מחיקת חובות מד”א לדר רחוב

התקבלה פנייה בקליניקה של אדם אשר היה דר רחוב מאז נערותו ובשנים האחרונות החל בתהליך שיקום. במהלך חודש חורפי אחד בו שהה ברחוב וחווה התקפים קשים, הזעיקו תדירות עוברי אורח אמבולנס שוב ושוב לפעמים מדי יום ולעיתים אף מספר פעמים ביום.

מצב זה הוביל לחוב גבוה מאוד למד”א עבור פינויים באמבולנס, פינויים אשר בעקבותם לא אושפז ולכן נדרש לשלם עבור הפינוי.

הפונה, אשר מתקיים מהבטחת הכנסה ומצוי בהליך שיקומי, התקשה לעמוד בחוב הגבוה הן בשל גובהו והן בשל העובדה שמתקיים שהכנסתו מקודשת רובה ככולה לצרכיו השיקומיים והבריאותיים.

כמו כן,  מבדיקה של הקליניקה עלתה שאלה מהי אחריות מד”א לפינויים התכופים מחד גיסא מול אי קבלתו של אותו אדם למיון מאידך גיסא. האם לא היה איזה שלב שהפונה היה מוכר למד”א ולכן לא היה צריך לפנותו?

עיון בנהלים של מד”א מעלה כי מצב זה מאפשר להגיש בקשה לפטור מלא, אולם כשאותו אדם פנה בליווי העובדת הסוציאלית שליוותה אותו בתהליך, התגלעו קשיים בקבלת בקשתו והיא לא התקבלה. על כן, הקליניקה החליטה לסייע בהגשת הבקשה.

מתוך הטיפול והליווי של הקליניקה עלה שהגשת הבקשה רצופה קשיים ומהמורות. תחילה לקח זמן רב עד לאישור על קבלת הבקשה. כמו כן נערכו פניות חוזרות ונשנות למד”א אולם לא התקבל כל אישור בכתב על קבלת הבקשה ולא על המשך הטיפול בבקשה. כל פניותינו בכתב ובטלפון לא הועילו. 

התנהלות זו של מד”א לא הותירה ברירה והקליניקה פנתה למבקר המדינה להתערב- רק אז קיבלנו הודעה כי הבקשה התקבלה וכי תועבר לבחינת ועדת ההנחות. אולם הועדה לא התכנסה זמן רב, ושוב לא התקבל כל עדכון על העניין בכתב.

לאחר שעברה מעל שנה מהעברת הבקשה לוועדת ההנחות, ללא כל עדכון מצידם, שוב פנתה הקליניקה למבקר המידנה.

בתחילת חודש מרץ 23, לאחר שנתיים של טיפול וליווי הבקשה, התקבל פטור של 5700 ש”ח מחובותיו של הפונה.

מדובר בהישג מרשים של הקליניקה, שהושג בעיקר בזכות התמדה והתעקשות על כללי מינהל תקין.

הישג זה כמובן לא היה שלם ללא טיפולם המסור של הסטודנטיות והסטודנטים שליוו את התיק במהלך השנים וביניהם:

לינוי בוגנים , שחר מלכה, רמזיה עבד, דיאנה ביאנסי, בר שמחון, נאיף הייב.

תודה רבה.