עד כמה אנחנו מוכנים לחינוך דור העתיד? האם לימודי החינוך באמת מכינים אותנו להתמודד עם המהפכה הדיגיטלית הנוכחית ועם פלטפורמות חדשות שעוד יגיעו? העולם הולך ומשתנה, הטכנולוגיות מתפתחות ואיתן בני האדם משתנים – החינוך שאמור לתת מענה חייב להיות צעד אחד לפני כולם. איך עושים את זה? ראש התכנית לחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו, ד”ר אורלי אללוף, מספרת איך אונו פיצחו את השיטה.

“התכנית בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו היא תכנית ייחודית בארץ והתפיסה שלה היא חלק מהתפיסה הכוללת של הקריה האקדמית אונו: להיות תמיד עם הפנים קדימה מתוך חדשנות והיכרות מעמיקה עם צרכי השוק והחברה” אומרת ד”ר אללוף שעומדת בראש התכנית בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו בקמפוסים אונו, חיפה וירושלים. “אנחנו מאמינים בתארים יישומיים, כך שבכל מסלול או התמחות יש אפשרות לקבל תעודות שיאפשרו לבוגרים להשתלב במקומות תעסוקה אטרקטיביים”. 

ומה לומדים בפועל בתואר?

“בתואר בחינוך וחברה לומדים את כל קורסי הבסיס של חינוך וחברה כדוגמת סוציולוגיה, פסיכולוגיה, רב תרבותיות וכדומה, אך, בנוסף לתכנים הללו וכחלק בלתי נפרד מהתואר ניתן לבחור בין ארבעה מיקודים מקצועיים ולקבל תעודה בתחומים המבוקשים בשוק: עבודה עם נוער במצבי סיכון, לימודי מוגבלות, נגישות והכלה , התמחות בספורט או התמחות בפיתוח למידה והדרכה בשילוב דיגיטל” אומרת ד”ר אללוף, אנו מבינים שהלימודים צריכים להיות רלוונטיים ואנחנו לומדים תוך כדי תנועה והתבוננות על תהליכים חברתיים ותרבותיים המתרחשים בעולם ובארץ. ברור לנו שהתלמידים של היום הם לא התלמידים של מחר, והחינוך של אתמול הוא לא בדיוק החינוך של מחר. תקופת הקורונה למשל הגבירה את הנחיצות בשימוש ובהכנת מערכי למידה דיגיטלים בארגונים ובחינוך, ומתוך כך נולדה ההתמחות בפיתוח הדרכה והוראה באמצעים דיגיטליים”

מה בדיוק מלמדים בהתמחות בפיתוח למידה והדרכה בשילוב דיגיטל?

הלימודים בהתמחות מתמקדים בתמורות הדרמטיות שעולם הלמידה עבר בעשור האחרון הודות לטכנולוגיות הדיגיטליות. שיטות הלימוד וההדרכה בעולמות החינוך והעסקים מבוססות כיום על סרטונים, אפליקציות, לומדות וכלים דיגיטליים מגוונים. התכנית כוללת התמחות בפיתוח פתרונות למידה והדרכה, בהנחיית טובי המומחים בישראל תוך שימוש במגוון כלים טכנולוגיים. כל זאת במטרה לאפשר לבוגרים ולבוגרות להשתלב בארגונים הנדרשים להדריך ולהכשיר את אנשיהם באופן עדכני וחדשני, וכמובן גם בבתי הספר ובמוסדות חינוך בהם נדרש כיום לשלב כלים דיגיטליים בהוראת מקצועות הלימוד. במהלך התואר הסטודנטים מקבלים תעודת מומחה ללמידה ולהדרכה מרחוק וגם תעודת מעצב סביבות למידה דיגיטליות.

ומה לגבי שאר המיקודים בתואר הראשון?

במיקוד נוער במצבי סיכון שמים דגש על הכשרת אנשי מקצוע לטיפול, לחינוך ולקידום נוער במצבי סיכון ונוער עובר חוק. הלימודים וההכשרה המעשית משלבים בין הידע הנדרש לזיהוי מצבי סיכון בקרב מתבגרים לבין גישות חינוכיות ומיומנויות התערבות. כבר במהלך התואר ניתן לקבל תעודת מדריך מוגנות ברשת ו/או תעודת עובד נוער בסיכון בקהילה ובפנימיות.

במסלול מוגבלות, נגישות והכלה  הלימודים מבוססים על גישה חדשה שהובילה לשינויים משמעותיים ביחס כלפי ילדים ואנשים עם מוגבלות. הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בו לא רק לומדים חינוך מיוחד בהקשר למערכת החינוך אלא את כלל מעגל החיים של אנשים עם מוגבלויות, מלידה ועד זקנה. הבוגרים מקבלים ידע וכלים חינוכיים-חברתיים שימושיים בשדה ההדרכה והלמידה, ובכלל זה ידע נרחב על מוגבלויות, טכנולוגיות מסייעות ועוד. כאמור, כחלק מהאפשרות ללמוד לתעודות יישומיות מוצעות לסטודנטים תעודות רכז נגישות ו/או מדריך בריאות נפש. 

תכנית התואר הראשון בחינוך וחברה עם התמחות בספורט מעניקה את ההכשרה ואת הכלים המתאימים ביותר לתפקידי אימון, חינוך וניהול בעולם הספורט. לימודי התואר מדגישים את מקומו של הספורט כגורם מרכזי בחינוך וככלי פונקציונלי בתחומי הניהול. במהלך התואר המכללה מציעה מגוון תעודות מדריך פילאטיס מזרן, מדריך חדר כושר ובריאות  ומדריך תנועה לפעוטות וילדים לגילאי 2-6 שנים.

נשמע שיש מענה כמעט לכל התחומים, מה עוד מיוחד בקריה האקדמית אונו?

״אני גאה ללמד בקריה האקדמית אונו שנותנת מענה רב תרבותי לכל אחד ואחת.  כך למשל מנהלת הציונות הדתית במכללה מעניקה מלגות ומעטפת חברתית תורנית לבני ובנות המגזר הדתי.  במסגרת פעילות המנהלת, הסטודנטים יכולים להשתתף במגוון פעילויות העשרה ערכיות ומגבשות כדוגמת: הרצאות, סיורים, פעילות בית מדרש עם הרב חגי לונדין ועוד”. ועוד מסכמת ד”ר אללוף: “הקריה האקדמית פועלת מתוך מחויבות לסטנדרט אקדמי גבוה ויישומיות. לצורך כך אני פועלת לפיתוח סגל מקצועי וקהילת בוגרים מומחים, מוערכים ומבוקשים בתחומם, בעלי כלים ותשוקה שיעצבו את סביבתם האישית ואת החברה הישראלית בכללותה. אני מאחלת שנה טובה לכל בית ישראל, ושנת לימודים אקדמית פוריה ומעשירה”

 

השאירו פרטים ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם