הרשמה לשנת תשפ"ז – פרטים בקרוב.
תכנית הלימודים לתואר ראשון במדעי ההתנהגות בקריה האקדמית אונו, נבנתה מתוך ההבנה של יחסי הגומלין בין התנהגות הפרט, הממד החברתי והציר התרבותי.
התוכנית עוסקת בהתנהגות האדם, כפי שבאה לידי ביטוי בשלושה מישורים משלימים: הפרט (בפסיכולוגיה), החברה (סוציולוגיה) והתרבות (אנתרופולוגיה). התכנית משלבת קורסים מעשיים בממד ההתנהגות האנושית.
במהלך התואר ניתן לבחור הכשרה ייחודית. הבחירה הינה בין ההכשרות:
מדריך משחק טיפולי, מדריך בישול טיפולי, כלבנות טיפולית.
כל אחת מההכשרות מעניקה תעודה מקצועית המוענקת לאחר סיום הלימודים העיוניים וההתנסות המעשית. בנוסף לתואר הראשון התעודה המקצועית מאפשרת השתלבות בעבודה בתחומי ליווי והדרכה עם אוכלוסיות מגוונות
במדעי ההתנהגות בהתמקדות החדשה בטראומה, יושם דגש בהבנת תהליכי זיהוי טראומה לסוגיה, מיפויה, אופני ההתערבות וכמו כן, תעשה היכרות עם עולם הפסיכולוגיה החיובית והחוסן באמצעות כלים מגוונים.
התכנית נותנת את ההזדמנות לעסוק בתקווה, צמיחה, התפתחות אישית, קולקטיבית, ביציאה ממשבר ובכלים המאפשרים ריפוי וצמיחה.
מהי כלבנות טיפולית?
אם אתם אוהבים כלבים מקומכם איתנו! הכלב הוא לא רק ידידו הטוב ביותר של האדם, הוא שותף לתהליכים טיפוליים שמסייעים לילדים, לבני נוער ולמבוגרים בהתמודדות עם המצוקות שהם חווים. הוא שותף לתהליך הטיפול והייעוץ ועוזר לחולל שינוי בחייהם של אנשים.
במסלול זה, תלמדו כיצד לשלב כלב כשותף בטיפול, תרכשו מיומנויות כיצד ליצור קשר בין הכלב לבין המטופל, ותלמדו כיצד טיפול באמצעות כלבים עוזר במגוון בעיות. העבודה עם מטופלים הפונים על רקע של הפרעות קשב וריכוז, חרדה חברתית, התמודדות רגשית עם קשיים חברתיים, השתלבות ושיקום.
הלימודים כוללים למידה תאורטית, תרגול והתנסות מעשית בכלבייה, התנסות ופרקטיקום בשטח עם כלב טיפולי משלכם, ההתנסות מלווה בתהליך הדרכה מקצועי.
בכדי להצליח בהכשרה אין צורך בידע מוקדם וכל שדרוש לפיתוח המיומנויות יילמד במסגרת ההכשרה הייחודית.
הלימודים כוללים הכשרה מעשיית – בכלביה בכפר מעש.
מבין נושאי הלימוד:
גידול גור והכשרת בסיס לכלבנות טיפולית
הכשרה מתקדמת לכלב הטיפולי
התהליך הטיפולי- הלכה למעשה
טיפול בכלבים -פרקטיקום
יסודות ועקרונות בכלבנות טיפולית
כלבנות טיפולית ואוכלוסית יעד
מבואות אילוף טיפולי
מיומנויות מעשיות באילוף טיפולי – כלבנות
מהו מדריך למשחק טיפולי?
חוסן נפשי הוא מצבור של כוחות ויכולות המסייעים להתמודד עם אי וודאות ומשברים. שימוש בדמיון, רגש, גוף, אמונה, שכל וחברה מאפשר למצוא פתרונות ולהתגבר על משברים. התפתחות החוסן מתחילה בינקות דרך משחק ויצירה, המקדמים רווחה ומונעים פוסט טראומה. התוכנית מיועדת למי שרוצה לעזור לאחרים לפתח חוסן בדרכים יצירתיות.
מבין נושאי הלימוד:
טראומה והחלמה
משחק ויצירה – ממשבר להחלמה
עצמיניות- עצמי מיניות וטראומה
עבודה עם משפחות לילדים בעלי לקויות
פסיכולוגיה וסיפורי ילדים
פיתוח חוסן וצמיחה פוסט טראומטית מבוא לתיאוריות של טראומה
פוטותרפיה ממוקדת טראומה
התערבות טיפולית, חינוכית וקהילתית באמצעות וידאו
טראומה, זיכרון ותרבות
הבובה היא הכוח שלי
כוחו המרפא של הסיפור
בעשור האחרון מקבלים המטבח והבישול מקום הולך וגדל כמרחב של שיחה, קשר רב תרבותי ורב דורי וכגשר לליבם של ילדים, נוער ומבוגרים המתמודדים עם מגוון אתגרים וקשיים. במסלול להדרכת בישול שיקומי תלמדו כיצד להשתמש בבישול ואפיה על מנת ללוות אוכלוסיות אלה, לקדם אותם ולתרום לשילובם בחברה.
