ד”ר שרון וייסווסר, ראש תכנית, תואר שני טיפול בתנועה ומחול בקריה האקדמית אונו

תנועת הגוף היא רבת משמעות ויכולה לספר גם ללא מילים על מצבו של האדם שנמצא מולנו ולאפשר עבודה נפשית נרחבת ומעמיקה. היום, תנועת הגוף היא חלק בלתי נפרד מעולם הטיפול ומאפשרת לחולל שינויים בקרב מטופלים מגיל ינקות ועד הגיל השלישי.

עוד משחר האנושות תנועה הייתה חלק בלתי נפרד מהחיים. אפשר לדמיין את השבטים העתיקים יושבים סביב המדורה ומספרים את מעשיהם ותחושותיהם בתנועה ומחול. האדם תמיד ביטא את עצמו באמצעות תנועה וכיום רווחת ההבנה שהבעה גופנית היא מהותית בטיפול, בעקבות מחקרים רבים שמצאו את הקשר בין תנועת הגוף למצב הנפשי.

ד”ר שרון וייסווסר, ראש תכנית תואר שני בטיפול בתנועה ומחול בקריה האקדמית אונו, מסבירה כי טיפול באמצעות תנועה מתייחס לגופו, תנועתו ונפשו של האדם ומאפשר הערכה של תהליכים אישיים ובין-אישיים ועיבודם במסגרת הקשר הטיפולי. ההתערבות הטיפולית מעוררת את המודעות הגופנית ואת היכולות התנועתיות הגופניות-נפשיות, ומסייעת בשחרור חסימות נפשיות המתבטאות בגוף ובדימוי הגוף.
“הגוף הוא אמצעי מרכזי להבעה עצמית ולעיבוד של תכנים רגשיים שונים”, אומרת ד”ר וייסווסר, “וזו גם דרך שמאפשרת שינוי באותם מצבים רגשיים. הגוף משקף את המצב שבו נמצא האדם ובאמצעות התבוננות ואבחון הפרופיל התנועתי ניתן להתאים את הטיפול ולחולל שינוי”. לטיפול בתנועה יש יתרון גדול מכיוון שהוא מאפשר גישה למצבים נפשיים מגוונים גם כאלה שקשה לבטא במילים או שהם טרום מילוליים. כך שגם למטופל אשר מתקשה או לא יכול להביע עצמו במילים ניתן להגיע, אל מה שמתחולל בנפשו, ולעשות איתו עבודה טיפולית. זאת, תוך מעבר מהגוף למילים ובחזרה. למעשה, טיפול בתנועה מתאים למגוון רחב מאוד של גילים ומצבים רגשיים ומנטליים.
“תנועה היא השפה הראשונית שלנו מבחינה התפתחותית” אומרת ד”ר וייסווסר. “ההיבטים הלא מילוליים הם תמיד חלק בלתי נפרד מההתנהלות שלנו בעולם ומהאופן שבו אנחנו מתקשרים ונוכחים. רגש מעוגן בגוף, בתחושות הגופניות שלנו ואנחנו יודעים שמצבים קוגניטיביים מעוגנים בהיבטים גופנים וחוויה גופנית”.
“אנחנו לומדים קודם כל לפגוש את המטופל באמצעות הקשבה לאופן הנוכחות שלו במרחב, למה שהוא מעורר בנו, ומכאן לפתוח אפשרויות לנוע ולהיות בכל מיני מצבים גופניים. בתוך הטיפול לראות איך דפוסי תנועה של המטופל מספרים לנו היבטים שקשורים לאישיות שלו ולאתגרים שיש בפניו, את הקשיים שאיתם הוא מתמודד והכוחות שלו. אפשר לאפיין מצבים רגשיים ומטרות לעבודה ולחבר בין מה שאנחנו שומעים במילים, הסיפור שמדובר, לבין מה שנגלה בגוף, סיפור הגוף. כך למעשה אנחנו יכולים לעבוד על אותם היבטים, גם היבטים חסומים, לעבד חוויות חיים, לייצר חיבור ואינטגרציה ולקדם התפתחות במובן הרגשי, הקוגניטיבי, הגופני, החברתי”. אומרת ד”ר וייסווסר. סגל התכנית מביא מניסיונו העשיר בתחום הטיפולי והלימודים משלבים חוויה התנסותית ותיאוריה, בכדי לבסס את עקרונות ושיטות הטיפול בפרקטיקה. הלימודים הם לימודי תואר שני והם כוללים בתוכם הכשרה בשטח. כבר מהשנה הראשונה ובאופן הדרגתי הסטודנטים נחשפים לעבודה קלינית שמלווה בהדרכה צמודה. “ההתמחויות שאנחנו מציעים החל מהשנה השנייה הן מגוונות מאוד מכיוון שטיפול בתנועה מתקיים במגוון מסגרות כמו מרפאות בריאות הנפש, בתי חולים, פנימיות של נוער בסיכון, חינוך רגיל, חינוך מיוחד, כולל עבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי, עבודה עם הגיל השלישי ועוד”. ד”ר וייסווסר, שלצד היותה מטפלת בתנועה הינה בעלת דוקטורט בתחום חקר המוח, מוסיפה: “אנחנו מבינים היום עד כמה מבוססת פעילות המוח על קשריו עם הגוף. אנחנו יודעים שתודעה היא נטועת גוף והמוח למעשה מנחש את מה שקורה בעולם ובודק ומעדכן את אותם ניחושים לפי האיתותים התחושתיים מהגוף, כך נוצרים ומעוצבים הרגשות התפיסות והמחשבות שלנו על עצמינו ועל הסביבה. לכן כשישנה התייחסות לחוויה הגופנית החיה, כשעושים עבודה מבוססת חוויה, היא מניעה תהליכים של שינוי ברמה המוחית. כל זאת במסגרת של מפגש אנושי מכיל ואמפתי”.

למידע נוסף, אנא השאירו פרטים ואנו ניצור איתכן.ם קשר בהקדם.