שלוש סיבות טובות ללמוד אצלנו

הסטודנטים בתוכנית ילמדו תכנים אקדמיים בנושא שינוי חברתי ויתנסו בשימוש באמנויות וכלים יצירתיים בתהליכי הלמידה שלהם. בנוסף, יפתחו הסטודנטים הבנה מעמיקה ומיומנויות בהנחיית קבוצות. *בית הספר ממוקם כ-2 דקות הליכה מתחנת הרכבת בנתניה
תואר שני חווייתי ומרתק המשלב התנסות בכלים יצירתיים, סדנאות, סיורים, שילוב אמנויות והנחיית קבוצות באווירת לימודים אישית, מטפחת ונעימה.
מותאם ומתאים לאנשי חינוך, אפשרות לשילוב עבודה ולימודים – יום לימודים אחד בשבוע, במשך 4 סמסטרים רצופים. מוכר להחזרים ומלגות!

תוכנית הלימודים

התכנית משלבת תיאוריות בשינוי חברתי והתנסויות בשילוב אמנויות תוך פיתוח מיומנויות, התנסויות והקניית כלים ליישומן בתחומי פעילות בחברה, עם פרטים, קבוצות, קהילות וארגונים כל זאת באמצעות למידה עיונית, מחקרית, חוויתית ויישומית. חלק ניכר מבוגרי התוכנית התקדמו במקומות עבודתם לתפקידי מפתח ואחרים מצאו אפיקי תעסוקה חדשים וביצעו הסבות מקצועיות משמעותיות.

המסלול בחברה ואמנויות יאפשר לסטודנטים:

  • למידה תיאורטית המדגישה חשיבה ביקורתית ויישומה.
  • רכישת כלים מקצועיים בהנחיית קבוצות ובפתרון קונפליקטים.
  • התנסות באמנויות ככלי להבעה אישית ולמודעות חברתית.
  • התנסות בפעילות בקהילה במסגרת עבודה מעשית למטרת שינוי חברתי.
  • התנסות בתחומים ובאוכלוסיות כגון: חינוך, נשים, גיל שלישי ונוער בסיכון, לצורך הובלת תהליכים של שינוי בתחומים אלו.

התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון, המעוניינים ללמוד תיאוריות אקדמיות מתקדמות ולקבל כלים יישומיים אשר יאפשרו להם לעסוק בעבודה קבוצתית וקהילתית ולהוביל לשינויים חברתיים באמצעות אמנויות.

רבים מהתלמידים בתכנית הינם אנשי ייעוץ, תמיכה, חינוך והוראה המעוניינים להוביל שינוי במסגרת בה הם פועלים, בקהילה ובחברה.

 

תקצירי קורסים

אמנות יוצרת אמנות חוקרת
הקורס יבחן את תפיסת האדם את עצמו (האני הפנימי) מחד, ואת  דמות האני שהוא משקף לחברה הסובבת אותו מאידך. האם יש פער בין האני הפנימי לחיצוני, האם ניתן ורצוי לגשר על פער זה? דרך סדרת תרגילים בעבודת סטודיו, נעסוק בהתבוננות עצמית שתוביל לפיתוח היכולת להתבטא ולהיות קומוניקטיבי. מרחב היצירה הוא מרחב של התבוננות. התבוננות פנימית, קשובה, חוקרת. נעסוק בשאלות של זהות וזרות, בקישור וגישור בין שפה לתרבות, במרחב הגבולות בין הדברים. מרחב שאינו רק דימוי ויזואלי אלא מקום מפגש עם האחר, המקום המגדיר את העצמי ומתוך כך מגדיר גם את האחר. היצירה האמנותית משקפת ערכים, מסרים, רעיונות ורגשות דרך סובלימציה (השגבה). זו הבעה עצמית חדה, אך עקיפה, המתירה חשיפה תוך שמירה אפשרית על פרטיות. במהלך הקורס נחשף ליצירות של אמנים שונים, וניצור במגוון חומרים ומדיות.

