מצד אחד: שיווק. מצד שני: הייטק וטכנולוגיה. לקריירה בתחום ניהול מוצר בהייטק יש יתרונות רבים ומגוונים, כפי שיעיד רון לוינסון, מנהל מוצר מנוסה באחת החברות המבוקשות

השילוב שבין ניהול מוצר, מיומנויות שיווק ופרסום, ובין היי טק וסטארט אפ קוסם לישראלים רבים, וברור למה. אם להיות ספציפיים, תחום ה-Growth, שפירושו עיסוק מתמיד בגדילה ובהתפתחות של מוצר או שירות מסוימים במסגרת עבודתו של מנהל מוצר, הוא בעל פוטנציאל רב. אם גם אתם שוקלים להתמקצע בתחום ניהול מוצר ולהשתלב בתעשייה המבטיחה הזאת, כדאי שתכירו את הסיפור של רון לוינסון.

 

 

ספר לנו על עצמך. איך הפכת למנהל מוצר?

התחלתי ללמוד באונו ב-2011, מחזור ראשון של פרסום-תקשורת שיווקית. הגעתי מעולם השיווק הדיגיטלי, עבדתי בחברת קונספט בזמנו כמנהל דיגיטל, היינו מעין סוכנות ועשינו את הדיגיטל של חברות גדולות כמו אמריקן לייזר, ארומה, נביעות, לנד רובר, פוקס. באמצע התואר עזבתי את התפקיד והקמתי סטארט אפ בתחום הפרסום הדיגיטלי. אחד השותפים היה מיכאל פינגרוט שהיה איתי בתואר. סיימתי את התואר ועבדתי על הסטארט אפ . אחרי התואר הראשון התחלתי תואר שני בתקשורת דיגיטלית במסלול מחקרי עם תזה ותואר שני נוסף , במדעי המדינה, אסטרטגיה וסייבר. לפני שנתיים וחצי הצטרפתי לחברת מאנדיי.קום (Monday.com), כיום אני מנהל מוצר בצוות ה-Growth.

למי שלא מכיר, מה זה מאנדיי?

מאנדיי היא כלי לניהול צוותים ומשימות שהמציאה קטגוריה חדשה בשוק, Work OS. מדובר בתוכנה שמשמשת כדאטה בייס  של החברה ועוזרת לחברה לנהל את כל המידע של החברה בשקיפות – החל  מצוותי מכירות ושיווק שינהלו קמפיינים, לידים ו-CRM, וצוותי התוכנה ינהלו שם באגים. הכל בפלטפורמה אחת שמאפשרת לנהל הכל באותו המקום, עם כל האנשים והזמנים ולכולם יש את כל הגישה וכל הפיצ'רים במקום אחד. והכי חשוב- מדובר זה סטארט אפ ישראלי.

מה זה אומר מנהל מוצר?

אני בתחום ה-Growth. התכלית של התפקיד היא כיצד לעזור לחברה לצמוח ולגדול. הצמיחה (growth) בדרך כלל תתמקד בשלושה חלקים מרכזיים- איך להביא עוד משתמשים, לגרום להם להשתמש יותר ואיך לייצר מהם הכנסות. ההגדרה המסורתית של ניהול מוצר היא של מנכ"ל המנהל את המוצר שעליו הוא אחראי. אפילו פיצ'ר הוא מוצר, מהבחינה הזאת. יש כמה צוותי מוצר שעובדים ביחד איתי, בעלי אופי שונה. אנחנו לא על מופקדים על product area אלא על מטריקה. למשל, העלאת מספר המשתמשים. צוות Growth לא מחזיק אזור אלא עובד רוחבית, לפי הצורך. 
מנהל מוצר זה אחד התפקידים הכי ורסטיליים מבחינת הגדרה ומבחינת השוני בין חברה לחברה. עבודה של איש שיווק לרוב תהיה די דומה בין חברה. כך גם בעבודתו של מפתח בחברות שונות. מבחינת אחריות וידע מדובר בתפקיד די דומה. בניהול מוצר, לעומת זאת, לכל חברה יש הגדרות משלה, תחומי אחריות, סט כישורים שונה. בחברות סייבר ותוכנה המפתחות מוצרים למתכנתים נראה מנהלי מוצר עם רקע טכנולוגי עשיר. יתכן שהם היו בעבר מתכנתים או data scientists. בחברות B2C צריך יותר הבנה בעיצוב, שיווק, מכירות, CRM, הבנה של הבעיות שהמשתמשים חווים ,ולכן מנהלי המוצר בחברות האלו היו בעלי סט כישורים קצת שונה. כך גם היה אצלי. גם בתוך ניהול מוצר יש סוגים שונים: פיתוח פיצ'רים חדשים( אפס לאחת), GROWTH וכו. 
כל מנהלי המוצר צריכים להגדיר למה הם עושים את מה שהם עושים מכיוון שמנהל מוצר צריך לנהל צוות מבלי להיות המנהל הישיר. צריך להניע את הצוות מכוח ההבנה המשותפת של גודל ההזדמנות העסקית שאנחנו מזהים. הצוות מורכב ממפתחים, אנליסטים, מעצבים, ומנהל המוצר בונה את המפה ומכתיב לאן אנחנו רוצים להגיע בסוף. הוא צריך להגדיר מהם ההזדמנות, מה מפריע כרגע מלממש את ההזדמנות, למה הבעיה קיימת ואיך פותרים אותה. זה הבסיס לכל מנהל מוצר. צריך להבין את ההזדמנות, לזקק אותה ולמצוא דרך לממש אותה.