במהלך הלימודים תקבלו כלים להנחיית מפגשי בישול, פרטניים וקבוצתיים לקידום כישורים חברתיים, קשב, ויסות חושי ורגשי ושיפור מיומנויות תקשורת.
במהלך הלימודים ילמדו הסטודנטים במסלול תיאוריות מרכזיות המבססות את מקומו של המזון בתשתית הנפש ומערכות היחסים, מקומו של הבישול בחוויה הסנסו מוטורית, תזונה ועוד.
הסטודנטים בתכנית ירכשו כלים להפעלה מתוכננת ואחראית של מגוון פעילויות בישול בעלות ערך מוסף לפיתוח כישורי חיים, כישורים חברתיים וויסות רגשי במסגרות החינוכיות והשיקומיות עם ילדים מתבגרים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים לאורך שנות הלימודים יתנסו הסטודנטים בחומרים שונים ותהליכים טיפוליים במטבח.
הלימודים כוללים פרקטיקום והדרכה.
מבין נושאי הלימוד:
בואו בואו לשולחן – המטבח כמרחב רב תרבותי של שיח ושינוי
הבטים סנסו מוטוריים בבישול – מטבח
הגוף במרחב הטיפולי בישולי – מטבח
היבטים קוגנטיביים של בישול ואכילה (מרפאה בעיסוק) – מטבח
מבוא לתזונה א
מבוא לתזונה והפרעות אכילה בגיל ההתבגרות ובבגרות
סטודיו מעשי בבישול א – חשיפה סנסורית
סטודיו מעשי בבישול ב
סטודיו מעשי בבישול ג
תאוריות וטכניקות התערבות בבישול א
המסלול נועד ל:
סטודנטים בעלי בגרות נפשית, בעלי תשוקה ואהבה למטבח המחפשים להשתמש בכלי הבישולי למפגש עם מגוון אוכלוסיות וללוות אותן לשיפור איכות החיים.
*הקבלה מותנית בראיון אישי
*לא ניתן לקבל לאותו מחזור בני משפחה מדרגה ראשונה
*בשל תכני הלימוד, התכנית לא מותאמת למתמודדים עם הפרעות אכילה מסוגים שונים
מסלול הלימודים לתואר ראשון במדעי ההתנהגות במסלול כלי העצמה אישית וחוסן מציע חוויית לימודים ייחודית, המשלבת בין תיאוריה אקדמית מעמיקה לבין התנסות מעשית וכלים יצירתיים. הסטודנטים נחשפים לעולמות מגוונים כמו פסיכולוגיה של הספורט, מוסיקה ככלי טיפולי, פוטותרפיה, מיינדפולנס, וידאותרפיה ועוד – כל זאת תוך פיתוח אישי, חיזוק החוסן הנפשי והעמקת המודעות העצמית. המסלול מעניק בסיס רחב להמשך לימודים מתקדמים בתחומי הפסיכולוגיה והטיפול באומנויות, ומעודד צמיחה אישית לצד רכישת כלים משמעותיים לחיים ולעבודה עם אנשים.
המסלול מיועד למי שמונעים מסקרנות להבין את נפש האדם, יחסים בין-אישיים והשפעות תרבותיות על ההתנהגות. הוא מתאים במיוחד לאנשים המחפשים מסלול אקדמי שמשלב עומק רגשי, יצירתיות והתפתחות אישית, גם אם אינם שואפים לעסוק בטיפול קליני. זהו מסלול המתאים למי שמעוניינים להעמיק בלימודים אישיים, לרכוש כלים מעשיים לחיים, ולפתוח לעצמם דלתות להמשך לימודים לתואר שני בתחומים כמו פסיכולוגיה של הספורט, טיפול במוסיקה או תחומים טיפוליים נוספים. הקבלה מותנית בראיון התאמה אישי.
מבין נושאי הלימוד:
מוסיקה ורב תרבותיות
בחינת תפקיד המוסיקה כגשר תרבותי ומשקפת זהויות ואינטראקציות בין תרבויות שונות בעולם. רכיב יישומי: הבנת תהליכים של אינטגרציה תרבותית ושימוש במוסיקה ככלי לתקשורת בין-תרבותית.תחום: רווחה נפשית וניהול עצמי
שיפור יכולות ניהול לחץ ורוגע פנימי
הקניית כלים ומיומנויות מעשיות לזיהוי מקורות לחץ, ניהול תגובות רגשיות והשגת רוגע פנימי. תרגול אישי של טכניקות הרפיה שונות ומעקב אחר השפעתן. רכיב יישומי: פיתוח מיומנויות אישיות להתמודדות עם לחץ ושיפור איכות החיים והתפקוד.
