טרנספורמציה דיגיטלית כשמה כן היא – הפיכה של עסק לבעל דריסת רגל דיגיטלית למטרת הגדלת הרווחיות. הכירו את שרון דסקל מאיר, שמאמינה בטרנספורמציה דיגיטלית בכל לבה.

בימינו, כמעט כל עסק רוצה שתהיה לו דריסת רגל דיגיטלית: זאת הזירה שבה חלק ניכר מהלקוחות נמצאים, היא משדרת את המסר הנכון שהעסק נמצא בעניינים, הדיגיטל מדיד ומאפשר פילוח נכון, ויש עוד לא מעט סיבות. נשאלת השאלה – איך הופכים את החלום למציאות? איך הופכים עסק לדיגיטלי? כאן נכנס לתמונה התחום של טרנספורמציה דיגיטלית, שמשמעותו שילוב של נורמות חדשות וכלים חדשים המבוססים על דאטה. שרון דסקל מאיר צברה ניסיון בתחום ושמחה לשתף אותנו ולהכיר לנו אותו. 

שרון דקסל

 

ספרי לנו על עצמך. איך הגעת לתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית?

התחלתי בתואר ראשון בתקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו, אחרי שעשיתי המון בדיקות ומחקר כדי למצוא את התואר שהכי מדויק לי, כמי שרוצה להתעסק בדיגיטל ובפרסום, למרות שכמעט ואין כזה תואר בארץ. התואר הזה הוא אחד המסלולים היותר פרקטיים שיש היום. אחרי התואר התחלתי לעבוד באדלר-חומסקי כתקציבאית. אני בחברה 5 שנים,והייתי תקציבאית של מגוון לקוחות גדולים וקטנים לאחר שנתיים קודמתי למשרת סופרווייזרית ולפני כשנה פתחנו את ACCELERANT . מיזם של המנכ”ל לשעבר , אמיר גיא. כיום המנכל הנוכחי הוא ערן מונד שגם צמח מתוך החברה. בהתחלה היה מדובר בשירותי פרסום לחברות ישראליות שרוצות להצליח בעולם, ואז הקורונה הגיעה. לצד התקופה הלא פשוטה שהקורונה הביאה איתה, ניצלנו את ההזדמנות לזהות בעיות  או יותר נכון – לתת בוסט ולהקדים את העתיד ב10 שנים. אנשים לא יצאו מהבית חנויות פיזית נסגרו אנשים פחדו להתקהל וללכת למקומות סגורים וכל מי שלא נכח בדיגיטל – היה ממש בסכנת קיומית . אמיר זיהה את הכח שיש לנו בתוך הבית מבחינת אסטרטגיה , פילוח דאטה ניהול הפלטפורמה הדיגיטלית וכמובן – קריאיטיב וכך אנחנו יכולים לתת מענה שלם למותג שרוצה נוכחות גם באונליין , ויותר מזה , להגדיל את הפעילות שלו ולפנות לקהלים נוספים בזכות פילוח דאטה נכון והבנתו. 
Accelerant היא חברה שפונה לחברות גדולות וקטנות וצוברת תאוצה ולקוחות. מתחילת הדרך עובדנו כמו סטארט אפ בתוך אדלר-חומסקי. במסגרת התפקיד אפילו עשיתי שת”פ עם רעות [לינק]. התפקיד שלנו הוא להעביר חברות דיגיטציה, להכניס דיגיטליות לחברה ולגרום לה לצמוח מתוך חוויית הלקוח. אנחנו מכוונים מה צריך לעשות, איזה מוצר צריך להקים ואיזה שירות צריך לתת כדי למקסם את מאגר הלקוחות.והכי חשוב – מתוך הצרכים של הלקוח . מתחילים מהלקוח , מהצרכן ואז בונים את האסטרטגיה . התפקיד סופר מעניין. זה תפקיד שבו כולם עושים הכל, אבל אני בהגדרה PM . אנחנו תמיד חושבים איזה פרויקט להכניס למשרד ואיזה צוות יתאים. במסגרת התפקיד אנחנו חופרים בחברה ומבינים צרכים וכשלים, ולפי זה מבינים מה הלקוח צריך ומי הצוות המתאים לטפל בלקוח . הכל דינאמי . לא חברה מיושנת וגדולה שעובדת בשבלונה. לא מפסיקים לחשוב ולהפתיע . 
ניהול דאטה זה נושא שלא הכרתי וזה בעיניי העולם החדש. הפרסום יותר אפקטיבי כשמבינים את הדאטה, מסווגים ומשתמשים בה. במסגרת תפקידי אני עוסקת בניהול A-Z וליווי הלקוח. בניתי את התפקיד מאפס. בהדרגה הפסקתי להיות עובדת אדלר-חומסקי, אבל הידע בפרסום עוזר בהצלחה בתפקיד, במיוחד כשעובדים עם מחלקת הדאטה והחדשנות ומערכות מידע של הלקוח.  צריך לתווך להם את הסיטואציה ולהסביר איך לתרגם מהלך לקמפיין או ליצירת לידים.להראות להם את התמונה השלמה . 

