גבריאלה שלו*  אפי צמח**

פסק הדין של השופט ברק בפרשת אפרופים, ההלכה הפסוקה בתחום פירוש החוזה, מהווה מוקד למחלוקות משפטיות חריפות מיום שניתן. המחלוקות בנוגע להלכת אפרופים אינן נעוצות רק במתח הבסיסי שבין תורת השלבים המסורתית ובין תורת הפרשנות התכליתית, אלא גם באופן שבו נתפסה ויושמה הלכה למעשה תורת הפרשנות התכליתית. אכן, מקובל לראות בהלכת אפרופים כהלכה שסטתה מתורת השלבים לא רק במישור סדר הפניה למקורות המשמשים לחשיפת כוונת הצדדים, אלא גם במישור עקרוני יותר הנוגע להעצמת כוחו ותפקידו של בית המשפט על חשבון כוחם של הצדדים לחוזה. השנים שנקפו מאז נתקבל פסק הדין אפרופים לא הרגילונו בהלכה זו ואף החריפו את המחלוקות שעוררה. תופעה זו קיבלה משנה תוקף בעת האחרונה על רקע התגוששות שיפוטית רועמת, תיקון סעיף 25 לחוק החוזים, והפסיקות שבאו לאחריו. התפתחויות העת האחרונה בסוגיית פירוש החוזה מעוררות תחושה ברורה שהמחלוקת השיפוטית בנוגע להלכת אפרופים ולתיקון לחוק החוזים ימשיכו ללוות את הפסיקה הישראלית גם בעתיד. עובדה זו מהווה הזמנה לחשיבה נוספת בדבר דין פירוש החוזה. דומה שכדי לפרוץ את מעגל חילוקי הדעות הקיים ולהצעיד את השיח קדימה, נכון לחרוג מגדרי הדיון שנערך עד כה בהלכת אפרופים ולהאיר בה פנים אחרות. חילוקי הדעות בנושא פירוש חוזים התמקדו עד כה באופן שבו הליך הפירוש מופעל בידי בתי המשפט. נוסף על כך נכון לבחון את הליך הפירוש מכיוונם של הצדדים לחוזה עצמם והאופן שבו הם עשויים להשפיע על הפעלתו של הליך זה. ברשימה זו נעמוד אפוא על שאלה תיאורטית ומעשית שלא זכתה לליבון הלכתי ואקדמי מספק: הרשאים צדדים לחוזה להתנות במפורש על דין הפירוש ובכך לסטות מכללי הפירוש שנקבעו בהלכת אפרופים ? שאלה זו מסיטה את הזרקור ממחלוקות הפוסקים, ומפנה אותו לעברם של הצדדים. מאמר זה יצביע על כך שהמכנה המשותף בין דרכי הפירוש השונות הוא בהיותן נסוגות מפני רצונם המנוגד של הצדדים. ההצבעה על מכנה משותף זה מקדמת ומעשירה את החשיבה בסוגיית פירוש החוזה, ומעדנת את המחלוקת הכללית בין הגישות הפרשניות הנבדלות. אכן, ראיית דין הפירוש כהסדר חלופי בלבד, הנסוג מפני רצונם המנוגד של הצדדים, עשויה לטשטש בנסיבות מסוימות את ההבחנה המעשית שבין הגישות הפרשניות השונות. במתן יחס משתנה להליך הפירוש, על פי התנהגות הצדדים וקביעותיהם המפורשות, התניית הצדדים מצליחה לגשר על הפער המעשי שבין שיטת הפירוש המסורתית לשיטת הפירוש התכליתית.