סטיילינג ככלי לביטוי עצמי
בסיס תיאורטי ומחקרי מראה כי אופן הלבוש קשור לתפיסה העצמית של האדם, משפיע על תפקודים קוגניטיביים ועל התקשורת עם הסביבה. אופן הלבוש הוא חלק מהגדרת הזהות האישית ובעל זיקה עמוקה לדימוי הגוף.

סטיילינג טיפולי מבוסס על הבנת החשיבות הפסיכולוגית של הבגדים כעור שני, כאובייקט מעבר וכאמצעי להבניית הזהות הנשית בתקופה שמאדירה גוף נשי בלתי מושג. זוהי שפה יצירתית המשמשת לביטוי עצמי בלתי מילולי. הקורס מבוסס על למידה חווייתית של כלי שעשוי להניע תהליכי שינוי ביחידים ובקבוצות, לשמש גשר בין תרבותי, בין אישי ותוך אישי. (נ"ז 2)

תאטרון ומופע קהילתי
הקורס הינו סדנה מעשית במהלכה נתנסה בתהליכי יצירה, תכנון וביצוע של מופע תיאטרוני -קהילתי שמטרתו לחולל שינוי במרחב התודעתי-חברתי. הסדנה תתמקד בהיבטים האומנותיים-אסתטיים, החברתיים והמעשיים-פרגמטיים של יצירת מופע אמנותי המתרחש במרחב הקהילתי-ציבורי אשר לא רק משקף מציאות חברתית נתונה ומורכבת אלא גם מתכוון להשפיע עליה ואף לשנותה. במהלך הסדנה נתמודד עם איתור וחקירה של סוגיה חברתית, פיתוח רעיוני של הפעולה האמנותית באמצעות המדיום התיאטרוני  (כתיבה, משחק, תנועה, שירה ועוד) הצגתה וביצועה במסגרת הקורס. הקורס יציג את העקרונות התיאורטיים והפרקטיים של התאטרון הקהילתי ו"תאטרון המדוכאים" של אוגוסטו בואל המהווים אמצעי לפעולה אמנותית-חברתית-פוליטית ותרפויטית שמתרחשת במסגרות אירגוניות שונות: בתי ספר, מרכזים קהילתי, מרכזי טיפול ורווחה, עמותות חברתיות ואחרים, ובקרב אוכלוסיות מגוונות: נשים, נוער בסיכון, קבוצות צרכים מיוחדים, קבוצות קונפליקט ועוד. הסדנה אינה מצריכה ניסיון קודם – "כל העולם במה וכלנו שחקנים" (שקספיר "כטוב בעיניכם").  .היצירה האמנותית משקפת ערכים, מסרים, רעיונות ורגשות דרך סובלימציה (השגבה). זו הבעה עצמית חדה, אך עקיפה, המתירה חשיפה תוך שמירה אפשרית על פרטיות. במהלך הקורס נחשף ליצירות של אמנים שונים, וניצור במגוון חומרים ומדיות. (נ"ז 2)

סיפור וכתיבה יצירתית
בקורס נעמיק באמנות הכתיבה ובהיגוד הסיפורים ככלי לשינוי חברתי. נתנסה בכתיבה יצירתית – שירה וסיפור נרטיבי אישי וקולקטיבי דרך מתודות מגוונות. נחקור את התפתחות אמנות סיפור הסיפורים בחברה; מסיפורי העם שסופרו סביב כירת הבישול ועד אמנות הפואטרי סלאם  ונבחן את הכוח המחאתי, התרפויטי והחתרני של אמנות ההיגוד בצירים מרכזיים בחברה. (נ"ז 2)

*אין צורך בהתנסות מוקדמת.

אמנות פלסטית כמנוף לשינוי
חינוך ליצירה בתחום האמנות הפלסטית מבוסס על ההנחה שלכל אחד יש צורך בסיסי להבעה עצמית.

החוויה האמנותית של האדם, הן כיוצר והן כצופה, תורמת לאחדות ולשלמות כוחותיו הרוחניים וליכולתו לפעול באנושיות בחברה. לכן החינוך ליצירה בתחום האמנות הפלסטית, הינו חשוב ביותר ויכול להוות מנוף לאנשים העובדים בתחומים החברתיים השונים.
זהו קורס מעשי העוסק בקשר המורכב והמרתק בין חומר לתוכן, ובגבולות ובמעברים בין הדו-מימד לתלת-מימד.
הסטודנטים יכירו חומרים וטכניקות רבות של הדו-ממד והתבליט, תוך התנסות במצעים שונים, צבעים שונים ותכונותיהם, מדיומים מגוונים, כלי עבודה ואופני עבודה שונים.
דרך עבודה שכבתית, נחקור את אפשרויות המעבר בין המדיות והחומרים, ואת שילובם לכדי יצירה אחת. העבודה בשכבות מהווה קרקע לתהליך של התבוננות פנימית, תוך העמקה וגילוי, ולעיתים מוביל לתובנות חדשות המאפשרות שינוי.
החיבור בין החומרים השונים הנפגשים בשכבות העבודה יוצר חומר חדש שפותח דרכים נוספות לגילום רעיונות במדיה החזותית. (נ"ז 2)

"החלון הוא האדם עצמו"  – יוצר חוקר 'עצמי'
העצמי כמקור ליצירה חקירה והתבוננות. בקורס נפתח לעומק ולרוחב טכניקות, תובנות, שיטות וגם מיומנויות אשר נרכשו בשנה א'. התבוננות בעצמי ובאחר בהנחה שאדם מהווה 'חלון הצצה' אל תוכו. נפגוש חומרי יצירה שונים ומגוונים, ניצור ונחקור את החומר, את הנפש, את העצמי ואת האחר.  והגלה שמעשה האמנות עצמו הוא מעשה חקירה לעצמו, ונעסוק בהתבוננות פנימית כדי ליצור, ובהתבוננות בתוצר כדי ללמוד ולהתפתח.

נפתח טכניקות ישנות וחדשות, נרחיב את היריעה, נעשה תרגילים המיועדים לפתח את היצירתיות הטבועה בכל אחד מאתנו. תוך כדי יצירה נשלב תחומי דעת שונים מתחומי התרבות, ומתחומי אמנות שונים (דו ותלת מימד, צילום, תנועה, שירה ועוד) בגישה בינתחומית.
נשבור קונבנציות חשיבה ונגלה שכל אדם הוא אמן.

זכויות אדם ושינוי חברתי
הקורס עוסק בזכויות אדם ושינוי חברתי בארץ ובעולם. במהלך הלמידה בקורס יתאפשרו  נקודות מבט שונות להסתכלות על ארגונים ותנועות לשנוי חברתי, מחזיקי זכויות,הפרת זכויות, אקטיביזם, עזרה לזולת, ערבות הדדית בין אוכלוסיות וקהילות בפרדיגמות של זכויות אדם. הקורס יבחן  את האפיונים השונים של זכויות אדם(אמנות בינלאומיות, חינוך לזכויות אדם, משפט בינלאומי) בהקשרים של שינוי חברתי.בקורס יתקיימו דיונים בדילמות מרכזיות הקשורות למהות זכויות אדם כגון אוניברסאליות לעומת לוקליות, חוק חילוני לעומת חוק דתי, תרבויות קהילתיות שונות, עבודות עם אוכלוסיות מגוונות בהקשרים של שינוי חברתי ויבחנו דרכים מגוונות לעיסוק בחומרים אלה בקבוצה מגוונות ורב תרבותית.

בני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל
מתבגרים בארץ ובעולם חשופים לסביבה המשתנה בהתמדה ומושפעת ממגוון תהליכים. למתבגרים בישראל אתגרים נוספים הנובעים ממאפייני המדינה כגון: חברת מהגרים, רב תרבותיות, לחצים ביטחוניים וגיוס לצה"ל המתרחש במהלך שלב זה. אין פלא איפה שעם השינויים הביולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים שהוזכרו, תקופת ההתבגרות מהווה אתגר למי שפועל עם בני הנוער ולמענם.

