“שלב ההכשרה המעשית במסלולי התואר השני בטיפול באמצעות אמנויות,  חוויה מעשירה המציידת את התלמידים במגוון מיומנויות וידע מעשי לקראת הפיכתם למטפלים. לצד הידע התיאורטי, ההתנסות הפרקטית בשטח מסייעת לסטודנטים לפתח
את זהותם המקצועית, לרכוש ביטחון ולהתחיל את דרכם כמטפלים בהצלחה. “נפגשנו עם קרן, מנהלת תחום ההכשרה המעשית למטפלים באמנויות, על מנת לבחון כיצד תהליך בחירת ההכשרה המעשית, שלב חשוב ומשמעותי לכל סטודנט/ית בתואר השני, נחווה מהצד המקצועי שלה. “אחד השלבים המרגשים והמאתגרים ביותר בלימודי התואר השני, הוא שלב בחירת ההכשרה המעשית.

זהו שלב חשוב בדיוק וליטוש הזהות המקצועית האישית של כל סטודנט, שלב שבו הסטודנטים נחשפים למגוון של אפשרויות להתנסות, שלב בו יתחילו ליישם את הידע התיאורטי לעבודה בשטח.
תוכנית ההכשרה המעשית, משתרעת על פני שלוש שנים ובה כל סטודנט וסטודנטית נחשפים לסוגי עבודה שונים, עם אוכלוסיות שונות ובמקומות עם דרישות שונות.

בשנה א’, בשלב הסמינר הקליני, הסטודנטים נחשפים לידע תיאורטי ומעשי, זהו שלב חשוב של מסע פנימי אישי שבו הם מתחילים לדייק את עצמם, בשאלה – עם איזו אוכלוסייה הם רוצים לעבוד. הסטודנטים פוגשים לראשונה במטופל ומלווים מטופל אחד לכל אורך השנה.
זהו שלב שמלווה כמובן בתמיכה צמודה ומעטפת של צוות המרצים והמנחים.

בשנה ב’, נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של מסגרות מהן הם רשאים לבחור את המקום להכשרתם המעשית: בתי ספר, בתי חולים, פנימיות, מרכזי סיוע לקשישים, מרכזי סיוע לנוער בסיכון, מחלקות סגורות ועוד. בשנה ג’, הסטודנטים משולבים בעשייה בשטח בתהליך הכשרה מעשית הנמשך כשנה.

תהליך השיבוץ להכשרה מעשית

תהליך בו אנחנו מתייחסים למגוון של רבדים החשובים להצלחת הסטודנטים. השאיפה היא לסייע לכל אחד ואחת למצוא מקום מתאים עבורו:
הן מבחינת האזור הגאוגרפי (אנחנו משתדלים למצוא מקום שיהיה קרוב ונגיש לסטודנט) והן מבחינת סוג העבודה והאוכלוסייה בה תתבצע ההכשרה.

יש מי שמכוון לעבודה עם ילדים ונוער ומי שחולם על עבודה בבתי אבות, יש כאלו שמשולבים במחלקות פסיכיאטריות, ויש מי שבוחרת לעבוד רק עם נשים. הבחירה בסופו של דבר מושפעת הן מרצונו של הסטודנט והן ממשובים שהם מקבלים מסגל הוראה.

בד”כ, בסביבות  חודש מרץ אני עורכת שיחות הסברה על תהליך ההכשרה המעשית בכיתות, בחודש אפריל הסטודנטים מקבלים חוברת שבה כמאתיים מקומות בהם הם יכולים להשתלב, 

ממטולה ועד אילת. מרבית הסטודנטים מצליחים למצוא מקום עד מאי יוני. ישנן אפשרויות רבות, אנחנו בעידן פוסט קורונה והביקוש למטפלים הוא עצום. הם משולבים במקומות שונים, עם אוכלוסיות שונות, מעבודה בגני ילדים על הרצף ועד מחלקות סגורות. שלב החיפוש, כולל הגעה אל המקומות לראיונות אישיים חשוב לי להדגיש כי אני רואה בהגעה למקום חשיבות גדולה, היות שכך הם יכולים להרגיש את המקום, לחוות אותו ולבחון האם אכן הכשרה במקום כזה תתאים להם. ההגעה אל המקום מאפשרת הקשבה פנימה, לתחושות, לאינטואיציה, ולבדיקה של כל סטודנט האם אכן המקום יתאים לו לתהליך, ויש לה השפעה  מכרעת על חווית העשייה בהמשך. “קרן משתפת שהגיעה אל תפקידה כמנהלת תחום ההכשרה המעשית עם תואר שני בטיפול באמנות  חזותית, ולאחר שנים של עשייה בתחום, בין היתר כמנהלת מחוז דרום בתוכנית גשר לעצמאות של עמותת ‘ילדים בסיכוי’. “אני מאמינה כמטפלת באמנות , שעברה את התהליך הלימודי בעצמי, שיש לי יכולת להבין לעומק את השאיפות, החששות והאתגרים בבחירת המסלול להכשרה המעשית. ישנו אלמנט טיפולי גם בתפקיד הזה מול הסטודנטים. אני מגיעה מוקדם בבוקר, הדלת שלי פתוחה לכל אורך הדרך, להתייעצויות, לבטים, שאלות, התמודדויות. אני נמצאת בקשר הדוק עם הסטודנטים, וכמובן שחשוב לי להכיר גם את מקומות ההכשרה, על מנת לייצר שילוב שיתרום לשני הצדדים ועל כן בימי רביעי וחמישי אני נוסעת אל מקומות ההכשרה בכל רחבי הארץ, חווה את מקומות ההכשרה ונפגשת עם הצוותים מולם יעבדו הסטודנטים.

מעבר לאתגרי ההתאמה האישית, ישנם כמובן אתגרים גיאוגרפיים, יש לנו בתואר סטודנטים מכל רחבי ישראל, לפעמים ביישובים מרוחקים ולפעמים זה דורש מאמץ נוסף על מנת למצוא את המקום הכי מדויק ומתאים. הסטודנטים יודעים שבכל שלב ושלב, אני עבורם אוזן קשבת ויד מכוונת שתסייע להם לעבור את שלבי ההכשרה המעשית בהצלחה ותחושת סיפוק וביטחון. “תהליך ההכשרה המעשית הוא שלב חיוני במסע לקראת הפיכתם של הסטודנטים למטפלים. באמצעות התנסות מעשית הסטודנטים מקבלים הבנה מעמיקה יותר של עצמם ושל סוג העבודה הטיפולית בה הם חולמים להשתלב. בסופו של התהליך הם יוצאים אל  עולם העבודה הטיפולי עם דיוק פנימי, ביטחון ותחושת שליחות והגשמה עצמית.

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם/ן קשר בהקדם!