מה התכונות הדרושות למנהל מוצר?

  1. Product sense & Product execution. אלה תכונות שאנחנו מסתכלים עליהן. יכולת אנליטית חשובה, יכולת להסיק מסקנות, לתחקר, להבין, לזקק תובנות, יכולת ביצוע – יש המון רעיונות טובים אבל ההבדל הוא בין מי שלוקח רעיון וגורם לו לקרות ובין מי שיש לו רעיון ובזה זה מסתכם.
  2. יכולת מנהיגות ותקשורת. צריך להוביל קבוצה, ולגרום לכולם לסמוך עליך ושילכו אחריך מבלי להיות המנהל הישיר שלהם. להוביל בלי סמכות. צריך יכולת תקשורת כי מדברים עם המון אנשים וסוגי אנשים שונים שסגנון התקשרות שלהם שונה.
  3. יכולת להתאים את התוכן לכל בעל תפקיד ולזקק את המסר שלך בצורה ברורה- להעביר את הרעיון בחצי שעה גם אם בפועל עבדת עליו חודש.

צריך ניסיון בשביל להכנס לתפקיד מנהל מוצר או שמספיק לסיים תואר?

לא מכיר הרבה מנהלי מוצר שזה התפקיד הראשון שלהם. למנהל מוצר לרוב יש רקע טכנולוגי/עיצובי/שיווקי-אנליסטי/CS/QA/מכירות. את הניסיון הזה צוברים לרוב  בתפקיד הראשון. לא מוצאים אדם ברמה גבוהה בכל התחומים הללו – לרוב מדובר באדם בעל יכולת אחת או שתיים מרכזיות, מהן צומחים ברקע מסוים ועם הזמן משלימים את השאר. כמו כן, יזמים לשעבר לפעמים מגיעים לתחום או בעלי domain experience. 

אתה חושב שהתואר עזר לך בתפקיד שלך כמנהל מוצר?

ראשית, התואר כולל שילוב ייחודי של פרקטיקות יישומיות, כלים שלומדים, שיטות, מתודולוגיות, וכן נושאים אסטרטגיים, מודלים, שיטות, צורת מחשבה. סיימתי תואר לפני 7 שנים אז מן הסתם היו דברים שהשתנו, אך ציידו אותי בכלים אסטרטגיים שליוו אותי לאורך זמן. 
שנית, נטוורקינג – גם עם הסטודנטים וגם עם המרצים. זה priceless. האינטנסיביות בלראות מרצה או סטודנט שלוש שנים ולשמור איתו על קשר זה משהו שאי אפשר להשיג בכנס. 
כמו כן, אחד הדברים החשובים הוא העובדה שתואר מלמד איך ללמוד. מדובר במיומנות שמסייעת להתפתחות מקצועית ומסייעת לשמור על רלוונטיות לאורך זמן. לא משנה מה לומדים, אם לא לומדים איך ללמוד, לא נשארים מאחור. איך עושים עבודה סמינריונית, מדברים במצגת, כותבים מסמך או עבודה של עמוד אחד, מחפשים מידע, מבצעים מחקר שוק, מפתחים יצירתיות. מלמדים איך להתחיל מאפס, כשאין ניסיון. היכולת להבין איך ללמוד ולהגיע למטרות ממש מדהימה.

מה היית אומר למישהו לפני כניסה ללימודים ותוהה האם להיכנס ללימודי שיווק ודיגיטל?

חשוב להבין שאין תואר שמיועד ספציפית ניהול מוצר. עם זאת, למי שיודע שניהול מוצר זה מה שהוא רוצה, זה יכול להיות צעד ראשון רלוונטי לתחום. אני באמת חושב שיש באונו חבורה של אנשים מדהימים  – ד"ר מיכל שפירא והצוות ברמה מאד גבוהה.
למי שלא בטוח אם דיגיטל ושיווק זה המקום, אומר כך: אם אתם עוד לא סגורים ב-100% אלא ב-60-70% אני עדיין חושב שזו בחירה מצוינת. התואר אפליקבילי לכל כך הרבה תחומים – מדוברות ועד פרסום מסורתי, מותגים, עבודה בצד לקוח, סטארט אפים – שזו תעשייה שלא נפגעה בקורונה. גם למי שלא סגור ב-100% זה בסדר. התואר לא נועל אותך. אפשר להתפתח ממנו ל-40 תפקידים שונים. התואר רחב ואפשר לפתח אותו ולהגיע לטווח רחב של תפקידים ותעשיות.
*
לסיכום, המשיכה לתחום ה-Growth ולניהול מוצר ברורה ומובנת. כאשר מגיעים לתחומים הללו עם סט הכלים והכישורים שנלמדים בתואר, אפשר להתמקצע ולהתקדם מאד.