כיתות אמן למוסיקאים, מלחינים ומעבדים

עדי כהן

כיתת אמן מיוחדת למוסיקאים, מלחינים ומעבדים

עם עדי כהן

מכהן כפרופסור ב-Berklee College of Music

מלחין מוסיקה לסרטים, טלוויזיה, פרסומות, תיאטרון, מחול ואולם הקונצרטים.

זוכה פרס אקו”ם ופרס האקדמיה הישראלית לקולנוע

(הלחין מוסיקה ליותר מ 400 סרטים, תוכניות וסדרות טלוויזיה והצגות ובהן: לילסדה, שירת הסירנה,

אגדת המלך שלמה, דאוס, מתי נתנשק, האקס המיתולוגי, משמורת ועוד).

27/12/2022 יום ג’ 14:00-17:00

כיתת אמן מס. 1 :

זה הכל ווּדוּ הלחנת מוסיקה לסרטים: אתגרים ונצחונות

אמנות היצירה של מוסיקה לסרטים, מוסיקה המלווה דרמה, היא מרתקת, מלהיבה, ייחודית ועבור רוב האנשים – מסתורית למדי. היא מסתורית אפילו בעיני רוב במאי הסרטים. הבמאי רוברט רודריגז (״ספיי קידז״ ועוד), מוסיקאי בעצמו המלחין בדרך כלל את המוסיקה לסרטיו, הגדיל וקרא לתהליך יצירה זה ״ווּדוּ״. המלחין והמומחה למוסיקה לסרטים כריסטופר פלמר טען שמוסיקה לסרטים קיימת מאחר והדבר העיקרי החסר בסרטים, הדבר שלעולם כנראה לא יהיה בהם, הוא המרכיב האנושי, וזוהי הסיבה שסרטים זקוקים למוסיקה, שהיא האמצעי האפקטיבי והחזק ביותר בגישור הפער הטבעי הקיים בין הקהל לבין המסך הדו( או אפילו תלת) מימדי, בכך שהיא מוסיפה את הגורם הרגשי החסר.

כיצד מלחינים ובמאים עובדים יחד על יצירת מוסיקה לסרטים, שהיא בדרך כלל כה מורכבת ומדוייקת, עד כדי כך שהיא דומה במורכבותה ליצירות הארכיטקטוניות המשוכללות ביותר? כיצד יכול משהו הנוצר מאפס, מאַין, להפוך – רק כאשר הוא מחובר לסרט – לשירה טהורה, ולגרום לרגשות ותחושות שאי אפשר לחוות או להרגיש כאשר רואים את הסרט ללא המוסיקה או כאשר מקשיבים למוסיקה ללא הסרט? ומדוע ישנם סרטים עם מוסיקה וסרטים בלי, מדוע בחלק יש הרבה מוסיקה ובחלק רק כמה ״קיואים״ מועטים, מדוע לפעמים יש קיואים ארוכים ולפעמים קצרים, וכיצד בכלל מחליטים האם בסצינה מסויימת או רגע מסויים צריך מוסיקה או לא? כיצד נעשות ההחלטות הללו? כיצד משתלבת המוסיקה עם שאר האלמנטים הקיימים בפסקול הסרט – דיאלוגים ואפקטים? ואיך מלחינים מוסיקה שמצד אחד היא מעניינת ומורכבת ומצד שני לא מפריעה לסרט ולא משתלטת עליו?

עדי כהן, מלחין מוסיקה לסרטים, זוכה פרס ה״אוסקר״ הישראלי ובעל נסיון של 40 שנה בתעשייה, פרופסור במכללת ברקלי הנודעת בבוסטון ובן-טיפוחיו של מאסטרו ליאונרד ברנשטיין, יענה על השאלות האלו כחלק מעבודתו עם המשתתפים בכיתת האמן. באמצעות שימוש בסצינות מתוך סרטים אשר ינותחו ויפורקו לגורמים ואף יולחנו ע״י משתתפי כיתת האמן בהדרכתו, עדי יחלוק, ינתח ויתאר כמה מתהליכי החשיבה היצירתיים המתרחשים מאחורי הקלעים של יצירת מוסיקה דרמטית – מוסיקה המולחנת למדיה ויזואלית. עם יותר מ-400 קרדיטים על שמו, עדי הלחין מוסיקה בכל ז׳אנר ובכל סגנון לסרטים, באורך מלא וקצרים, עלילתיים ודוקומנטריים, ״לייב אקשן״ ואנימציה, סרטים וסדרות לטלויזיה, למבוגרים ולילדים, פרסומות, מחזות תיאטרון ומחזות זמר, מופעי מחול ויצירות קונצרטנטיות, והוא ישתף עם משתתפי כיתת האמן כמה דוגמאות שנבחרו בקפידה מתוך גוף העבודות הנרחב שלו, ויוסיף הסברים מאירי עיניים על דרך היצירה ותהליך העבודה של כל יצירה.

