מימוש זכויות בביטוח לאומי: השבת קצבת נכות לידיה של הזכאית לקבלה בניגוד לעמדת הוועדה הרפואית

הפונה, בחורה צעירה, מתמודדת נפש, נמצאה זכאית לקבלת קצבת נכות כללית באופן זמני.

לאחר שהתייצבה בפני ועדה רפואית לצורך חידוש הגמלה הזמנית, החליט הביטוח הלאומי, ככל הנראה בשל מצבה הנפשי, למנות את אביה למקבל הגמלה עבורה ולניהול הכספים בשמה. זאת, על אף היותה כשירה משפטית, ללא הודעה מוקדמת וללא בחינת יכולתה האמיתית של הפונה לנהל את כספיה בעצמה.   העברת הקצבה לאב מהווה פגיעה ישירה בזכויותיה של הפונה על ידי גוף שאינו שיפוטי ואשר פגעה באופן ישיר בהליך השיקומי שלה.

לאחר בדיקת המצב המשפטי, הוצאנו מכתב לביטוח הלאומי, אשר תגובתו הייתה להזמין את הפונה לוועדה רפואית נוספת – ללא צורך אמיתי באבחנה נוספת ואף לספק מסמכים רפואיים אשר הקשר בינם לבין קבלת הכספים שלה מביטוח לאומי. יש להדגיש כי התייצבות בפני הוועדות הרפואיות עלול להיות מעמד מאוד מלחיץ, בעיקר למתמודדי נפש. 

במקרה שלנו, דרישת הביטוח הלאומי לקיים ועדה רפואית גרמו לפונה לחששות וללחצים רבים והובילו אותה לסגת מדרישותיה מהמוסד ולוותר על קבלת הקצבה לרשותה.

הקליניקה התייצבה שוב לצד הפונה ובמכתב נוסף עמדה על ביטול דרישת ההתייצבות וכן אי ההלימות בין דרישות הביטוח הלאומי לבין העברת הגמלה ישירות למי שזכאית לה ודרשה להעביר את הגמלה ישירות לפונה.

בסופו של יום, קיבל הביטוח הלאומי את טענותינו. הוועדה בוטלה והקצבה הושבה לידיה של הזכאית לה.

מקרה זה לווה על ידי הסטודנטיות טל ועקנין וזלטה אילייבה. תודה רבה לכן על עזרתכן.

קליניקת ערכים לעריכת דין חברתית תמשיך להתייצב לצידן של אוכלוסיות מוחלשות ולסייע להן לממש ולעמוד על זכויותיהן.