שנה א:
תנועה והתפתחות האדם
הקורס עוסק בתהליכי התפתחות לאורך החיים והקשרם הפיזי, קוגניטיבי, רגשי, נוירולוגי וחברתי ממבט רב-תחומי. הקורס יבחן את תפקידה ומשמעותה של התנועה הגופנית בהקשר לתיאוריה התפתחותית ובשירות ההתפתחות הנפשית. כקורס ראשון בתוכנית, הקורס גם ישמש כאוריינטציה ללמידה ועבודה מקצועית בתחום הטיפול באמצעות תנועה וישלב בין למידה תיאורטית ללמידה התנסותית (2 נ”ז).
מבוא לטיפול בתנועה א’ + ב’ (*)
בקורס לומדים הסטודנטים את יסודות הטיפול בתנועה ותרומתם הייחודית לתהליך הטיפולי. בחלקו הראשון של השיעור, נלמדות האסכולות המובילות והעדכניות בתחום ומוצגים עקרונות ומושגי יסוד מרכזיים. חלקו השני של השיעור מתמקד בהתנסויות המבססות את הרעיונות התיאורטיים ואת האופן בו הטיפול מאפשר שילוב של הבעה מילולית והבעה באמצעות פעולה גופנית תנועתית. הסטודנטים לומדים לקשור בין רעיונות ומושגים פסיכותרפויטיים לאופני עבודה תנועתית בטיפול בילדים ובמבוגרים. הסטודנטים דנים ומתנסים בשימוש בתנועה כדי לחשוף ולהבין תהליכים נפשיים ולגשר בין העולם הפנימי והחיצוני, בסביבה שבה יכולים גם רגשות מודחקים ולא מודעים לעלות על פני השטח ולהיות מעובדים. (4+4 נ”ז)
אבחון והערכה בטיפול בתנועה
קורס זה מציג את שיטות האבחון וההערכה הייחודיות באמצעות תנועה, אשר מאתרות את הכוחות העומדים לרשות האדם ואת הקשיים, ההפרעות והפתולוגיות, במטרה לבנות מערך טיפולי תואם. בקורס יושמו דגשים על שיטות אבחון והערכה של לאבן וקסטנברג (2 נ”ז).
פסיכותרפיה – תיאוריות וגישות בטיפול פסיכולוגי
הקורס מציג את התיאוריות המרכזיות בטיפול פסיכולוגי ואת מושגי היסוד עליהם הן מבוססות. כמו כן, סוקר הקורס את התפתחות הגישות השונות לטיפול פסיכולוגי ומתמקד בהבחנה בין השלבים השונים בטיפול, באפיון תפקיד המטפל במהלכם ובמשותף והמבדיל בין טיפול בילדים לטיפול במבוגרים. (2 נ”ז)
אבחון והערכה פסיכולוגיים
קורס זה, מפגיש את הסטודנטים עם התפיסה הפסיכולוגית לאבחון והערכה, אשר מאתרת את הכוחות העומדים לרשות האדם ואת הקשיים, ההפרעות והפתולוגיות במטרה לבנות מערך טיפולי תואם. הקורס יציג את עקרונות הסיווג הפסיכיאטרי ויפרוש בפני הסטודנטים את תהליך האבחון הקליני וההערכה הפסיכולוגית. (2 נ”ז).