הקורס עוסק בגיל ההתבגרות כשלב התפתחותי ובגיל ההתבגרות כשלב של סיכון וסיכוי. בחלקו הראשון של הקורס מושם דגש על תהליכי התפתחות נורמטיביים של מתבגרים (מבחינה פיזיולוגית, פסיכולוגית וקוגניטיבית), וכן של המתבגרים בסביבותיהם (המשפחה, קבוצת השווים). בחלק השני של הקורס נלמדים נושאים כגון: המציאות הייחודית של בני נוער בישראל, נוער בסיכון, דרכי התמודדות של בני נוער, רצף השירותים למתבגרים, עמידות (resilience) וצמיחה בקרב בני נוער.

לחץ ושחיקה
הסביבה החברתית בעידן המודרני הינה עמוסת לחצים, הישגית ותובענית בדרישותיה. לא פלא, אם כן, שרובינו חווים, ברמה זו או אחרת, לחצים ושחיקה. התמודדות לא אפקטיבית עם לחצים אלו עלולה לפגוע ברווחתנו הנפשית והפיזית, ולבוא לידי ביטוי בתפקוד ירוד  בחברה: במשפחה ובעבודה. מחקרים מראים כי מודעות לסימפטומים, למקורות, ולהשלכות של התופעה, ויישום כלים שונים להתמודדות עמה, מסייעים בצמצום תופעת הלחץ והשפעותיה השליליות.

רב תרבותיות
בקורס זה נפרק ונרכיב מחדש את המושג "רב-תרבותיות". ראשית נתבונן באופן ביקורתי בתפיסות שונות של המושג, כולל קלישאות ופרקטיקות נפוצות כגון "ערב מאכלי עדות". אחר כך נתעכב על המושגים "אנחנו" ו"הם" ועל הקשר שלהם ל"רב-תרבותיות". דרך שיתוף סיפורים אישיים ננסה להבין את משמעות המושגים הללו, כיצד הם מתגבשים בחברה, וההשלכות שלהם ליצירת חברה רב-תרבותית. הקורס יהיה שילוב של תיאוריה, כתיבה אישית, שיתוף ודיון. התהליך יהווה התנסות מאתגרת ב"רב-תרבותיות על אמת". 

מגדר ואמנות- סוגיות ודילמות בעולמן של נשים
הקורס יעסוק וידון בבעיות המרכזיות בחייהן של נשים ובסוגיות העולות מן המורכבות של השינויים שחלו במצבן בחברות שונות בתקופה המודרנית.  הקורס יבדוק את הסיבות והנסיבות המביאות נשים לחוש ולסבול אפליה, דיכוי ונחיתות.  נבדוק ונדון במקורות הדיכוי החברתיים וההיסטוריים של נשים כקבוצה וכשייכות לקבוצות דיכוי אחרות. נדון בסוגיות של ייצוג, גוף, מיניות, פריון, אלימות, כלכלה ופוליטיקה במרחב הפרטי ובמרחב הציבורי. נבחן גופים תיאורטיים ויצירות אמנות של נשים שקראו תגר על הסדר החברתי-מגדרי הקיים ונכיר את התנועות חברתיות והאמנותיות שהביאו לשינויים בחיי נשים, המשפחה והקהילה. הקורס יקנה כלים לחשיבה ביקורתית ויעניק מיומנות אקדמית ומקצועית בתחום ידע זה. ​

ראש התוכנית
פרופ' מרים גולן
ייחודה של תוכנית הלימודים בא לידי ביטוי באופן הלימוד, המושתת על למידה בקבוצות קטנות ואינטימיות, המאפשרות ללומדים ליישם את הכלים הנלמדים כבר במהלך התואר. חווית הלימודים יוצאת הדופן הנובעת מהתמהיל המגוון של הלומדים בכיתות, הסדנאות, הסיורים המשולבים בה והאמנויות השזורות בה, מאפשרת לסטודנטים לעבור תהליך מקצועי ואישי משמעותי מחד ומהנה מאידך.

