שלוש סיבות טובות ללמוד אצלנו

ההתנסות תתמקד בארבע סוגי מוגבלויות עיקריות והסטודנטים יבחרו שתיים מתוכן.
למידת כלל מעגל החיים של אנשים עם מוגבלויות מלידה ועד זקנה. למידה מגוונת ומעמיקה המאפשרת חקירה והתנסות מעשית.
כבר במהלך הלימודים, יהיו הסטודנטים זכאים לשתי תעודות שיאפשרו להם להשתלב בעולם התעסוקה: תעודת "רכז נגישות" ותעודת "מדריך בריאות נפש".

תכנית הלימודים

מהן התעודות שמקבלים במסגרת לימודי נגישות ומוגבלות?

תעודת “רכז נגישות(שנה ב׳)  – תפקיד נדרש בכל ארגון המונה מעל 25 עובדים.הקניית מידע אודות נגישות ומניעת אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות. רכז הנגישות יכיר את חובות החוק על מנת להעביר למנהלים ויטפל בפניות שונות של אנשים עם מוגבלות בהקשר הארגוני.
רכז הנגישות הוא הפונקציה המורשית לנהל את נושא הנגישות בתוך הארגון.

 

תעודת ” מדריך בריאות נפש (שנה ג׳) – תפקיד המדריך מרכזי בקידומו של האדם המתמודד עם מחלה נפשית. מדריך השיקום מלווה את האדם המתמודד עם אתגרים נפשיים לחזור לשגרה  ולנהל אורח חיים עצמאי בהתאם לתוכניות השיקום ויחד עם אנשי צוות נוספים

הסטודנט יכיר את מחלות הנפש ודרכי הטיפול בהן כולל הטיפול התרופתי, תפיסת השיקום, השילוב וההחלמה ואסטרטגיות מכוונות החלמה העומדות בבסיס העבודה בתחום השיקום הפסיכיאטרי, מודלים חדשים לאיזון מצבם הנפשי של המתמודדים, התערבויות מקדמות החלמה שמבוססות על ראיות, כמו גם היבטים של תחלואה כפולה- בריאות הנפש והתמכרויות.

 

לצפייה בנושאי הלימוד לחצו כאן

 

למי התואר מתאים ?

לכאלה שרוצים להשתלב במהירות בעולם העבודה בתחום החינוך, הטיפול והתמיכה בילדים ואנשים עם מוגבלות והם:

  • בעלי ענין בעולם המוגבלויות והנגישות ומעוניינים להוביל שינוי בעולם זה.
  • בעלי משיכה לחידושים בתחום הולך ומתפתח בישראל.

ניתן להתחיל לעבוד בתחום במשרה חלקית כבר במהלך הלימודים.

 

מה היתרון בללמוד את התואר דווקא בקריה האקדמית אונו ?

  • הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בארץ המלמד את התואר בחינוך וחברה של לימודי נגישות ומוגבלות, גישה חדשה בישראל שהובילה לשינויים משמעותיים ביחס כלפי ילדים ואנשים עם מוגבלות בעולם.
  • הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בו לא לומדים חינוך מיוחד המתמקד בגילאי 3-21, אלא לומדים את כלל מעגל החיים של א.נשים עם מוגבלויות מלידה ועד זקנה. מתוך 1.5 מליון אנשים עם מוגבלות בישראל , רק כ-300,000 הם ילדים עם מוגבלות. רוב האנשים הם בוגרים, עם מוגבלויות לא נראות ולעיתים עם יותר ממוגבלות אחת.
  • בוגרי המסלול בקריה האקדמית אונו מקבלים רקע חינוכי וחברתי עשיר, אשר מאפשר להם להבין טוב יותר את בני-האדם עבורם הם מפתחים סביבות נגישות ומכילות. כמו כן הבוגרים מקבלים ידע וכלים חינוכיים-חברתיים שימושיים בשדה ההדרכה והלמידה (כגון, היכרות עם טיפול באומנות, cbt, הדרכת הורים ועוד).
  • בקריה האקדמית אונו לא רק לומדים את הידע והמיומנויות אלא גם זוכים בהתנסות מעשית פרקטית בשטח. כתוצאה מכך הבוגרים שלנו מגיעים למקומות העבודה הרבה יותר מוכנים.

 

מבין נושאי הלימוד
שנה א’

אדם עם מוגבלויות במעגל החיים
מבוא לפסיכולוגיה
מבוא לחינוך מיוחד
פסיכולוגיה התפתחותית
חינוך בלתי פורמלי
מבוא לסוציולוגיה
נרטיב ככלי חינוכי
היכרות עם שירותים ומסגרות בתחום המוגבלויות
חינוך לרב תרבותיות
ניהול ומנהיגות בארגוני חינוך
מבוא לטכנולוגיות למידה
אסטרטגיות למידה
אוריינות מחקרית- שיטות איכותניות
שפת הסימנים
התפתחות סנסו-מוטורית
אנגלית (שיבוץ לפי רמה)
התנסות מעשית, סיורים, סדנאות