סטנדרטים ואתיקה בטיפול פסיכולוגי
בקורס זה הסטודנטים מתוודעים להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, מכירים את שורשיה הפילוסופיים ולומדים את התיאוריות והעקרונות של האתיקה המקצועית. כמו כן נלמדים הקודים האתיים של המקצועות הטיפוליים הרלוונטיים (לדוגמה: הקודים האתיים של יה”ת, הסתדרות הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, ההסתדרות הרפואית, החברה הפסיכואנליטית) וכן החוקים המתייחסים לדילמות האתיות בנוגע לחוסים (כמו לדוגמה: חוק זכויות החולה, החוק לטיפול בפגועי נפש, חוק החולה הנוטה למות, חוק חסרי ישע). בקורס מוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי. לאורך הקורס מודגש הקשר בין התיאוריה למעשה. הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים להתמודדות מול דילמות אתיות בעבודה בשטח. (2 נ”ז)
שיטות מחקר
הקורס מפגיש את הסטודנטים עם השיטות הנהוגות במחקר האקדמי העכשווי, בשיטות המחקר הכמותניות והאיכותניות. מוצגות הפרדיגמות השונות עליהן הן מבוססות, אפיונן, יתרונותיהן וחולשותיהן. הקורס מציג תפקיד כפול של המיומנויות המחקריות הנדרשות: לקרוא, לנתח ולפרש מחקרים קיימים וכן לבחור נושא למחקר ולנסח שאלת מחקר. (נ”ז 2)
מבוא להתנסות קלינית בתנועה א’ + ב’ (קורס שדה המתקיים בקבוצות קטנות)
מודלים ומיומנויות בטיפול בקבוצות
הקורס מקנה ידע, תיאוריה, כלים ומיומנויות בעבודה הקבוצתית תוך שילוב התנועה בתהליך הקבוצתי ובעבודת המנחה. הקורס משלב תיאוריות החושפות כיצד משתלבים תהליכים אישיים בתהליך הקבוצתי, מהם יחסי הגומלין בין תהליכים אישיים ותהליכים קבוצתיים על פי המודלים של יאלום, פוקס וביון. בד בבד הסטודנטים מתנסים ומעבדים את התכנים תוך שילוב פעילות תנועתית בתהליך הקבוצתי. (3 נ”ז)
תיאוריות ושיטות בטיפול בתנועה א’ + ב’ (*)
הקורס מתמקד בלימוד אסכולות ותיאוריות מתקדמות ובהעמקת האינטגרציה בין השפה הפסיכותרפיסטית הקלאסית לבין השפה הטיפולית התנועתית, במטרה לאפשר עבודה מיומנת ומעמיקה. הסטודנטים לומדים מושגים ושלבים בתהליך הטיפולי, ואת איפיוני זהות המטפל באמצעות התנועה. הקורס מכיל לימוד עיוני והתנסותי של תיאוריה מרכזית בתחום הטיפול בתנועה של (הפרדיגמה של שחר-לוי), המאפשרת לאפיין ולעבוד עם זכרונות גופניים ועם מצבי טראומה, אובדן וחולי בילדות, בבגרות ובגיל השלישי ולקדם חוסן, ורווחה פסיכו-פיזית. הקורס מציג דרכי התערבות טיפוליות באמצעות התנועה, ומאפשר את פיתוח והרחבת “ארגז הכלים” האישי של המטפל, תוך התאמתם לאוכלוסיות שונות. (נ”ז 4+4)
מחקר מבוסס אמנות בתנועה
סמינר הדרכה בטיפול בתנועה א’ + ב’
קורס זה מלווה את הסטודנטים בתהליך ההכשרה המעשית. הקורס נלמד במתכונת של הצגות מקרה ועיבוד סוגיות מקצועיות תוך קישור לתיאוריה והתנסות בתנועה. הקורס בנוי באופן מקביל לתהליכים הטיפוליים איתם מתמודדים הסטודנטים בשטח ומסייע לסטודנט להשתלב במסגרות טיפוליות מוכרות. במהלך הקורס יעסקו הסטודנטים בחקר נושא שיבחרו, ובכתיבת הצגת מקרה סמינריונית, תוך חיבור ועיגון תיאורטי. (ש”ס 3+3) .
קורסי סטודיו מתקדמים – שנה א’:
מאימון תנועתי לטיפול בתנועה
קורס סטודיו מעשי המכוון ללימוד אופני השימוש וההתייחסות לפעולה הגופנית כאמצעי להבעה ויצירה בעבודה הטיפולית בתנועה. דרך התנסות אישית וקבוצתית ילמדו הסטודנטים דרכים להרחבת הגיוון התנועתי והביטוי הרגשי, לחיזוק הקשר והתקשורת. הסטודנטים יחקרו אופני שימוש באביזרים שונים וסוגי אימון שונים, דרכם יתאפשר עיבוד רגשי ומנטלי, ירחיבו את יכולת ההתבוננות בחוויה הגופנית ואת השפעותיה על תחושת עצמי ועל הרווחה הנפשית (3 נ”ז).
