מצד אחד: שיווק. מצד שני: הייטק וטכנולוגיה. לקריירה בתחום ניהול מוצר בהייטק יש יתרונות רבים ומגוונים, כפי שיעיד רון לוינסון, מנהל מוצר מנוסה באחת החברות המבוקשות
השילוב שבין ניהול מוצר, מיומנויות שיווק ופרסום, ובין היי טק וסטארט אפ קוסם לישראלים רבים, וברור למה. אם להיות ספציפיים, תחום ה-Growth, שפירושו עיסוק מתמיד בגדילה ובהתפתחות של מוצר או שירות מסוימים במסגרת עבודתו של מנהל מוצר, הוא בעל פוטנציאל רב. אם גם אתם שוקלים להתמקצע בתחום ניהול מוצר ולהשתלב בתעשייה המבטיחה הזאת, כדאי שתכירו את הסיפור של רון לוינסון.
ספר לנו על עצמך. איך הפכת למנהל מוצר?
התחלתי ללמוד באונו ב-2011, מחזור ראשון של פרסום-תקשורת שיווקית. הגעתי מעולם השיווק הדיגיטלי, עבדתי בחברת קונספט בזמנו כמנהל דיגיטל, היינו מעין סוכנות ועשינו את הדיגיטל של חברות גדולות כמו אמריקן לייזר, ארומה, נביעות, לנד רובר, פוקס. באמצע התואר עזבתי את התפקיד והקמתי סטארט אפ בתחום הפרסום הדיגיטלי. אחד השותפים היה מיכאל פינגרוט שהיה איתי בתואר. סיימתי את התואר ועבדתי על הסטארט אפ . אחרי התואר הראשון התחלתי תואר שני בתקשורת דיגיטלית במסלול מחקרי עם תזה ותואר שני נוסף , במדעי המדינה, אסטרטגיה וסייבר. לפני שנתיים וחצי הצטרפתי לחברת מאנדיי.קום (Monday.com), כיום אני מנהל מוצר בצוות ה-Growth.
למי שלא מכיר, מה זה מאנדיי?
מאנדיי היא כלי לניהול צוותים ומשימות שהמציאה קטגוריה חדשה בשוק, Work OS. מדובר בתוכנה שמשמשת כדאטה בייס של החברה ועוזרת לחברה לנהל את כל המידע של החברה בשקיפות – החל מצוותי מכירות ושיווק שינהלו קמפיינים, לידים ו-CRM, וצוותי התוכנה ינהלו שם באגים. הכל בפלטפורמה אחת שמאפשרת לנהל הכל באותו המקום, עם כל האנשים והזמנים ולכולם יש את כל הגישה וכל הפיצ'רים במקום אחד. והכי חשוב- מדובר זה סטארט אפ ישראלי.
מה זה אומר מנהל מוצר?
אני בתחום ה-Growth. התכלית של התפקיד היא כיצד לעזור לחברה לצמוח ולגדול. הצמיחה (growth) בדרך כלל תתמקד בשלושה חלקים מרכזיים- איך להביא עוד משתמשים, לגרום להם להשתמש יותר ואיך לייצר מהם הכנסות. ההגדרה המסורתית של ניהול מוצר היא של מנכ"ל המנהל את המוצר שעליו הוא אחראי. אפילו פיצ'ר הוא מוצר, מהבחינה הזאת. יש כמה צוותי מוצר שעובדים ביחד איתי, בעלי אופי שונה. אנחנו לא על מופקדים על product area אלא על מטריקה. למשל, העלאת מספר המשתמשים. צוות Growth לא מחזיק אזור אלא עובד רוחבית, לפי הצורך.
מנהל מוצר זה אחד התפקידים הכי ורסטיליים מבחינת הגדרה ומבחינת השוני בין חברה לחברה. עבודה של איש שיווק לרוב תהיה די דומה בין חברה. כך גם בעבודתו של מפתח בחברות שונות. מבחינת אחריות וידע מדובר בתפקיד די דומה. בניהול מוצר, לעומת זאת, לכל חברה יש הגדרות משלה, תחומי אחריות, סט כישורים שונה. בחברות סייבר ותוכנה המפתחות מוצרים למתכנתים נראה מנהלי מוצר עם רקע טכנולוגי עשיר. יתכן שהם היו בעבר מתכנתים או data scientists. בחברות B2C צריך יותר הבנה בעיצוב, שיווק, מכירות, CRM, הבנה של הבעיות שהמשתמשים חווים ,ולכן מנהלי המוצר בחברות האלו היו בעלי סט כישורים קצת שונה. כך גם היה אצלי. גם בתוך ניהול מוצר יש סוגים שונים: פיתוח פיצ'רים חדשים( אפס לאחת), GROWTH וכו.
כל מנהלי המוצר צריכים להגדיר למה הם עושים את מה שהם עושים מכיוון שמנהל מוצר צריך לנהל צוות מבלי להיות המנהל הישיר. צריך להניע את הצוות מכוח ההבנה המשותפת של גודל ההזדמנות העסקית שאנחנו מזהים. הצוות מורכב ממפתחים, אנליסטים, מעצבים, ומנהל המוצר בונה את המפה ומכתיב לאן אנחנו רוצים להגיע בסוף. הוא צריך להגדיר מהם ההזדמנות, מה מפריע כרגע מלממש את ההזדמנות, למה הבעיה קיימת ואיך פותרים אותה. זה הבסיס לכל מנהל מוצר. צריך להבין את ההזדמנות, לזקק אותה ולמצוא דרך לממש אותה.
מה התכונות הדרושות למנהל מוצר?
-
Product sense & Product execution. אלה תכונות שאנחנו מסתכלים עליהן. יכולת אנליטית חשובה, יכולת להסיק מסקנות, לתחקר, להבין, לזקק תובנות, יכולת ביצוע – יש המון רעיונות טובים אבל ההבדל הוא בין מי שלוקח רעיון וגורם לו לקרות ובין מי שיש לו רעיון ובזה זה מסתכם.
-
יכולת מנהיגות ותקשורת. צריך להוביל קבוצה, ולגרום לכולם לסמוך עליך ושילכו אחריך מבלי להיות המנהל הישיר שלהם. להוביל בלי סמכות. צריך יכולת תקשורת כי מדברים עם המון אנשים וסוגי אנשים שונים שסגנון התקשרות שלהם שונה.
-
יכולת להתאים את התוכן לכל בעל תפקיד ולזקק את המסר שלך בצורה ברורה- להעביר את הרעיון בחצי שעה גם אם בפועל עבדת עליו חודש.