לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות מציעים תואר יישומי, המשלב בין תיאוריה אקדמית להתנסות חווייתית בשטח * ויש גם בונוס משמעותי: בנוסף ל-BA הבוגרים זכאים לתעודת הכשרה מקצועית בכלבנות טיפולית, בווידאו תרפיה או בבישול טיפולי * ד”ר דפנה ליבר, ראש התוכנית, מפרטת את התוכנית הייחודית של הקריה האקדמית אונו

 

איך אתם מתנהגים? למה זה קורה? איך משנים את דפוסי ההתנהגות שפוגעים בכם ובסביבתכם? ואילו כלים טיפוליים ניתן לאמץ כדי לגרום לזה לקרות? תוכנית הלימודים לתואר ראשון במדעי ההתנהגות בקריה האקדמית אונו באה לספק מענה על השאלות הללו – ורבות אחרות. 

הלימודים מעניקים כלים אקדמיים ופרקטיים, הנוגעים בנקודות הממשק שבין מדעי ההתנהגות לעולם התרבות והאמנות. בנוסף לתעודת ה-BA, יזכו בוגרי התוכנית גם בתעודת הכשרה מקצועית באחד משלושה מסלולים שמשולבים באופן אינטגרלי בלימודי התואר: כלבנות טיפולית, וידאו תרפיה או בישול טיפולי.

“הגישה הבסיסית שלנו היא שהמסלול האקדמי חייב להיות מחובר לנעשה בשטח”, אומרת ד”ר דפנה ליבר, ראשת תוכנית מדעי ההתנהגות בקריה האקדמית אונו, “זו הסיבה המרכזית לכך שבנינו תוכנית שמספקת לסטודנטים שלנו ערך מוסף מקצועי משמעותי”. 

והערך המוסף הזה, כאמור, משתקף בהכשרה הטיפולית שעמה יוצאים הסטודנטים לשוק התעסוקה: “אנחנו מאמינים שהתפקיד שלנו לא מסתכם בלהעביר לסטודנטים שלנו ידע אקדמי, שבמידה רבה נגיש כיום לכל אחד בכניסה לגוגל. התפקיד שלנו מתבטא בין היתר גם בהנגשת הידע האקדמי לשגרה המקצועית שנובעת ממנו. הקורסים שלנו נבנו מתוך נקודת מבט יישומית והתעודה המקצועית הנוספת שהסטודנטים מקבלים בסוף התואר היא הערך המוסף הנובע מהגישה הזו”. 

התנסות מעשית ועמוד שדרה אקדמי

הרעיון הבסיסי, שיאפשר לבוגרי התואר להשתלב באופן מיידי במקצוע טיפולי, משליך על שגרת הלימודים, שמשלבת בין קורסים “שגרתיים” ובין למידה חווייתית והתנסותית, החושפת את הסטודנטים לתפקידי טיפול, ייעוץ או ניהול בתחום בו הם מתמחים. 

“אחד הדברים הבסיסיים שאנחנו עושים זה לצאת מהכיתות, לעזוב את המחשב ולהגיע לשטח”, אומרת ד”ר ליבר, “הסטודנטים מגיעים למקומות עבודה שבהם מועסקים מטפלים, עוברים התמחות מעשית ולומדים תוך כדי תנועה את המשמעות של החומר שהם קראו בתיאוריה”. 

יש חומר אקדמי תיאורטי על תחומים כמו כלבנות ובישול טיפולי? 

“אחת הסיבות שבחרנו דווקא את שלושת המסלולים הללו ללימודי תעודה היא שמדובר בתחום תוכן מקצועי מבוסס תיאוריה. היה חשוב שלצד שיקולים כמו פרקטיקה וביקוש גבוה שיש לתחומים הללו בשוק העבודה, וגם זה כמובן דברים שנלקחו בחשבון, נספק לסטודנטים מקצוע עם עמוד שדרה אקדמי. הלימוד לתעודה לא בא על חשבון ההשכלה האדמית אלא כגורם מעשי משלים”.

באיזה שלב בלימודי התואר הראשון ההכשרות המעשיות הללו הופכות לחלק משגרת הלימודים?

“לימודי התעודה משולבים לאורך שלוש שנות הלימוד כשהיום השלישי מוקדש ללימודי התעודה. באותו היום נפגשים הסטודנטים עם הכלבים, המטבח הטיפולי או המצלמות (בהתאם לבחירת התעודה). בשנה ג’ לוקחים את הידע שנצבר בכיתות ויוצאים איתו לשטח. מי שלומדים כלבנות טיפולית ייפגשו עם ילדים על הספקטרום או בעלי הפרעות קשב וריכוז; סטודנטים במסלול וידאו תרפיה יצאו לבתי ספר ויעבדו עם אוכלוסיות מצוקה. יש לא מעט אפשרויות ליישום, העיקר שזה יתבצע בשטח ולא בחממה של האקדמיה”. 

 

– זה אומר שהסטודנטים עצמם מתנסים בהעברת טיפולים?

“בהחלט. זה מתחיל בתצפיות על עבודה בשטח, נמשך בהשתלבות בתהליך כאסיסטנטים ובסוף מגיע לפעילות טיפולית עצמאית, תחת פיקוח. בסופו של דבר הרעיון הוא לאפשר לסטודנטים שמסיימים BA בקריה האקדמית אונו אפשרויות תעסוקתיות יותר מגוונות ומיידיות מקולגה שילמד רק מדעי התנהגות בכל מקום אחר”. 

טיפול פסיכולוגי בעולם דיגיטלי

תוכנית הלימוד לתואר ראשון במדעי ההתנהגות בקריה האקדמית אונו משלבת בין חקר המישור הפרטי (שמתבטא, בין היתר, בקורסים מתחום הפסיכולוגיה) והחברתי (לימודי סוציולוגיה) ובין עיסוק במישור התרבותי (אנתרופולוגיה). בעיסוק בשלושת המישורים הללו, מדגישה ד”ר ליבר, ניכרת גישה עכשווית, מעודכנת מבחינת התכנים, וכאמור – בעלת ממד יישומי. ובימינו, כשמדברים יישומיות מתכוונים גם לאוריינטציה טכנולוגית. 

“אנחנו מבקשים להכין את הסטודנטים שלנו לעולם החדש”, מסבירה ד”ר ליבר, שאת עבודת הדוקטורט שלה כתבה בנושא “השפעת העידן הדיגיטלי על מבנה הנפש והטיפול”. “חלק מהתפקיד שלנו זה לקחת את הבסיס האקדמי והמחקרי שעליו בנוי התואר ולספק לו נדבך נוסף. לעסוק באופן עיבוד הידע ובגישה אליו בעולם טכנולוגי – ולבחון ביחד איתם מה רלוונטי בעולם שבו כל ההוויה משתנה בהשפעה דיגיטלית”.