שנה ב’: בחירה מבין הקורסים-
הקשבה ותקשורת בגוף ותנועה – גשטלט גופנפש
מפגש טיפולי מעוגן גוף – האנליזה הביואנרגטית
קורס סטודיו מעשי וחוויתי המפגיש את הסטודנטים עם האנליזה הביואנרגטית וייחודה של גישה זו בתוך עולם הטיפול בתנועה. אנליזה ביואנרגטית היא גישה טיפולית המתייחסת לגוף הממשי כמהות יסודית בתהליך הטיפול ומתמקדת בהתבוננות ובחקירה של תהליכים פסיכוסומאטיים התפתחותיים, על בסיס ההנחה שגוף ונפש זהים מבחינה תפקודית. שילוב פרספקטיבה זו בלימודי הטיפול בתנועה מאפשר העמקת ההבנה סביב מפגש מעוגן גוף, משמעות ההתקשרות והשפעותיה על הארגון הגופני-רגשי והיבטים הכרוכים בטראומה. יושם דגש על הקשר הגופני-נפשי בין המטפל למטופל, ועל חשיבותה הגופנית-אנרגטית של נוכחות המטפל. תתאפשר העמקת ההתבוננות בהיסטוריה הגופנפשית האישית. הלמידה תישא אופי של מעבדת חקירה עצמית וקבוצתית ותשלב תיאוריה והתנסות (3 נ”ז).
קורסי שנה ג’ (כחלק מההכשרה המעשית)
הדרכת הורים (שנה ג)
הקורס עוסק בבניית דיאלוג פורה ומרחיב בין הגישות התיאורטיות השונות העוסקות בהדרכה ובטיפול בהורים, לבין החשיבה וההתנסויות הקליניות בטיפול בתנועה. הקורס כולל היבטים מרכזיים ומשמעותיים בחוויית ההורות, כנעה על רצף התפתחותי, החל מן המעבר להורות ועד להורות למתבגרים. ילמדו מצבים פתולוגיים של ההורות ואופנים שונים שבהם נפגוש היבטים אלה הן בעבודה עם המטופלים והן במפגש עם ההורים. הקורס יפגיש עם פרספקטיבות טיפוליות שונות, תוך התייחסות לשאלות וסוגיות המעסיקות את הסטודנטים בעבודתם בשדה (4 נ”ז).
שילוב טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) בטיפול בתנועה (שנה ג)
בקורס נערוך היכרות עם המרכיבים הבסיסיים של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית שהנה מבוססת מחקר. נלמד להכיר דפוסי החשיבה והתנהגות לא יעילים וכיצד לסייע למטופל לשנותם. גישה זו מהווה נדבך נוסף למערך הטיפולי השלם ויכולה להוות חלק משמעותי בטיפול אינטגרטיבי המשלב גישות שונות. למידה פעילה בקורס המלווה בהתנסות תנועתית-חווייתית, תאפשר הפנמה של מרכיבים אלו ויישומם בראש ובראשונה בחיי היומיום של הסטודנט ושנית בדרכי ההתבוננות, התשאול, ההבנה והעבודה עם המטופל. לשם כך כדאי להגיע לקורס עם פתיחות ולנסות ולתרגל באופן אישי את החומר הנלמד. יישום הגישה וביטויה בפעולה הגופנית יוצגו באמצעות עבודה עם מטופלים שונים (2 נ”ז).
מוח-גוף-נפש בשדה הטיפול (שנה ג)
הקורס יאפשר היכרות עם נושאים מרכזיים בחקר המוח ותרומתם להבנת נפש האדם והתהליך הטיפולי. הסטודנטים יתוודעו אל מבנה ותפקודי המוח מנקודת מבט עכשווית, בהתייחס להתגלמות (embodiment) של מצבים ותהליכים מנטליים ולמשמעות התנועה בהקשר תוך-אישי ובין-אישי. ילמדו ויידונו השפעותיה של התנועה והפעילות הגופנית על המוח לאורך מעגל החיים. הקורס יעסוק בנושאים הקשורים בהתפתחות, בתהליכי גיבוש העצמי והקשר עם האחר וביחסי מוח-גוף-סביבה. תשולב התייחסות למצבי דחק וטראומה, דיכאון, הפרעות בעצמי, ומצבים נוירו-התפתחותיים כמו אוטיזם. הקורס יקדם חשיבה טיפולית אינטגרטיבית, באמצעות חיבור בין הנלמד על התפקוד המוחי לבין נושאים העומדים במרכז העבודה הקלינית בטיפול בתנועה (2 נ”ז).
* תנאי הקבלה יאושרו על ידי בית הספר, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים
*הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |