בעבר הרחוק, יצירתיות וחדשנות היו נחלתם של אמנים וממציאים מעטים, שהובילו את החדשנות האנושית. בעולם המודרני, לעומת זאת, חדשנות ויצירתיות הופכות לנחלת הכלל, גם בארגונים, שחייבים לחדש, להפתיע ולהתאים את עצמם ואת השירותים או המוצרים שלהם לצרכים המשתנים של הלקוחות ולחידושים הטכנולוגיים, וגם אצל יחידים, שצריכים להמציא את עצמם מחדש ולרכוש מיומנויות חדשות בתדירות הולכת וגוברת.

אנחנו מוקפים במקצועות חדשים.

מנהלי חוויית משתמש, סמנכ”לי דיגיטל, מנהלי תקשורת דיגיטלית, יוטיוברים, מנהלי חדרי בריחה ועוד – כולם עובדים במקצועות שלא היו קיימים לפני עשור. גם אתם, שקוראים את הפוסט הזה – רבים מכם ימצאו את עצמם בעתיד עובדים במקצועות שעדיין לא הומצאו. יותר ויותר ארגונים מגייסים היום עובדים לא במחשבה על התפקיד הנוכחי שיעשו, אלא בראיה קדימה לתפקידים הבאים. הדגש עובר ממיון שמסתמך על ידע שהמועמדים מביאים איתם לתפקיד, למיון שמתבסס על יכולות וכישורים שלהם. ידע שיש לעובד בנקודת זמן מסויימת יכול להפוך ללא רלוונטי בעתיד הלא רחוק, אבל יכולת למידה, למשל, תאפשר לו לרכוש את הידע החדש שיידרש לו בהמשך.

בעולם כזה, יצירתיות הופכת ליכולת נדרשת שתאפשר לכם לספק ערך מוסף למקום העבודה שלכם, להתאים את עצמכם לשינויים נדרשים ולהישאר רלוונטים גם בעולם של העתיד. אם אתם לא מרגישים שאתם יצירתיים באופן מיוחד, שתי נקודות שאמורות לנחם אתכם: ראשית, אתם בחברה טובה. רוב האנשים אינם יצירתיים באופן מיוחד – אחרת זה לא היה מיוחד והם היו יצירתיים באופן שגרתי ?.

שנית – וחשוב יותר – יצירתיות היא לא רק כישרון, או ניצוץ שנוגע ביחידי סגולה, אלא מיומנות שניתן לפתח ולשפר. גם אם לא כל אחד יכול להיות ון גוך, או מסי, כל אחד יכול ללמוד ולהתאמן בציור או בכדורגל, ולהשתפר. כך ניתן גם להגביר את היצירתיות שלנו באמצעות למידה ותרגול. באמצעות שימוש בכלים שיטתיים ומוכחים ניתן להגביר את היכולת היצירתית ולהגיע לרעיונות ופתרונות חדשניים ויצירתיים ברמת הארגון וברמת היחיד.

למשל, חשבו על התפקיד שלכם בעבודה. דמיינו סיטואציה שבה מגבלה כלשהי לא מאפשרת לכם לבצע את העבודה שלכם כפי שאתם רגילים לעשות אותה היום. עכשיו, נסו לחשוב מה עליכם לעשות כדי שתוכלו להמשיך ולבצע את התפקיד שלכם למרות אותה מגבלה. הקורונה יצרה מגבלה כזו עבור רובנו (כולל אצלנו בקריה האקדמית אונו), והסביבה שלנו שופעת בדוגמאות של ארגונים ואנשים פרטיים שהמציאו את עצמם מחדש והצליחו להפוך את הלימונים ללימונדה.

למרות שהדבר נוגד את האינטואיציה שלנו לגבי יצירתיות, דווקא אילוצים, כלים שיטתיים ותהליכים סדורים מגבירים את היכולת היצירתית שלנו. את הכלים האלה אפשר ללמוד ולתרגל כדי לפתח אותה ולהפוך את עצמנו ליצירתיים.

יום חדשנות ויצירתיות שמח!

ד”ר אייל רכטר מהפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו הוא הוא חוקר יזמות ומרצה ליצירתיות.