רשימת קורסי ליבה שנה א'

בקורס נלמד על מקומם של סיפורי חיים בתיאוריה ובמחקר פסיכולוגיים, וכן על מהות הביבליותרפיה.

זהו קורס עיוני הכולל התנסות מעשית בכתיבה אישית, סיפור בעל פה ובראיון נרטיבי. הוא אינו קורס בטיפול ביבליותרפי!

בחלקו התיאורטי של הקורס נעמוד על הסיפור האישי כמושג ביניים ואמצעי להבנת הזהות והתרבות של המספר. בחלקו המעשי של הקורס, הסיפור ישמש את משתתפי הקורס להעלאת מודעות, לשיפור הזיכרון, לפיתוח יצירתיות, וליצירת קשר עם מקבלי הסיפור.

פוטותרפיה היא טכניקת טיפול באומנות, המציעה שילוב של פעילות הצילום ועבודה עם תצלומים כחלק מעבודה רגשית. העבודה עם צילומים יכולה לכלול צילומים אומנותיים, צילומים של המטופל, של המשפחה או של אובייקטים אחרים, מתוך מחשבה שאלו מעוררים זיכרונות, מחשבות, רגשות ואסוציאציות, ומאפשרים אמצעי לתקשורת בלתי מילולית.

איך חברות שונות זוכרות אירועים טראומטיים? איך נתפס הזכרון הזה? איך הוא נחווה? מקבל משמעות בתוך הבנייה תרבותית משתנה? כיצד מועברת טראומה בתרבות דרך מיתוסים, סיפורם, טקסים וטקסטים? מה המקום של תערכות , מוזיאונים בהבנייה של טראומה בתרבות? מושגים כגון זכרון קולקטיבי, זכרון חי, הנצחה , הנכחה, מחוזות זיכרון.

בקורס זה הסטודנטיות מתוודעות להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, לקוד האתי בתפקידים הטיפוליים ותפקידו.

הקורס מפגיש את הסטודנטיות עם החשיבה על שונות תרבותית, תפיסות המוסר המשתנות וקוד התנהגות תלוי תרבות. כאלמנט שמסביר שונות ופערים ומדגיש את האזור המורכב של יחסים אתיים בתהליכי חינוך וטיפול.

דילמות עכשוויות בשיח האתי משתנות בקצב מהיר במהלך השנים האחרונות, גם בשל יחסי הגומלין ההדוקים של מקצועות הטיפול עם התפתחות טכנולוגית, שינויים סוציו-אקונומיים ותמורות תרבותיות. בהתאם לכך, מושם בקורס דגש על תיאור השינויים הללו, ומוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי.

לאורך הקורס מודגש הקשר בין התיאוריה למעשה. הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים להתמודדות מול דילמות אתיות בעבודה בשטח.

מטרתו של הקורס היא היכרות עם האתגרים שיש למשפחות לילדים עם לקויות בלתי נראות (לקויות למידה, הפרעות קשב ואוטיזם) אל מול משאבי ההתמודדות האישיותיים והחברתיים.

עם סיומו של הקורס:
תכירו לקויות התפתחותית בלתי נראות בקרב ילדים (הפרעת קשב, אוטיזם, לקויות למידה מורכבות). תכירו את מושג המשפחה כמערכת ותבינו את האתגרים של בני המשפחה בגידול ילדים עם לקויות התפתחותיות.

בעידן בו אנו חיים ועובדים, מערכות החינוך, הבריאות ובריאות הנפש נדרשות בתדירות הולכת וגוברת לתת מענה לביטויים ואירועים חריגים (וקשים) של מיניות בעייתית. מאידך, מתקיימות מעט מדי התערבויות שגרה מתוכננות, שמטרתן התוויית דרכים נורמטיביות להתפתחות מיניות חיובית ומהנה. בין הקולות הנשמעים נעדר כמעט לחלוטין שיח על עונג. מטפלות ומטפלים יכולים להועיל למלא חלק מן החסכים בתחום זה בעבור המטופלים שלנו, ולחזק גם יכולתם של הורים וצוותים חינוכיים לתת מענים נוספים בתחום זה. אם נעמיק להתבונן ולאפשר ביטוי -חיובי וערני- גם ליצר שביצירה, נקדם שינוי לטובה בהתפתחות של רבים.

בקורס ננסה לזהות ולהחליש את הגורמים המונעים מאיתנו "לדבר מיניות", בו בזמן ננסה לחזק גורמים מניעים, ונלמד לקדם התפתחות של מיניות בריאה. באמצעות העמקה בגורם האנושי הטמון בנו (בירור ו"איוורור" של עמדות, תפישות ורגשות סביב הנושא), למידה תיאורטית רלוונטית והדגמות מעבודה חינוכית וטיפולית, נשתדל לבנות בתוכנו כלים שיעמדו לרשותנו בדרכנו ליצור השפעה מיטיבה גם בתחום חשוב זה.

קורס זה הינו בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה ומחולק לשני חלקים. חלקו הראשון יהווה בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה, תוך התמקדות בפרספקטיבות התיאורטיות, במסגרות האבחון וההיבטים השונים של הבנת הפרעות נפשיות. הסטודנטים יבחנו הגדרות להפרעות פסיכולוגיות שונות, האטיולוגיה, סימפטומטולוגיה וגישות טיפוליות. נלמד את טכניקת האבחון של ה-DSM ונתמקד בכמה אבחנות עיקריות כגון: מצבים פסיכוטיים, "נוירוטיים", הפרעות אישיות ועוד.

חלקו השני של הקורס יתמקד בממד הביקורתי לתפיסה הפסיכופתולוגית תוך מתן מקום להקשרים חברתים ותרבותיים. בחלק זה נתמקד בהבטים שונים של הנפש בתרבויות שונות. נראה כיצד האנתרופולוגיה הפסיכולוגית מאתגרת תפיסות קונבנציונליות ומגמישה ולעיתים מטשטשת את האבחנות שבין חולי ובריאות בתרבות המערבית לעומת תפיסות תרבותיות אחרות, ומה נתין ללמוד ולהבין מכך על יחסי כוחות, סטראוטיפים, סטיגמות והגדרות של חולי ובריאות, אופי הטיפול והמטפל.

הקורס יפגיש את הסטודנטיות עם עקרונות הייעוץ האישי והארגוני כחלק מהכשרתן למקצועות הייעוץ והמפגש הבינאישי וההדרכתי.

זווית ההתבוננות והבחינה יעברו דרך היכולת לתרגם תאוריה ותהליכי ייעוץ תאורטיים להתנסות פרקטית וכלי עבודה יישומיים.

הקורס ייפתח בסקירה הסטורית של תהליכי ייעוץ וניהול  והאופן בו התפתח תהליך הייעוץ הניהולי כאמצעי המותאם לחברה מודרנית. בהמשך הקורס יכילו המפגשים הכרות עם עקרון ניהולי, ייעוצי או מנהיגותי ולאחריו יתרגלו את העקרון המנחה כאמצעי יישומי לבניית הפעלה, מערך שינוי ארגוני ותרגול אישי.

נבחן את אופני השינוי והמימדים המאפשרים התנסות אפקטיבית בתרגומה של תאוריה לעשייה יישומית בשטח.

נבחן את הממד התאורטי המתייחס לשינוי ואת אופן יישומו במרחבי הארגון והייעוץ.

הקורס יעסוק בהרכשת כלים וטכניקות מעולמות תוכן מגוונים למנטור המתחיל. במהלך הקורס נלמד ונתרגל מודלים ואבחנות שונים שיעזרו למנטור להעניק למתאמן מגוון רחב של כלים לצלוח את האתגרים.

הכלים מבוססים על עולמות תוכן שונים כגון פסיכולוגיה חיובית, חוסן ו NLP. נחשף לאבחנות ותובנות מחוויות וניסיון החיים של המנחים. בשיעורים  נכיר  מודלים אקדמאיים רבים ונבחן כיצד נוכל ליישם אותם  בחיי היומיום ע"מ לעזור למתאמנים שלנו ולא פחות לעצמנו.

במהלך הקורס ננתח ונדייק את ההגדרות הקשורות לעולם המנטורינג והממשק לעולמות הטיפול. נבחין בין מטפל למנטור ונתרגל את המודלים והאבחנות שיילמדו בקורס.

כל ילד נולד למערכת משפחתית, משפחות שונות ומערכות שונות אינן מאפשרות לילד לגדול באופן מיטיב. בקורס נעמיק בתפיסת גיל הילדות והגדרות הסיכון האפשרויות בשלבי חיים שונים. נכיר את הגדרות ילדים ונוער בסיכון, נדון בתהליכי אבחנה ובמרכיבים שיכולים להקשות ולסייע במפגש טיפולי עם אוכלוסיות אלו. הקורס כולל יום סיור ומפגש.

המציאות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות הן חלק מרכזי בעולמנו. נעמיק את ההבנה בתפקידם בשלבי חיים שונים, תהליכי חברות (סוציאליזציה) וכלי חשוב להבנת שינויים חברתיים, תרבותיים ואישיים. נסקור את המחאה החברתית, את תנועת ה Metoo# ותופעות דיגיטליות ואנושיות. הקורס יכלול התנסות ועבודה אישית בזירות הדיגיטליות.

הקורס יסקור את התאוריות המרכזיות בתחום הבנת הנפש והתפתחות הגישות הפסיכולוגיות לאורך השנים, מימי פרויד ועד תקופתנו. הקורס יכיל מימד התנסותי שיאפשר כתיבה נרטיבית ככלי למידה עצמית ועצמאית של הכוחות, המרכיבים ויצירת הסיפור האישי של כל סטודנט.

הקורס יקנה את מונחי היסוד לצורך הבנת המושגים החברתיים. מוסדות חברתיים, תהליכי חברות ותהליכים קבוצתיים בחברה. הקורס מאפשר מבט מעמיק ומרענן על החברה בה גדלנו ועל התרבות בה אנו חיים.

הפציעה השקופה, עולם מתמודדי הנפש אינו תמיד נראה לעין אך הוא נוכח סביבנו. הקורס מכיל סיור ויעמיק את ההבנה וההכרות עם משמעויות ההתמודדות עם לקויות, מחלות ופגיעות בהיבט הנפשי במעגלי החיים השונים.

האדם הוא ישות מרגישה וחושבת, המתקיימת בתוך מציאות חברתית ואין אפשרות להתייחס אליו באופן מנותק ממנה. הממשק היחידי בין עולמנו הפרטי למציאות סביבנו מגדיר את עקרונות הפסיכולוגיה החברתית המשפיעה עלינו ביומיום בהחלטות אישיות, בדפוסי צרכנות ובתהליכי קבלת החלטות.

כוללים התנסות במגוון תחומי אמנות המאפשרים הכרות עם חומרים וגישות שונות. הקורסים מאפשרים לחוות בקבוצות קטנות התנסות בכלים של תנועה, של ציור, של דרמה ושל מוזיקה. העמקה בתחומי האמנות מאפשרת הכרות עם התחום עצמו ועם העוצמות הבלתי מילוליות של שפת האמנות על שפת הנפש. ניתן לבחור מבין מספר קורסים בתחום: מבוא לתנועה, אימפרוביזציה, סטודיו במוזיקה. מבוא לדרמה וסטודיו באמנות חזותית.

כל הקורסים כוללים התנסות, חווית ומפגש למידה דרך האמנות והחומרים השונים:

בקורס אמנות יתאפשר מפגש עם מגוון חומרי יצירה, צבעים, מכחולים, חימר, גרוטאות ליצירה אישית ומיוחדת.

בקורס תנועה תתאפשר חוויה של תנועה אינטואיטיבית, התנסות באימפרוביזציה והכרות עם עוצמות הגוף כראי הנפש.

בקורס תאטרון ניתן יהיה לחוות מגוון תפקידים, דמויות וקולות שונים בתאטרון בדרמה הקלאסית וגם בקול האישי של כל סטודנט.

בקורס מוזיקה ניתן יהיה לפגוש מגוון מקצבים, ניגונים ומסע מוזיקלי דרך מרחב וזמן מאז ועד היום, קורס חוויתי ומפעיל.

קורסים בכלי העצמה אישית וחוסן (קורסים שנלמדים בשנה א')

בחינת תפקיד המוזיקה כגשר תרבותי ומשקפת זהויות ואינטראקציות בין תרבויות שונות בעולם. 
רכיב יישומי: הבנת תהליכים של אינטגרציה תרבותית ושימוש במוזיקה ככלי לתקשורת בין-תרבותית.
תחום: רווחה נפשית וניהול עצמי

הקניית כלים ומיומנויות מעשיות לזיהוי מקורות לחץ, ניהול תגובות רגשיות והשגת רוגע פנימי. תרגול אישי של טכניקות הרפיה שונות ומעקב אחר השפעתן.
רכיב יישומי: פיתוח מיומנויות אישיות להתמודדות עם לחץ ושיפור איכות החיים והתפקוד.

הדרכה בתהליך הגדרת ערכים, שאיפות ומטרות אישיות ארוכות טווח ליצירת חזון ברור ומעורר השראה. התנסות בכתיבת חזון אישי מפורט ופיתוח תוכנית פעולה להשגתו. 
רכיב יישומי: שיפור מודעות עצמית, הגברת מוטיבציה ופיתוח תחושת מטרה וכיוון בחיים.

פיתוח מודעות קשובה לרגע הנוכחי באמצעות תרגולים שונים להעמקת ההבנה העצמית והפחתת מתח. השתתפות בתרגולי מינדפולנס מודרכים וניהול יומן רפלקציה אישי. 
רכיב יישומי: שיפור יכולת ההתמודדות עם רגשות וסטרס, הגברת המיקוד והריכוז ושיפור הקשר עם עצמי.

שילוב עקרונות חוסן עם מיומנויות אימון אישי לפיתוח יכולת התמודדות עם אתגרים וצמיחה מתוך קשיים. תרגול מיומנויות אימון על עצמם או על עמיתים בהקשר של אתגר אישי.
רכיב יישומי: פיתוח יכולת אישית לבניית חוסן וסיוע לאחרים בתהליכי צמיחה והתמודדות.
תחום: פסיכולוגיה יישומית

הצגת העקרונות הפסיכולוגיים המרכזיים המשפיעים על ביצועים ורווחה נפשית של ספורטאים.למידה דרך ניתוחי מקרה של ספורטאי והצעת התערבות פסיכולוגית אפשרית.
רכיב יישומי: הבנת גורמים פסיכולוגיים בספורט ויישומם האפשרי בתחום האימון או התמיכה בספורטאים.

בחינת השימוש בווידאו ככלי טיפולי רב עוצמה לקידום מודעות עצמית ושינוי התנהגותי. ניתוח קטעי וידאו טיפוליים, יצירת סרטון קצר המבטא רגש ותהליך אישי.
רכיב יישומי: הכרת כלי טיפולי חדשני והבנת יישומו במגוון הקשרים טיפוליים ואישיים.

חקירת ההשפעות הפסיכולוגיות של מוזיקה על רגשות, קוגניציה, התנהגות ובריאות נפשית.
רכיב יישומי: הבנת הקשרים המורכבים בין מוזיקה לנפש האדם ויישומם האפשרי בתחומים שונים.

השימוש בצילום ככלי רפלקטיבי ויצירתי לקידום מודעות עצמית וחקירת זהותהשתתפות בסדנת פוטותרפיה ו ניתוח תמונות אישיות בהקשר של נושא מסוים. 
רכיב יישומי: הכרת כלי נוסף לקידום מודעות עצמית ותהליכי שינוי אישי באמצעות מדיום ויזואלי.

בחינת הקשרים בין מוזיקה לסיפור, וכיצד מוזיקה יוצרת ומעבירה משמעויות נרטיביות בתרבויות וז'אנרים שונים. ניתוח יצירה מוזיקלית בהקשר של סיפור או טקסט נלווה והצגת הפרשנות.
רכיב יישומי: הבנת כוחה של מוזיקה בהעברת מסרים ורגשות ויישום אפשרי בתחומי התקשורת והאומנות.

העמקה ביישומים הטיפוליים של מוזיקה במגוון אוכלוסיות ומצבים נפשיים ופיזיים.השתתפות בסדנת מוזיקה טיפולית חווייתית או ניתוח מקרה של שימוש במוזיקה בטיפול.
רכיב יישומי: הכרת תחום טיפולי ייחודי והבנת עקרונות בסיסיים של התערבות באמצעות מוזיקה.

 

עידוד יצירת פרויקטים מעשיים שמטרתם להוביל לשינוי חיובי ולקדם יחסים ומודעות סביבתית בקהילה. תכנון והצגה של פרויקט שינוי קהילתי קטן היקף.
רכיב יישומי: פיתוח מיומנויות של יוזמה, עבודת צוות ויכולת להשפיע על שינוי חברתי וסביבתי.