חשוב שתדעו

בוגרת מסלול חברה ואמנויות
יעלי קוגן
"נפתחו בפני אין ספור דלתות חדשות ומרגשות וגם מקור פרנסה משמעותי נוסף"

מה נדרש כדי להתקבל

תנאי קבלה

  1. תואר ראשון – תואר ראשון מקורי, ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בציון ממוצע של 75 ומעלה.
  2. גיליונות ציונים מקוריים ומלאים.
  3. קורסי קדם – הצגת אישורים על השתתפות בקורסים:
    • מבוא לפסיכולוגיה 2 נ"ז
    • פסיכולוגיה חברתית 2 נ"ז
    • מבוא לסוציולוגיה 2 נ"ז
    • החברה הישראלית 2 נ"ז
    • קורס סטודיו באמנות 2 נ"ז
  4. ראיון קבלה – המועמד יוזמן לראיון קבלה עם מנחי התוכנית.
  5. שתי המלצות – על המועמד להציג 2 המלצות, מממליצים המכירים אותו בהקשר אקדמי או תעסוקתי.
    באפשרותכם להשתמש בטופס המלצה מובנה.
  6. ידע באנגלית – פטור מלימודי אנגלית עם סיום התואר הראשון.
  7. טופס הרשמה מלא ומקורי ודמי הרשמה בסך 350 ₪ או כאן בקישור, ברישום אונליין ולבחור בקמפוס: בית הספר לחברה ואמנויות.

*תנאי הקבלה יאושרו יל ידי בית הספר, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים
*הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד

דברים נוספים שכדאי לדעת

הנחיות לנרשמים תשפ"ג 2022-2023

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ג, 2022-2023 נפתחה.
או לסרוק ולשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני אל יועץ הלימודים וההרשמה שלך
לפרטי ההתקשרות של יועצי ההרשמה לחצו כאן

מסמכי ההרשמה

  1. טופס הרשמה מלא וחתום. להורדת טופס רישום לתואר שני בחברה ואמנויות או כאן בקישור, ברישום אונליין ולבחור בקמפוס: בית הספר לחברה ואמנויות.
  2. תעודות רשמיות מתואר ראשון:
    • דיפלומה – תעודת B.A. או B.Ed מקוריות.
      בעלי תואר ראשון מאוניברסיטאות זרות יפנו לגף להערכת תארים במשרד החינוך בירושלים לשם קבלת אישור הכרה בתואר כשווה ערך לתואר ראשון ישראלי. יש לצרף אישור זה לדיפלומה ולגיליון הציונים.
    • גיליונות ציונים מקוריים מכל המוסד/ות האקדמי/ים בהם נלמד התואר הראשון
      (כולל גיליון ציונים של מורה בכיר וגיליון ציונים של מורה מוסמך – לבוגרי B.Ed)
  3. המלצות – שני מכתבי המלצה ממסגרות אקדמיות / מקצועיות / התנדבותיות.
    למעוניינים, מצ"ב טופס המלצה מובנה לרשותכם.
  4. צילום תעודת זהות
  5. דמי הרשמה
    את דמי הרישום ע"ס 350 ₪ ניתן לשלם בכרטיס אשראי בטלפון 09-8656501 שלוחה 1.
    דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של ביטול ההרשמה על ידי המועמד.
  6. זימון ושיבוץ לראיונות קבלה – המועמד יוזמן לראיון קבלה, רק לאחר הגשת ערכת ההרשמה המלאה במזכירות.
  7. כחלק מתנאי הקבלה ללימודים לתואר שני בחברה ואמנויות בנוסף לרשום בסעיפים 1-6
    יש להגיש אישורים על סיום לימודים בקורסים הבאים במוסד אקדמי מוכר:

    • מבוא לפסיכולוגיה – 2 נ"ז
    • פסיכולוגיה חברתית – 2 נ"ז
    • מבוא לסוציולוגיה – 2 נ"ז
    • החברה הישראלית – 2 נ"ז
    • אישור על לימודים בקורס אמנות – 2 נ"ז (אמנות חזותית / תנועה ומחול / דרמה ותיאטרון).

*מועמדים המעוניינים להשלים קורסים אלו מתבקשים לפנות למזכירות למידע לנוסף.
*להורדת טופס הרשמה לקורסי קדם לתואר שני בחברה ואמנויות.

 

לפרטים נוספים על המסלול לחצו כאן

מוזמנים לקרוא ראיונות עם הבוגרים שלנו