11/01/2022 יום ד’ 14:00-17:00

כיתת אמן מס. 2 :

 חופש ודמיון בסרטי אנימציה

אנימציה היא מדיום ייחודי: היא מאפשרת לאמן חופש מוחלט בכל תחום. עולמות שלמים, בין אם הם נראים ריאליסטיים או מומצאים לחלוטין, נוצרים מאפס, בין אם הם מצויירים בקפדנות ובפרטי-פרטים ביד, נבנים מחומרים שונים ומצולמים בטכניקת Motion ,Stop או נוצרים בעבודת-נמלים במחשב בטכניקת 3D (תלת מימד). החופש הזה מאפשר לאמן לשבור גבולות מכל סוג, גבולות של ריאליזם, של זהות, של מהות פיזית ושל מחשבה, ולשאול שאלות עקרוניות לגבי המתרחש בנפשו של האדם. קחו למשל כמעט כל סרט של פיקסאר – Soul Inside, Out AI, Up, ועוד: סרטים אלו הם הדוגמה הפופולרית והמצליחה ביותר (יש שיאמרו המיינסטרימית ביותר, אם כי הנועזות של הסרטים של החברה יכולה לגרום לדעה זו להיראות חסרת יסוד) לכוחה של האנימציה בניפוץ כל מחסום הקיים בחיים – ובקולנוע שאיננו אנימציה. בין אם בסרטים המיועדים לילדים ובין אם באלו המיועדים לכל המשפחה או למבוגרים, אנימטורים תמיד הלכו מעבר לגבולות המציאות, הפיזיקה ולפעמים אפילו ההגיון, על מנת לגרום למחשבה, לבחון ולבדוק מה נמצא מאחורי המראה החיצוני, בתוך המוח, הלב והגוף, ולהראות את המאבקים ולפעמים האבסורדיות בנסיון להכיל ולשלב את שני העולמות – זה של הפנים עם זה של החוץ. החיפוש, החקירה הדיאלקטית הזו מושגת לעתים בעזרת הומור ובפעמים אחרות ברצינות מוחלטת – אבל היא תמיד מצליחה להראות בפנינו פרספקטיבות שבלתי ניתן להשיגן בשום צורת אמנות או מדיה
אחרות.

בכיתת אמן זו יעבוד עדי כהן, מלחין מוסיקה לסרטים, זוכה פרס ה״אוסקר״ הישראלי, פרופסור במכללת ברקלי הנודעת בבוסטון ובן-טיפוחיו של מאסטרו ליאונרד ברנשטיין, עם המשתתפים על האמנות יוצאת הדופן של הלחנת מוסיקה לאנימציה, בעזרת בדיקה של הייחודיות בהלחנה זו והאתגרים הטכניים המלווים אותה, תרגילים ספציפיים של הלחנת מוסיקה לסצינות מתוך סרטי אנימציה קצרים ודוגמאות מסרטים שהלחין להם את המוסיקה ושהלחינו אחרים. נבדוק
כיצד החופש הפרוע וחסר-הגבולות ממנו נהנים האנימטורים משפיע על עבודת המלחין, ואת היתרונות, אך גם הקשיים, הספציפיים לתחום זה בלבד. כמלחין המתמחה במוסיקה דרמטית, הלחנת מוסיקה לאנימציה הפכה, במשך 40 שנות עבודתו בתעשייה, לז׳אנר האהוב על עדי, ולמומחיות אותה הוא שיכלל בסגנון היצירתי שלו, השואב את השראתו מהסרטים עליהם הוא גדל בילדותו, בעיקר של דיסני, ומשלב אותה עם טכניקות ונקודות מבט עכשוויות. אהבתו של עדי לאנימציה ושליטתו בתחום הצליחה להלהיב ולרגש צופים רבים בעולם כולו, דרך המוסיקה שהלחין למספר רב מאד של סדרות ושירים לערוץ ״בייבי״ השייך לדיסני והמשודר ב-140 מדינות וב-19 שפות, המוסיקה שהלחין לערוץ ״בייבי פירסט טיוי״, המשודר בארה״ב ובארצות אחרות וערוצים אחרים כמו ״הופ!״ בישראל, הפסקולים שהלחין לסרטים זוכי פרסים כ״כספיון״, ״הפיל שרצה להיות הכי״ ו״אגדת המלך שלמה״, ולסרטיו זוכי הפרסים של גיל אלקבץ (״ראן לולה ראן״).

לפרטים והרשמה מראש : musicschool@ono.ac.il

אישור הגעה ליום הפתוח

ono music

שליחת טופס זה, מהווה הסכמה לקבלת חומר פרסומי מבית הספר למוסיקה, הקריה האקדמית אונו.

תיאום שיחת ייעוץ

ono music

שליחת טופס זה, מהווה הסכמה לקבלת חומר פרסומי מבית הספר למוסיקה, הקריה האקדמית אונו.