שנה ב’
מעבר לבגרות  ומעגל החיים
מוגבלות בלתי נראית
המגוון האוטיסטי: מאפיינים ועקרונות עבודה
אמנות ככלי חינוכי התערבותי
ילד – משפחה קהילה
עיצוב אוניברסלי וטכנולוגיה מסייעת
התמודדות עם מצבי טראומה
פסיכופתולוגיה
רכז נגישות
סטטיסטיקה תיאורית ומחקר כמותי
אנגלית (שיבוץ לפי רמה)
התנסות מעשית, סיורים וסדנאות

שנה ג’
מסנגור עצמי לסנגור קהילתי
הדרכת הורים
שיקום, שילוב והחלמה בבריאות הנפש
מדריך נפש
CBT
מוגבלות וסיכון
הכנה לקריירה
אנגלית (שיבוץ לפי רמה)
התנסות מעשית, סיורים וסדנאות

*תוכנית לימודים לדוגמא והיא נתונה לשינויים

מיומנויות שיהיו לך בסיום התואר

  • הנחיית קבוצת: סנגור / מיומנויות חברתיות לילדים / אנשים עם מוגבלות.
  • ניהול שילוב של ילד / אדם עם מוגבלות במסגרת חינוך / חברה / פנאי.
  • ביצוע כל תפקידי ההדרכה לאנשים עם מוגבלות נפשית במסגרת שירותי סל שיקום של משרד הבריאות.
  • לבצע ליווי תעסוקתי לאנשים עם מוגבלות.
  • לשמש כרכזי נגישות ארגוניים.
ראש התכנית
ד"ר נצן אלמוג
הבוגרים והבוגרות שלנו יהיו אנשי המקצוע של המחר. הם מגיעים מכל קצוות החברה הישראלית ורק הם יכולים להוביל שינוי אמיתי בתוכה. תכנית ההתנסות המעשית, פותחת בפניהם מגוון אפשרויות תעסוקתיות, עבודה עם ילדים ועם אנשים עם מוגבלות, במגוון מסגרות חינוך וחברה בישראל וחלק מהבוגרות שלנו כבר עובדות במסגרות אלו בהצלחה.

חשוב שתדעו

איתי שחרור
"באונו שילבתי לימודים ועבודה. עודדו אותי ללמוד ולהתפתח מקצועית."
ירוס מרי
"המרצים עם הניסיון והסבלנות, הלימודים המעניינים והשעות הגמישות יצרו חוויית לימודים נפלאה. המרצים היו שם בשבילי ותמכו. הכלים שלקחתי להמשך הם הכרת נושא המוגבלות בכללותו, אך גם כלים לחיים: תכנון זמן נכון והצבת מטרות בכדי לכבוש אותן . בשנה השלישית והאחרונה, בחרתי בהתמחות בגן אלוטף בנתניה שבו התנסיתי בשטח, מה שגורם לי לסיים את הלימודים בשלה ומקצועית יותר. זה היה מדהים, הרגשתי משמעותית גם לצוות וכמובן גם לילדים. ממליצה בחום ללא התלבטות."

מה נדרש כדי להתקבל

קבלה ישירה בעמידה באחד מהתנאים הבאים:

  • ממוצע בגרות בציון של 87 ומעלה, או פסיכומטרי 550 ובגרות מלאה.
  • תואר קודם ממוסד אקדמי מוכר.
  • 24 נ”ז מהאוניברסיטה הפתוחה (*לא כולל הכרה בלימודים קודמים)
  • תעודת הנדסאי/ת


קבלה משוקללת:

  • מעבר ראיון קבלה וממוצע בגרות 80-84 או פסיכומטרי 520 ובגרות מלאה.
  • מעל גיל 30: מעבר ראיון קבלה ובגרות מלאה.
  • בעלי רקע לימודי קודם: מעבר ראיון קבלה.

 

קבלה לתואר ראשון בחינוך וחברה מתבססת על שקלול כל הנתונים שהוגשו על ידי הנרשם.ת ללימודים:

  • ממוצע ציוני תעודת בגרות מלאה (חובה) / תעודת הנדסאי / תואר אקדמי קודם / 24 נקודות זכות מהאוניברסיטה הפתוחה.
  • קורות חיים ופעילות חברתית והתנדבותית
  • ראיון אישי (במידת הצורך)

 

תכנית אפיק מעבר לאקדמיה – לבעלי בגרות מלאה שאינם עומדים בתנאי הממוצע (מעבר מקבץ קורסים אקדמיים לפני תחילת הלימודים).

למועמדים שאינם עומדים בדרישות הקבלה – תינתן אפשרות למכינה קדם אקדמית. לפרטים על המכינה ותנאיה יש לתאם פגישת ייעוץ.

דברים נוספים שכדאי לדעת

דוגמאות לקורסים שנלמדים בתואר:

  • אדם עם מוגבלות במעגל החיים
  • מבוא לחינוך מיוחד
  • המגוון האוטיסטי – מאפיינים ועקרונות עבודה
  • מוגבלות לא נראית א׳ – לקויות למידה והפרעת קשב
  • מוגבלות לא נראית ב׳ – מחלות נפש ומחלות כרוניות
  • עיצוב אוניברסלי וטכנולוגיה מסייעת
  • רכז נגישות
  • סמינר מעשי – מדריך בריאות נפש
  • מוגבלות וסיכון
  • מסינגור אישי לסינגור קהילתי

 

רוצה לדעת עוד?