תהליך יצירת חזון אישי:
הדרכה בתהליך הגדרת ערכים, שאיפות ומטרות אישיות ארוכות טווח ליצירת חזון ברור ומעורר השראה. התנסות בכתיבת חזון אישי מפורט ופיתוח תוכנית פעולה להשגתו. רכיב יישומי: שיפור מודעות עצמית, הגברת מוטיבציה ופיתוח תחושת מטרה וכיוון בחיים.
מינדפולנס ותרגול למודעות עצמית:
פיתוח מודעות קשובה לרגע הנוכחי באמצעות תרגולים שונים להעמקת ההבנה העצמית והפחתת מתח. השתתפות בתרגולי מינדפולנס מודרכים וניהול יומן רפלקציה אישי. רכיב יישומי: שיפור יכולת ההתמודדות עם רגשות וסטרס, הגברת המיקוד והריכוז ושיפור הקשר עם עצמי.
פיתוח חוסן בשילוב מיומנויות אימון:
שילוב עקרונות חוסן עם מיומנויות אימון אישי לפיתוח יכולת התמודדות עם אתגרים וצמיחה מתוך קשיים. תרגול מיומנויות אימון על עצמם או על עמיתים בהקשר של אתגר אישי. רכיב יישומי: פיתוח יכולת אישית לבניית חוסן וסיוע לאחרים בתהליכי צמיחה והתמודדות.תחום: פסיכולוגיה יישומית
מבוא לפסיכולוגיה של הספורט:
הצגת העקרונות הפסיכולוגיים המרכזיים המשפיעים על ביצועים ורווחה נפשית של ספורטאים.למידה דרך ניתוחי מקרה של ספורטאי והצעת התערבות פסיכולוגית אפשרית. רכיב יישומי: הבנת גורמים פסיכולוגיים בספורט ויישומם האפשרי בתחום האימון או התמיכה בספורטאים.
עוצמת וידאותרפיה בתהליכים אישיים:
בחינת השימוש בווידאו ככלי טיפולי רב עוצמה לקידום מודעות עצמית ושינוי התנהגותי. ניתוח קטעי וידאו טיפוליים, יצירת סרטון קצר המבטא רגש ותהליך אישי. רכיב יישומי: הכרת כלי טיפולי חדשני והבנת יישומו במגוון הקשרים טיפוליים ואישיים.
הפסיכולוגיה של המוסיקה:
חקירת ההשפעות הפסיכולוגיות של מוסיקה על רגשות, קוגניציה, התנהגות ובריאות נפשית. רכיב יישומי: הבנת הקשרים המורכבים בין מוסיקה לנפש האדם ויישומם האפשרי בתחומים שונים.
פוטותרפיה ככלי לפיתוח אישי:
השימוש בצילום ככלי רפלקטיבי ויצירתי לקידום מודעות עצמית וחקירת זהות, השתתפות בסדנת פוטותרפיה ו ניתוח תמונות אישיות בהקשר של נושא מסוים. רכיב יישומי: הכרת כלי נוסף לקידום מודעות עצמית ותהליכי שינוי אישי באמצעות מדיום ויזואלי.
מוסיקה ונראטיב:
בחינת הקשרים בין מוסיקה לסיפור, וכיצד מוסיקה יוצרת ומעבירה משמעויות נרטיביות בתרבויות וז'אנרים שונים. ניתוח יצירה מוסיקלית בהקשר של סיפור או טקסט נלווה והצגת הפרשנות. רכיב יישומי: הבנת כוחה של מוסיקה בהעברת מסרים ורגשות ויישום אפשרי בתחומי התקשורת והאומנות.
מוסיקה ככלי טיפולי:
העמקה ביישומים הטיפוליים של מוסיקה במגוון אוכלוסיות ומצבים נפשיים ופיזיים.השתתפות בסדנת מוסיקה טיפולית חווייתית או ניתוח מקרה של שימוש במוסיקה בטיפול. רכיב יישומי: הכרת תחום טיפולי ייחודי והבנת עקרונות בסיסיים של התערבות באמצעות מוסיקה.
פרוייקט אישי לשינוי וקידום בינאישי וסביבתי:
עידוד יצירת פרויקטים מעשיים שמטרתם להוביל לשינוי חיובי ולקדם יחסים ומודעות סביבתית בקהילה. תכנון והצגה של פרויקט שינוי קהילתי קטן היקף. רכיב יישומי: פיתוח מיומנויות של יוזמה, עבודת צוות ויכולת להשפיע על שינוי חברתי וסביבתי.
* אפשרות להמשיך ללימודי תואר שני MA בטיפול באמצעות אמנויות, תואר שני בפסיכולוגיה ועוד.
חיבור לידע מעשי ועדכני בתחומי הטיפול והייעוץ החל מהשנה הראשונה.
יתרונות התואר:
בין נושאי הליבה:
*התכנית כפופה לשינויים