אביב עגיב, איש יחסי ציבור, מדגים עניין שכל סטודנט לתקשורת צריך לדעת – לצד התואר, אין תחליף לניסיון, אפילו בזמן הלימודים, והתוצאות מדברות בעד עצמן. הכירו אותו

לתואר יש חשיבות רבה מאד בסיכוייו של צעיר להתקבל למשרה נחשקת בתחום התקשורת, אך במקביל אליו, אי אפשר להמעיט בחשיבותו של ניסיון מקצועי שנצבר, גם לאורך התואר, וכמובן גם בהיכרות עם האנשים הנכונים. אביב עגיב צבר את דריסת הרגל הראשונית שלו כבר במהלך התואר שלו בקריה האקדמית אונו, וכיום הוא קוצר את הפירות על ההתמדה. הכירו אותו.

 

ספר על עצמך. איך הגעת לתחום של יחסי ציבור?

אני אביב עגיב, בוגר תואר ראשון בקריה האקדמית אונו בפקולטה לפרסום ותקשורת שיווקית. בשנים האחרונות, מהרגע שסיימתי את התואר ועד היום, אני עוסק ביחסי ציבור ובדוברות.
את התפקיד הראשון ההתחלתי בגזרה הפוליטית כדובר פוליטי. עבדתי עם ח"כ אורלי לוי ובהמשך עם ח"כ לאה פדידה. העבודה שם הייתה ג'ונגל ואדרנלין ללא הפסקה ולמדתי שם המון. היכולת להשפיע על נושאים שעל סדר היום, לעצב דעת קהל, ולעמוד בקשר עם ארגונים ואנשי מפתח בחברה הישראלית קסמה לי מאוד. מטרתי העיקרית הייתה לצבור כמה שיותר ידע וניסיון תקשורתי ולצלול לתוך עולם הזה.  האמנתי ששם זו הדרך הכי טובה להתחיל ולצבור  ארגז כלים עשיר ומגוון. את התפקיד התחלתי עם אפס ניסיון.
הגעתי לאחר מכן לשוק הפרטי, בפירמה פרטית של יחסי ציבור שעבדתי בה במשך 3 שנים. עשיתי תפקידים מגוונים של ניהול לקוחות, יחסי ציבור, אסטרטגיה, טיפול במשברים ובעיקר דאגה שהתודעה התקשורתית תהיה תמיד גבוהה.  עבדתי עם מותגים חזקים ומשפיעים כמו בית החולים "שיבא", "עיריית ת"א", "מועצת החלב" ולאחרונה גם "סלקום".
 עולם יחסי הציבור והתקשורת עובר שינויים דרמטיים בשנים האחרונות והחוכמה היא לשכלל את ארגז הכלים ולהביא את עצמנו למקומות חדשים. מי שלא ישכיל להתאים את עצמו למצב החדש יישאר מאחור. עד לפני 3-4 שנים למשל, פודקאסט עוד לא היה מוכר, והיום זה כלי תקשורת ייחודי לכל דבר. גם הדיגיטל מהווה נדבך חשוב בעבודת היח"צ. עבודה עם משפיענים היא כלי עבודה חשוב שצריך לדעת איך לתפעל ולאיזו מטרה.  הובלתי בשנתים האחרונות שורה של מאבקים ומהלהכים בדיגיטל שנעשו בחלון זמנים קצר והדיגיטל בהקשר הזה עשה עבודה אפקטיבית ומהירה הרבה יותר מאשר העיתונות המסורתית.

מה משך אותך ביחסי ציבור?

היכולת להשפיע על דעת הקהל, להוביל מהלכים ומטרות ובעיקר – לקחת רעיון ולהוציא אותו מהכוח אל הפועל

מה האתגרים ביחסי ציבור?

זה תחום שלא מתאים לכל אחד. נדרשת בו הרבה תעוזה, חוצפה ואקשן. ישבו גם הרבה דחייה. אתה שומע המון "לא" וצריך לדעת לא להתרגש מזה ובמידת הצורך לדעת לחשב מסלול מחדש

מה צריך להיות בארגז הכלים של סטודנט שרוצה ללכת לתחום יחסי הציבור?

מעסיקים רוצים ניסיון, אבל באותה נשימה, תואר הוא ערך מוסף שמאפשר וחושף לאנשים בשיעור קומה מכובד. למשל, המרצה שלי היה אביב בושינסקי שמבחינתי הוא מנטור לכל דבר ועניין.  גם  לימור אטד [לינק] מקסימה ונגישה  וכמובן ד"ר מיכל שפירא, ששמה הולך לפניה היא דמות שלמדתי ממנה המון.
אני ממליץ להתחיל תוך כדי הלימודים בצבירת ניסיון. יש מלא מקומות שמאפשרים התמחות ללא תשלום פעם בשבוע.  וזה אולי קצת נותן תחושה של ניצול אבל זה שווה לאורך זמן ויאפשר לכם לעטר את קו"ח כשתרצו להתקבל לעבודה אמיתית.

איך ייראה העתיד של עולם יחסי הציבור?

זה לא סוד שהתקשורת המסורתית בקשיים כלכליים ואנחנו כבר בעידן שבשביל לצרוך תוכן טוב ואיכותי, נצטרך לשלם בעבורו כסף. אני צופה שהמגמה של חומת תשלום תתרחב לעוד מחוזות וגם הדיגיטל ימשיך לתפוס נפח במרכזי בעבודת היח"צ.

לסיכום, אביב חוזר ומדגיש את האלמנט של הניסיון, וגם את ההתאמה לרוח הזמן.
"על כך משרה יש הרבה אנשים אז השקיעו בניסיון, גם בלי תשלום, משרות סטודנט או משרות התמחות של כמה שעות. פנו למעסיקים, שלחו קו"ח והסכימו לעבוד אפילו בלי כסף, כי זה יפתח לכם את האופציה לעתיד. תמיד התעדכנו במגמות, בטרנדים, בעולם שאתם נכנסים אליו, זכרו שהכיוון הוא לעבר הדיגיטל אז התאימו את עצמכם לתעשייה".