני וטכנולוגי. יש צרכן, מוצר, פלטפורמה והכל מדיד וניתן לשינוי. מבלי להבין זאת מפספסים משהו. למשל, מעצב צריך לדעת מה עושה איש PPC. אם המעצב מבין מה עובר לצרכן בראש, הוא עושה עבודה טובה יותר, מבלי שהקמפיינר יצטרך לתקן אותו שוב ושוב.

מה הדרישות מאיש שיווק דיגיטלי מבחינת ארגז כלים ותוכנות?

אי אפשר להיות נספח, עלה נידף ברוח. צריך להוביל, לקום, להשקיע. הלמידה לא נגמרת. ככל שצוברים יותר כלים כך לומדים יותר. העולם רק מתפתח. איש דיגיטל לא רק מעלה פוסט לאינסטגרם. הוא מבין שהוא עורך פעילות עסקית. 

הוא צריך להיות אסרטיבי, אוטודידקט שמבין שצריך ללמוד כדי להבין דברים. אם יהיה תלותי הוא יהיה בבעיה, הוא לא יתקדם או יעשה הרבה, רק יפתרו לו בעיות. הוא צריך להבין שזה עולם תובעני עם הרבה מתחרים. זה לא תחום סקסי כמו שחושבים – לא מסיימים תואר ונחטפים לעבודה. צריך ניסיון, כישור מקצועי מסוים שמפתחים.

המשק צריך הרבה אנשי שיווק. אנשים לא מבינים ששיווק הוא הבסיס לשיווק דיגיטלי. פרסום הוא נגזרת של שיווק. אם לא יודעים מה זו אסטרטגיה, איך מבינים את הטקטיקה ומפיצים אותה? ידע לא מספיק. תואר מקדם את האדם לעבר ההבנה מהו שיווק ואיך הוא משרת את איש הדיגיטל ביום יום.

מה הערך המוסף של לימודי שיווק דיגיטלי או שיווק בכללי?

דברים מתחברים כשמתחילים לעבוד – לא פועלים רק על סמך תחושות בטן. הידע האקדמי נותן ביטחון לקבל החלטות, לבסס השערות ולעבוד על פיהן. זה מה שידע אקדמי עושה – הופך אדם לאיש מקצוע טוב יותר. שיווק דיגיטלי הוא עדיין שיווק. אמנם יש הרבה אמצעים, אבל זה עדיין חלק ממטריית השיווק. שיווק הוא הבסיס של הבסיס וכל מי שרוצה להיות בשיווק דיגיטלי צריך לדעת שיווק. זה היתרון של תואר אקדמי בשיווק, ולא משנה אם מדובר בתואר ראשון או שני. אפשר לדעת מה הלוגיקה שעומדת מאחורי כל פוסט באינסטגרם.

למה בחרת ללמוד שיווק דיגיטלי דווקא בקריה האקדמית אונו?

שמעתי דברים טובים על המכללה והבנתי שהתואר בפרסום ותקשורת שיווקית הוא המקיף ביותר לאנשים שרוצים לעסוק בתחום. בנוסף, אחד מהיתרונות של לימודי התואר בקרייה זה שהתואר שם מאד עוזר בנטוורקינג .עד היום אני בקשר עם המרצים שלי, חלקם הפנו לי עבודות, הייתי מחליף של חלקם, הם עזרו לי כשהייתי צריך אותם.

כאחד שכבר עובד בתחום השיווק הדיגיטלי, ספר לנו על קורס שלימד אותך דברים חדשים בתואר השני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית.

אסטרטגיה וניהול השיווק עם ד"ר איל מעוז, מרצה מעולה שנוגע בלב ליבה של הפעילות בעולם השיווק. הקורס מסביר אסטרטגיה, טקטיקה, איך ליישם אסטרטגיה, האל"ף-בי"ת של שיווק דיגיטלי, ולא רק. הקורס מומלץ בחום ותרם לי הרבה. הוא היה שווה את כל התואר השני וחידד לי את הידע בנושא אסטרטגיה וגרם לי לרצות להעמיק בנושא.

יש לך טיפ למי ששוקל להירשם ללימודי שיווק ולמי שיושב על הגדר?

בואו ללמוד, אל תבואו להעביר את הזמן. תעבדו קשה, קחו הזדמנויות כמו סטאז'ים בעודכם סטודנטים. זה יעטוף אתכם במהלך התואר האקדמי. אל תבזבזו זמן. בשנתי השנייה ניהלתי את הדף של הקריה האקדמית תמורת שכר הלימוד שלי. בשנה השלישית הרווחתי כסף. בדיעבד זאת הייתה אחת ההחלטות הטובות, לא בזבזתי זמן. 

אם אתם בטוחים שזה המסלול בשבילכם, היכנסו ועבדו קשה. אם תתנו מעצמכם תצליחו. חשוב לאהוב את מה שעושים. העולם כל כך רחב שבטוח שתמצאו את מ שאוהבים: קריאייטיב, אנליזה, תכנון, מחקר, בניית אתרים, עיצוב. יש המון דרכים להביא לידי ביטוי תכונות של אדם – יצירתי-הומני או ריאלי. תהיו עצמכם, בואו ללמוד ולעבוד קשה ועטפו את הלימודים בשתי ידיים במקום לבזבז זמן. חשוב למקבל ידע מקצועי ביחד עם עיסוק מעשי. במהלך הלימודים, נסו לגייס לקוח שהוא חבר, ועשו לו פרסום בחינם, זה ייתן לכם ניסיון.

*

לסיכום, אנשי שיווק דיגיטלי שאכפת להם מהתחום אף פעם לא מפסיקים ללמוד ולהתפתח. יש הרבה מה ללמוד, צריך ליזום, להגדיל ראש ולהרחיב אופקים בכי לא להישאר מאחור. תואר שני בתחום יענה על כל הדרישות הללו ויסמיך את אנשי השיווק הדיגיטלי של המחר עם מיטב הכלים.