מטרת הפעילות: 

  • עידוד כתיבה יצירתית בקרב תלמידים בעזרת יישומי בינה מלאכותית ככלי מעורר השראה.
  • פיתוח כישורי שפה וסגנון כתיבה, ביטוי אישי, חשיבה יצירתית ודמיון
  • התנסות בשיחה עם מודל שפה של בינה מלאכותית באופן אחראי, ביקורתי ויצירתי.

מה נדרש:

  • הפעילות מתאימה ללמידה מרחוק.
  • חיבור אינטרנט
  • גישה למודל שפה המאושר לשימוש בילקוט הדיגיטלי של משרד החינוך ובהתאם לגיל התלמידים.

 

שלבי הפעילות:

שלב 1 – פתיחה (5 דקות):
שאלת פתיחה לכיתה: "מה הכי קשה לכם כשאתם כותבים סיפור?"
הסבירו לתלמידים כי בפעילות הזו הם ישתפו פעולה על הבינה המלאכותית ויקבלו ממנה עזרה ברעיון ההתחלתי לסיפור שלהם.   

חשוב שהתלמידים יכתבו את הסיפור בסגנון ובטון שלהם, יפתחו דמויות, ויקבלו החלטות כיצד הסיפור יתקדם. הפעילות נועדה לעזור להם להתגבר על הקושי בתחילת הכתיבה, ברעיון לפתיחת הסיפור.  

הנחו את התלמידים לא לתת לצ'ט לכתוב במקומם. השילוב של קולם האישי עם הרעיון הראשוני של הצ'ט יאפשר להם לבנות בונים ביטחון עצמי ולשפר את כישורי הכתיבה שלהם. ככל שיתרגלו יותר, כך יפתחו סגנון אישי וקול כתיבה מובחן.

 

שלב 2 – הפעלת מודל שפה (צ'ט) של בינה מלאכותית (10 דקות):

  1. התלמידים יפנו לצ'ט ויבקשו בפרומפט:
    "הצע לי משפט פתיחה מסקרן לסיפור קצר."
  2. ניתן גם לבחור משפט פתיחה מרשימה מוכנה מראש. דוגמאות למשפטי פתיחה:
  • אף אחד בכיתה לא שם לב שהמחנכת החדשה לא נושמת.
  • כשהשעון בביתי נעצר על 03:17 – הפעמון בדלת צילצל.
  • עידו מצא מפתח בכיס שלא שייך לאף דלת שהוא מכיר.
  • בבוקר שבו נעלם הצל שלי, אף אחד לא חשב שזה מוזר.
  • הכלב של השכנים התחיל לכתוב לי מכתבים.
  • ביום בו הוכרז שחלומות מתגשמים – אני חלמתי על בריחה.
  • כשהספרים במדף התחילו ללחוש זה לזה, הבנתי שמשהו משתנה.
  • סבתא אמרה לי לא לפתוח את המגירה ההיא – אז כמובן שפתחתי.
  • השמש לא זרחה הבוקר, והעולם דווקא נראה רגוע מתמיד.
  • בדיוק כשחשבתי שהיום יהיה רגיל – הרובוט של הבית הגיש לי פתק: "אנא עזור לי לברוח".

 

שלב 3 – כתיבה אישית (20 דקות):

  1. התלמידים ממשיכים את הסיפור לפי משפט הפתיחה שהציע הצ'ט, בסגנון ובקול האישי שלהם.
  2. אפשר להמליץ לתלמידים לעשות שימוש בדמויות מקוריות, תפניות בעלילה, או סוף מפתיע.
  3. כאשר תלמיד נתקע במהלך הכתיבה, הציעו לבקש מהצ'ט  רעיון להמשך.
  1. ניתן גם להציע כי במהלך הכתיבה התלמידים יבקשו מהצ'ט להכניס תפנית מפתיעה שתוביל את הסיפור לכיוון חדש.
  1. ניתן גם לכתוב את הסיפור בתורות, משפט אחר משפט, כאשר התלמיד כותב משפט אחד, הצ'ט מציע משפט המשך, התלמיד כותב משפט שלישי וכו'.
  2. חשוב להגדיר מראש את תהליך הכתיבה וגם את אורך הסיפור הקצר.

 

שלב 4 – שיתוף ודיון (15 דקות):

  1. בקשו מהתלמידים לשתף קטע נבחר מהסיפור שלהם או שתפו בקובץ שיתופי.
  2. שאלות לשיחה בכתה:
    • כיצד לדעתכם באה לידי ביטוי בסיפור התרומה שלכם והתרומה של הבינה המלאכותית?
    • האם הרגשתם שאתם יצירתיים יותר מהצ'ט או להיפך?
    • איך הייתם משפרים עוד יותר את הסיפור?

 

שלב 5 – רפלקציה (5 דקות):
שיחת סיכום קצרה:

  • מה למדנו על תהליך הכתיבה?
  • מהי התועלת שהביא לנו הצ'ט בתהליך? מתי פחות הועיל לנו?
  • מהי אחריותנו כיוצרים כאשר אנו עושים שימוש בכלי בינה מלאכותית באופן כזה?

 

 

בהצלחה!

*הרעיונות למשפטי הפתיחה ולשאלות השיחה פותחו יחד עם ChatGPT.