מה זה טרנספורמציה דיגיטלית?

כמו שזה נשמע. העברת חברה תהליך שמגדיל את נקודות המגע עם הלקוח שלו באונליין. ללא תלות במקום.
למשל בנק צריך להגדיל את סל השירותים שהוא מציע ללקוח בדיגיטל ולחסוך מגע פיזי והגעה לסניף. אני בטוחה שזה מגדיל סל קניה הלקוח יותר מרוצה נחסך לא זמן טרחה וכאב ראש . יותר מזה, טרנספורמציה דיגיטלית פירושו שימוש בדאטה שיש לחברה כדי להגדיל את סל הקניות ולהגיע ללקוח פוטנציאלי שעתיד לקנות את המוצר. האידיאל הוא לקוח שיהפוך לאמיתי ולא בזבוז הכסף על לקוחות לא רלוונטיים. אנחנו רוצים להשתמש בדאטה ולהגיע לצרכן דרכה. להפוך כל ליד לאיכותי . 
להרבה חברות שהן לא סטארט אפים ולא מבינות ניהול מידע יש אוסף מידע שהן לא יודעות שקיים: שפשוט ״שוכב על הרצפה״ כמו הצלבת גיל הלקוח, עם מיקום גאוגרפי ומין ועוד מיליון הצלבות שאפשר לעשות . רק תנו לנו גישה . אנחנו לוקחים דאטה, אקסלים ומערכות, מוציאים תובנות ופותחים את העינים: אולי על הלקוח לפנות לנשים בהריון? אולי צריך לפנות למגזר הערבי? טרנספורמציה דיגיטלית רלוונטית לחברות תאגידיות גדולות וקטנות כאחד . אבל אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שחברות חדשות וקטנות מראש חושבות אחרת היום. 

את חושבת שכל בעל עסק צריך לבצע טרנספורמציה דיגיטלית בעסק שלו?

חד משמעית. הקורונה הייתה מאיץ של התחום שהתפוצץ. כולם עברו לדיגיטל, מחנות הנעליים הכי קטנה ועד חברות גז. כל עסק צריך להיות בפלטפורמת אונליין איכותית ונוחה לשימוש. אין לנו זמן ומי שלא ייתן את השירות הכי טוב יאבד לקוחות. אני רוצה שהקניות או הטכנאי יגיעו אליי הביתה בקליק, כי אין לי זמן. טרנספורמציה דיגיטלית היא מצרך חובה ומי שיעשה הכי טוב ישרוד. יש מקום בדיגיטל לכולם. אין מכסה ואין שעות פתיחה. בכל מקרה, אני אהיה לקוחה של חברה עם שירות הכי טוב, שרואה אותי כלקוח. כאילו אני הלקוחה היחידה שלהם . זה המוטו של ACCELERANT – לראות את הלקוח קודם כל.

יש לך דוגמה לחברה שעשתה טרנספורמציה דיגיטלית בצורה טובה? 

