אתמול ערכנו בקמפוס קרית אונו כנס בשיתוף מכון שלום למחקר השוואתי, בהשתתפות נציגים מהרשות לתחרות, אקדמאים ומומחים ראשי מחלקת תחרות (הגבלים עסקיים) במשרדי עו״ד מובילים, בהשתתפות כ-100 אורחים

פרופסור שלומית יניסקי רביד, ראש מכון שלום למחקר השוואתי, הציגה עמדה שונה לפיה בין מי שעומדים מאחורי המסרים השליליים לגבי כניסת אמזון לפעילות בישראל הם לא העסקים הקטנים בישראל, המצטרפים בהמוניהם ל open market הוירטואלי של אמזון, אלא דווקא תאגידי ענק השולטים על שוק הצרכנות בישראל והופכים שוק זה לשוק ריכוזי ו״חולה״. ״זעקת הקוזאק הנגזל״ אין בה אלא כדי לשמר ולהנציח את מעמדם של המונופולים ובעלי כול שוק ריכוזי בישראל.

עו״ד זיו שוורץ, שותף במשרד בכר חן וול אוריון ושות׳, צדד בעמדת הממונה על התחרות הכלכלית, מיכל הלפרין, לפיה אין להתערב כלל בפעילות ויש לתת לשוק להתמודד על השחקן החדש. עוד טען עו״ד שוורץ שאם יוכח שאמזון תהפוך למונופול בישראל ותנצל מעמדה לרעה אזי לרשות התחרות כלים טובים להתמודד עם בעיות מסוג זה.

דר׳ מיכל שפירא, ראש החוג לפרסום וקשורת שיווקית וסגנית דיקן בית הספר למנהל עסקים, שבחה את התרומה של אמזון בתחום השיווק על ידי שימוש בתכונות לניתוח העדפות של צרכנים: “מנקודת המבט של הצרכן אנו עומדים בפני מהפכה חיובית שממילא לא ניתן למנוע אותה.”

בכנס השתתף עו״ד תומר דגני, ראש צוות במחלקה הפלילית ברשות לתחרות, דבר בכנות סוחפת על האתגרים הניצבים בפני מחלקתו ברשות התחרות, בעת נקיטת הליכים פליליים נגד תאגידים.

עו״ד אבנר פינקלשטיין, שותף, ראש תחום תחרות והגבלים עסקיים במשרד גורניצקי ושות’, הציף אתגר חדש העומד בפני הרשות כיום: כיצד מחשבים נתח שוק. הנחיות חדשות שפורסמו על-ידי הרשות לתחרות, משנות את הנוסחאות והאחוזים לקביעת נתח שוק, שהיו נוהגות בעבר, וקובעות הנחיות לכללים פתוחים יותר.

בכנס השתתפה גם עו״ד רעיה גרינשפיין, ממחלקת המודיעין ברשות לתחרות.

את הכנס חתם סגן דיקן הפקולטה למשפטים דר׳ אלעד פינקלשטיין שציין את התיקון המשמעותי לחוק ההגבלים העסקיים שאף שינה את שמו לחוק התחרות הכלכלית בינואר השנה – תיקון שיקח זמן להבין את משמעותו.
כנס זה הוא השלישי בתחום התיקון לחוק התחרות הכלכלית, שנערך אצלנו.

תודה לכל המשתתפים!