בפרויקט משתתפים אנשי מקצוע מ-6 מדינות: הולנד, פורטוגל קרואטיה, ישראל, גיאורגיה, בוסניה והרצגובינה.

 

מרבית המדינות מיוצגות ע”י מספר מוסדות לימוד. מישראל ישנה נציגות של הקריה האקדמית אונו, אוניברסיטת חיפה ומכללת גורדון. יש לציין כי הואיל וישראל מפותחת מאוד בתחום הפרעות בתקשורת, היא מסייעת ותורמת ידע רב לגיאורגיה.

 

  • משך הפרויקט: שלוש שנים

 

  • מסגרת הפרויקט: מתקיימים מפגשים בכל אחת מהמדינות המשתתפות שמטרתם העברת ידע ועדכון בתחומי המקצוע השונים של הפרעות בתקשורת. בכל אחת מהמדינות מוקד המפגשים שונה, בהתאם לידע המקצועי וההתמחות של כל מוסד אקדמי.

 

עד כה התקיימו שישה מפגשים לפרויקט:

 

  • מפגש ראשון: מפגש פתיחה שהתקיים בפורטו (פורטוגל) ובו דנו במטרות הפרויקט ובתפקיד כל מדינה/מוסד לימודים. במפגש זה ייצגו את הקריה האקדמית אונו חברות סגל החוג להפרעות בתקשורת ד”ר חנה פוטר-כ”ץ, ראש החוג, ולארה בוטו. בנוסף, הצטרפה ד”ר ציפי הרט מהפקולטה למנהל עסקים כאחראית על תחום הבטחת האיכות של הפרויקט.

 

  • ארבעת המפגשים לאחר מכן: התקיימו סדנאות ( ToT (Training of Trainers מאי 2017 – מפגש בזגרב (קרואטיה) אשר מוקדו היה עבודה עם לקויי שמיעה ועבודה עם מגמגמים. את הקריה האקדמית אונו ייצגו במפגש זה חברות הסגל עדי טוויק-קליין ולארה בוטו; יוני 2017 – מפגש בכרונינגן (הולנד) בנושא לקויות תקשורת, בו יוצגה הקריה האקדמית ע”י חברות הסגל מיכל שטיימן וד”ר לימור עדי בן סעיד;ספטמבר 2017 – מפגש באוויירו (פורטוגל) בנושא הפרעות קול. את הקריה האקדמית אונו ייצגו חברות הסגל ד”ר אביה גביעון וד”ר יעל מנור

 

  • מפגש חמישי: בישראל, בקריה האקדמית אונו ובאוניברסיטת חיפה בנושא שיטות הוראה חדשניות.

 

  • מפגש שישי: פברואר 2018 – המפגש השישי והאחרון (עד כה) התקיים בזגרב (קרואטיה) ושימש כמפגש אמצע לבחינת ההתקדמות בפרויקט והצבת יעדים נוספים עד לסיומו. במפגש זה ייצגו את הקריה האקדמית ד”ר אביה גביעון מהחוג להפרעות בתקשורת וד”ר ציפי הרט מהפקולטה למנהל עסקים.

 

המפגש בישראל:

המפגש בישראל התקיים ב-12-14.2.18. במהלך שלושת ימי הסדנה למדו המשתתפים והתנסו בשיטות וטכנולוגיות הוראה חדשניות. הסדנה שהתקיימה בקריה האקדמית אונו עסקה בשימוש בסימולציות בבניית תכנית הלימודים בהפרעות בתקשורת ובמסגרתה התנסו המשתתפים באופן מעשי בסימולציות בתחומי הטיפול והאבחון של קלינאי התקשורת.

 

כ-30 משתתפים מחמש המדינות, יחד עם נציגים מאוניברסיטת חיפה ומכללת גורדון, הגיעו ב-13.2.18 לקרית אונו בהסעה מרוכזת והחלו את הבוקר בארוחת בוקר קלילה. לאחר דברי פתיחה של ד”ר חנה פוטר-כ”ץ, ראש החוג להפרעות בתקשורת, וברכות מפי פרופ’ משה בן חורין, נשיא הקריה האקדמית אונו, ופרופ’ שלמה נוי, דיקאן הפקולטה למקצועות הבריאות, עשו המשתתפים סיור קצר במרכז הסימולציות. לאחר הסיור שמעו המשתתפים את הרצאתה של ד”ר אורית שלומזון, מנהלת מרכז הסימולציות, שעסקה בתיאוריה העומדת בבסיס המרכז (Proficiency Model). לאחר מכן חולקו המשתתפים לקבוצות והתנסו בעצמם בסימולציות כפי שחווים זאת הסטודנטים בחוג להפרעות בתקשורת בקריה האקדמית אונו. לצורך הסימולציות בביקור זה נבנו שלושה תרחישים אשר הותאמו למשתתפי המדינות השונות, וכן גוייסו שחקנים דוברי אנגלית.

 

בסיום שלושה סבבי סימולציות והפסקת הצהריים התכנסו המשתתפים פעם נוספת ל’תחקיר’ שהועבר ע”י דנה סידור, מפתחת ההדרכה, וע”י ד”ר אביה גביעון וד”ר אשרת סלע, מרצות בחוג להפרעות בתקשורת. במהלך התחקיר המשתתפים צפו בקטעים שונים מהסימולציות שעברו ונערך דיון במיומנויות השונות שניתן ללמוד מהסימולציה. חשוב לציין כי לכל אורך היום שולבה הלמידה התיאורטית וההתנסות במרכז בשיח על תהליך הלמידה וההכשרה של הסטודנטים להפרעות בתקשורת ועל השימוש במרכז ככלי לימוד. לקראת סוף היום העבירו ד”ר חנה פוטר-כ”ץ, ראש החוג להפרעות בתקשורת, וד”ר אורית שלומזון, מנהלת מרכז הסימולציה, הרצאה בנושא שילוב מרכז הסימולציות בתוכנית הלימוד בחוג. יום עמוס זה הסתיים בנסיעה לנמל יפו וארוחה במרכז ‘נא לגעת’ – מרכז אשר עובדים בו אנשים לקויי שמיעה ו/או לקויי ראיה.

 

בסיום הביקור בארץ, קטפה הקריה האקדמית אונו מחמאות ושבחים מהמשתתפים השונים אשר הביעו התלהבות רבה מהיום במרכז הסימולציות. השתתפות הקריה האקדמית בפרויקט ABC והצגת מרכז הסימולציות למשתתפים השונים הובילה לפניות לשיתופי פעולה שונים עם הקריה האקדמית אונו. בין היתר, כחלק משיתופי הפעולה הקרובים, תטוס בנובמבר הקרוב חברת סגל החוג להפרעות בתקשורת עדי טוויק-קליין להעברת סדנה בגיאורגיה בנושא של שיקום שמיעתי-שפתי. בנוסף, באפריל 2019 צפויה הקריה האקדמית אונו והחוג להפרעות בתקשורת להשתתף בתוכנית לחילופי סטודנטים להפרעות בתקשורת עם פורטוגל.

 

החוג להפרעות בתקשורת ומרכז הסימולציות ממשיכים להשקיע מאמצים לפיתוח קשרים בין-לאומיים והרחבת שיתופי פעולה אקדמיים פוריים.