“מאתמול אני מוצף בפניות של מוכשלי בחינת לשכת עורכי הדין שזועמים ובצדק על תוצאות הבחינה האחרונה. להפתעתי, חלק גדול מהפניות הגיעו מבוגרי מוסדות אחרים ולצערי אין ביכולתי להתקשר ולדבר עם כולם (מציע להם לפנות לדיקנים שלהם ולהציף גם אצלם את הבעיות. הרי אפילו במוסד המצליח מכולם רבע מהנבחנים נכשלו).

 

עם זאת, כדי בכל זאת לתת מענה גם לאלה שלא יכולתי לשוב אליהם, אני מעלה פה מספר הערות פה:

  •  אף שאין לנו עדיין את כל הנתונים על הבחינה, הרי לא יכול להיות ויכוח על חוסר המקצועיות אשר בבסיסה, עת הסתבר שרק 12 אחוזים עברו אותה לפי הפתרון המקורי שלה. כל המחקרים בטסטולוגיה מעשית מלמדים שבחינה כזו היא בגדר נכשלת כלשעצמה (פר-סה). יותר מזה, אם זה מספר הנכשלים ואם זו פזורת הציונים הרי שלא ניתן להבחין בין תלמיד “טוב” לתלמיד “נכשל”. כך גם ברור שב 12 אחוזי מעבר אי אפשר לדבר על פערים בין קבוצות של מוסדות (“אוניברסיטאות” מול “מכללות”) כי אלה שברי אחוזים. 
  • העובדה שלאחר מכן שונו אחת עשרה (!) שאלות לפי קריטריונים שטרם פורסמו, רק מחזקת קביעה זו שכן היא מלמדת שאפילו הוועדה סברה שהבחינה פגומה. יותר מזה, בחינה שבה הציון הממוצע הוא מתחת לציון המעבר היא בחינה שבה כל נקודה מטה את הכף ומשפיעה על שיעורי המעבר. התערבות ב-11 שאלות מובילה אם כך לפער עצום ומעלה חשש לכאורי לאפשרות של הנדסת תוצאות אסורה. אני מקווה שהקריטריונים לשינוי דווקא אחת עשרה שאלות אלה יובהרו כדי שחששות לכאורים אלה יתבדו. 
  • הוועדה הבוחנת מדברת על ירידה דרסטית באיכות הניסוח. אני מתקשה להבין את זה. איך יש ירידה דרסטית כשרק בחינה אחת נערכה במתכונת הקיימת? האם התחלף דור בחצי השנה האחרונה ולא ידענו? שוב, אם נקבל נתונים נוכל להבין זאת טוב יותר.
  • למיטב ידיעתי , לא נערך פיילוט מקדים לפני הבחינה כדי לבדוק את איכות השאלות והקושי שלהן. להבנתי בבחינות מקבילות (רואי חשבון ושמאים) נערך פיילוט כזה. אולי זה היה פותר את הבעיות מראש. 
  • את התהיות האלה יש להפנות לוועדת הבחינות ולדרוש ממנה תשובות שיפזרו את הערפל. הוועדה באמת סוברנית ובלתי תלויה בהקשרים האלה ויש לבוא אליה בדרישות לשקיפות והבהרה. גם אנו נעשה זאת מצדנו. 
  • היו ששאלו מה לגבי האחריות שלנו כמכללה. זו שאלה נכונה וחשובה כי האחריות שלנו היא ברורה וקיימת ואני האחרון שמכחיש אותה. לאלה אני מבקש לענות כי בשנתיים האחרונות ערכנו בפקולטה שינויים מרחיקי לכת: ביטלנו את טופס האיי 4 וסגרנו בחינות רבות; הוספנו תרגולים מעשיים; הוספנו יחידות למידה מתוקשבת לכל קורס עם שאלונים במתכונת בחינות הלשכה; שינינו את שיטת הסמינריונים; הוספנו סדנאות כתיבה וסימולציות; אנחנו עורכים ועדות סינון והתאמה בסוף סמסטר 3 ללימודים ושינינו מקצת מתכנית לימודי החובה (למשל קורס בדיני אכיפת חיובים וכו’). מהשנה הקרובה גם יוספו עוד שעות לימוד לכל הקורסים.
    כמובן שכל אלה אינם רלבנטיים לאלה שניגשו עד כה ויהיו רלבנטיים רק בחלקם (הקטן) לאלה שייגשו בשנה וחצי הקרובות, אבל תוך שנתיים אני מקווה שנראה קפיצה של ממש.
    במילים אחרות, איננו מתעלמים ממה שקורה, אנחנו לוקחים אחריות ועושים ככל שלאל ידינו לסייע לבוגרינו. לצערי – כמו שלמדנו מהמאבק במועדים הקודמים בו נטלנו חלק פעיל – ידינו קצרה. אני אומר זאת בכאב ובכנות.”