חגית נחמיאס, מאבחנת דידקטית מוסמכת ומפענחת מבדקי קשב מסוג MOXO סיימה את לימודיה לתואר השני בחינוך מיוחד בקריה האקדמית אונו. את עבודתה בשדה האבחון היא מבצעת מתוך שליחות מקצועית ומחויבות עמוקה לליווי משפחות וילדים עם הפרעות למידה וקשיי קשב.

פערי המידע       

במסגרת עבודתה עם הורים לילדים שאובחנו עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) הבחינה חגית בפער משמעותי בין שלב האבחון לבין שלב קבלת ההחלטות הטיפוליות. מבדק הקשב הממוחשב  MOXO  אמנם מספק תמונת מצב איכותית על תפקודי הקשב, אך אינו כולל הכוונה או מידע ברור להורים לגבי האפשרויות הטיפוליות העומדות בפניהם.

"כמאבחנת, אני רואה הורים שמגיעים עם דאגה אמיתית לילדיהם ונותרים מבולבלים וחסרי אונים לפני האבחון", מספרת חגית. "הם מקבלים דוח מפוענח, אבל מתקשים בקבלת החלטה לטיפול מיטבי בילדיהם". בהיעדר מידע זמין ונגיש, ההורים נאלצים לחפש מידע ברשתות החברתיות, לשוטט בין המלצות בפורומים וליפול לעיתים קרובות למידע שיווקי לא מדויק.

הרעיון שהפך ליוזמה: הלוח האינטראקטיבי

לאחר ניסיון של שנים בתחום האבחון ובהמשך לשיחות עם הורים , נוצר הלוח האינטראקטיבי , יוזמה פורצת דרך שמטרתה להנגיש מידע מקצועי, ברור, לא שיווקי, ישירות להורים בזמן ההמתנה לסיום האבחון של ילדיהם. על גבי הלוח מוטמעים ברקודים לסריקה, אשר מפנים את ההורים לעמודי תוכן על טיפולים תרופתיים, גישות רגשיות, כלים אלטרנטיביים וטכנולוגיים. המיזם נועד להעצים את תחושת השליטה והמסוגלות של ההורים, להנגיש להם את המידע ולאפשר להם לקבל החלטות מושכלות לאחר קבלת תוצאות האבחון.

"הרעיון המרכזי הוא להפוך את זמן ההמתנה של ההורים לילדיהם בעת ביצוע המבדק להזדמנות ללמידה ולהפחתת חששות ובלבול, במיוחד אצל הורים שאין ברשותם ידע מקצועי מוקדם בתחום, בדיוק ברגע שבו הכי קל ללכת לאיבוד."

תרומה לחינוך ולשוויון הזדמנויות

מעבר למענה הפרטני, הלוח שואף לצמצם פערי מידע בין משפחות מרקעים שונים ולעודד שיח פתוח ומבוסס ידע על הפרעת הקשב לפני ואחרי האבחון. חגית מציינת כי השימוש בכלי בקרב אנשי מקצוע ובמסגרות חינוכיות זכה לתגובות חיוביות רבות.

"כיום, כשאני משלבת בין האבחון לבין ההכוונה לאחר האבחון, אני מרגישה שאני תורמת בראש ובראשונה לטובת הילד עם הפרעת הקשב, להנגשת המידע להורים וגם לקידום שיח ציבורי אחראי ומכיל."

תרומת התואר השני להתפתחות המקצועית

חגית מציינת כי התואר השני בחינוך מיוחד תרם לה ושימש עבורה כזרז לחשיבה חדשנית כמנוע לפיתוח אישי ומקצועי. בין הקורסים שתרמו לה רבות, היא מציינת במיוחד את "תקשוב וחדשנות בלמידה, " אשר פתח בפניי את עולם הבינה המלאכותית  "(AI) .במהלך הקורס חגית נחשפה למודלים של שפה מבוססי AI ולשימושים יישומיים המקדמים חשיבה חינוכית חדשנית, ומאז החלה לשלבם בהכנת תכנים ושיפור כלי האבחון.

בנוסף, הקורס " היבטים לימודיים רגשיים וחברתיים בתחום הפרעת קשב ולקויות למידה"

 העמיק את ההבנה של חגית לגבי הקשרים המורכבים שבין תפקוד רגשי לבין הצלחה לימודית. הקורס העניק לה פרספקטיבה מערכתית רחבה על הרקע האישי והחברתי של הילדים והוביל להעמקת האמפתיה בגישה המקצועית שלה.

מבט לעתיד

חזונה של חגית הוא להרחיב את השימוש בלוח האינטראקטיבי גם למסגרות חינוכיות ומכונים רב-תחומיים, כחלק מתפיסה כוללת של שיפור חוויית ההורים בתהליך האבחון וקבלת ההחלטות המיטביות עבור הילדים.

תמונות של המיזם בקליניקה:  

חגית נחמיאס, מאבחנת דידקטית מוסמכת ומפענחת מבדקי קשב מסוג MOXO