מקדונלדס עושים עבודה נהדרת – יש להם אפליקציה שעובדת מעולה. הם פונים בממשק הכי נוח שיש, אומרים מתי ההזמנה מוכנה, חוסכים זמן, קל להבין עוד  כמה זמן אני הולכת לקבל את הארוחה או להזמין להמשיך בסידורים שלי ולבוא לאסוף , נוח מאוד , והטאץ’ בסניפים חווית משתמש מצוינת . מעיד על המותג שהוא מעודכן ומשתפר כל הזמן . הוא מדבר איתי בכל רגע מרגע ההזמנה . זה מדהים . 
KSP עשו טרנספורמציה טובה – הפכו מחברת מחשוב לכלבו. נהדר להזמין מהם כי באתר אפשר להבין בכל רגע איפה החבילה שהזמנתי נמצאת ומתי תגיע. מאד נוח ומהיר לחיפוש בקליק. הלקוח מבין שהוא בראש של אנשי החברה, גם אם הכל אוטומטי (אבל את זה אל תספרו … 😉 ) 

מה האתגרים הגדולים בטרנספורמציה דיגיטלית?

משאבים. צריך תחזוק, צריך שחברות יידעו לנהל את הדאטה כמו צריך, אפילו ברמה פנים-ארגונית. התחזוק הוא יומיומי. ככל שיש יותר לקוחות ויותר טראפיק באתר או באפליקציה, יש יותר דאטה. כל כניסה היא דאטה, וזה האתגר הגדול, שצריך הרבה חפירה. צריך לעשות סדר פסח בעסק ולא כולם אוהבים לשמוע על כשלים ולא כולם אוהבים כשנכנסים להם בציציות, אבל זו חובה. לטובת עבודה יסודית ונכונה צריך לנבור עמוק ולהבין איך עושים את הטרנספורמציה לדיגיטל. צריך למצוא נישה מתאימה שבה ניתן למצוא את הלקוחות, למרות שהמידע הזה לא תמיד גלוי וידוע.
בקיצור, זה אתגר למנכ”לים. זו החלטה שהם צריכים לקבל וזה מסע שלוקח כמה חודשים טובים. 

מה לדעתך העתיד של טרנספורמציה דיגיטלית?

הכל הולך. אין לה גבול ואפשר לעשות הכל – עניין של כסף ואנשים נכונים והכל יעבור למכשיר בכף ידנו – תשלום בסופר, מדידת חולצות. גם חנויות יהיו חכמות כמו אמאזון. חנויות אופנה יהיו חכמות וחסכוניות במקום וזמן ללקוח. הכל יהיה בטלפון – עובדים עם ברקוד, מקבלים הולוגרמה.
בינתיים גוגל עובדים על שיחות וידאו בתלת ממד. לא נצטרך לצאת מהבית אפילו בחופשות – אנשים ירכיבו משקפי VR ונחסוך זיהום אוויר, כסף, זמן. הכבישים יהיו פנויים והשמיים יהיו ריקים כשכל אחד בביתו. 
חכמות החברות שיעשו זאת ראשונות כי אנשים נותנים את הכבוד והלב לראשוניות, כמו ש-Bit שהפכו למילה שגורה ועשו את הפריצה כמו שצריך. חכמות החברות שיהיו הראשונות להניף את הדגל של הראשונות והכי דיגיטליות כי לשם העולם הולך. 
*
לסיכום, העולם הופך לדיגיטלי, ומי שלא יבין את זה או שיעדיף לשמור אמונים לשיטות מפעם, פשוט יישאר מאחור וחבל. הלקוחות רוצים מוצרים דיגיטליים, המתחרים בטוח פעילים בעולם הדיגיטל, והרווח מן העיסוק בדיגיטל הופך את ההשקעה לכדאית. כפי ששרון מסכמת במילותיה, “צריך להעמיק בעולם הדיגיטל כמה שיותר. רב הנסתר על הגלוי, אז בואו נגלה עוד”.