שלוש סיבות טובות ללמוד אצלנו

סטודנטים רושמים על דף בכיתה
ללמוד מהמרצים המומחים בתחומי נגישות ומוגבלות, המביאים עמם ידע וכלים עדכניים מהשטח
מרצה מקשיבה באוזניות
תואר ייחודי ומקיף היחיד בישראל, שעוסק בהתמודדות עם מוגבלויות בכל הגילאים – מלידה עד זקנה
קבוצה של סטודנטים יושבים יחדיו בחצר הקמפוס
הכשרות נוספות לתפקידים נדרשים בתחום: רכז/ת נגישות ומדריכ/ת בריאות הנפש, המאפשרות להשתלב בתחום כבר במהלך הלימודים

תכנית הלימודים

תוכנית הלימודים לתואר ראשון בחינוך עם התמחות בנגישות ומוגבלות היא רחבה ביותר, מתמקדת, בין היתר, בחינוך מיוחד ועוסקת במעגל החיים של אנשים עם מוגבלויות – מלידה ועד זקנה.
התוכנית כוללת תכנים מעולם הפסיכולוגיה, חינוך, סוציולוגיה, עבודה סוציאלית, קרימינולוגיה ואנתרופולוגיה, לצד ידע וכלים עדכניים, המגיעים מסגל המרצים המחוברים לשטח.
במסגרת התוכנית לומדים הסטודנטים והסטודנטיות על מגוון מוגבלויות, כולל היבטים נפשיים בקרב אנשים עם מוגבלות, כמו גם מצבים בהם האדם מתמודד עם יותר ממוגבלות אחת, ומוגבלויות שאינן נראות לעין.
בתכנית משולבת התנסות מעשית מלווה בהדרכה, שכוללת עבודה פרטנית וקבוצתית עם ילדים ובוגרים עם מוגבלויות.
ההתנסות המעשית מתקיימת בשיתוף פעולה עם מספר ארגונים ועמותות.

לצד זאת, זוכים הסטודנטים והסטודנטיות להכשרות נוספות: רכז/ת נגישות ומדריכ/ת בריאות הנפש, המאפשרות להשתלב בעבודה בתחום כבר במהלך הלימודים.

למי זה מתאים ?

אם החלום שלך הוא לפתח קריירה משמעותית ולהשתלב בתפקיד שימלא אותך בתחושת שליחות וסיפוק, אם תחום הנגישות והמוגבלות מעניין אותך והיית רוצה להתפתח בו מקצועית – תואר ראשון בחינוך עם התמחות בנגישות ומוגבלות הוא המסלול עבורך.

בישראל חיים כ- 1,600,000 אנשים עם מוגבלות אחת או יותר, המתמודדים עם מגוון אתגרים לאורך החיים, במסגרות בהם הם לוקחים חלק.
התמודדות זו מתחילה כבר בגילאי הילדות כתלמידים במסגרות החינוך, דרך השתתפות בתנועות נוער ובלימודים אקדמיים, ועד להשתלבות בשוק התעסוקה ובקהילה כאנשים בוגרים ועצמאיים.
תפקידם של אנשי המקצוע העובדים עם אנשים עם מוגבלות היא ללוות ולהוביל, להסיר חסמים ולייצר פתרונות שיאפשרו שילוב מיטבי של אנשים עם מוגבלויות בכל מסגרות החיים.

בוגרי ובוגרות התואר משתלבים במגוון תפקידים במסגרות החינוך הבלתי פורמליות, במגזר הציבורי, בעמותות ובקהילה.

הלימודים במסלול נגישות ומוגבלות מבוססים על גישה חדשה שהובילה לשינויים משמעותיים ביחס כלפי ילדים ואנשים עם מוגבלות.
גישה זו רואה את האדם כנטוע בתוך חברה המציבה בפניו חסמים ומייצרת פתרונות חדשניים שישפיעו ויקדמו את האפשרות של אנשים עם מוגבלות לחיות חיים עצמאיים בקהילה.
הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בו לומדים על כלל מעגל החיים של אנשים עם מוגבלויות, מלידה ועד זקנה.
הבוגרים מקבלים ידע וכלים חינוכיים-חברתיים שימושיים בשדה ההדרכה והלמידה ובכלל זה היכרות עם טיפול באמנות, טיפולי CBT , הדרכת הורים ועוד.

 

מה היתרון בללמוד את התואר דווקא בקריה האקדמית אונו ?

  • הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בארץ המלמד את התואר בחינוך וחברה של לימודי נגישות ומוגבלות, גישה חדשה בישראל שהובילה לשינויים משמעותיים ביחס כלפי ילדים ואנשים עם מוגבלות בעולם.
  • הקריה האקדמית אונו היא המקום היחיד בו לא לומדים חינוך מיוחד המתמקד בגילאי 3-21, אלא לומדים את כלל מעגל החיים של א.נשים עם מוגבלויות מלידה ועד זקנה. מתוך 1.5 מליון אנשים עם מוגבלות בישראל , רק כ-300,000 הם ילדים עם מוגבלות. רוב האנשים הם בוגרים, עם מוגבלויות לא נראות ולעיתים עם יותר ממוגבלות אחת.
  • בוגרי המסלול בקריה האקדמית אונו מקבלים רקע חינוכי וחברתי עשיר, אשר מאפשר להם להבין טוב יותר את בני-האדם עבורם הם מפתחים סביבות נגישות ומכילות. כמו כן הבוגרים מקבלים ידע וכלים חינוכיים-חברתיים שימושיים בשדה ההדרכה והלמידה (כגון, היכרות עם טיפול באומנות, cbt, הדרכת הורים ועוד).
  • בקריה האקדמית אונו לא רק לומדים את הידע והמיומנויות אלא גם זוכים בהתנסות מעשית פרקטית בשטח. כתוצאה מכך הבוגרים שלנו מגיעים למקומות העבודה הרבה יותר מוכנים.

בין נושאי הלימוד

  • אדם עם מוגבלויות במעגל החיים
  • היכרות עם שירותים ומסגרות בתחום המוגבלויות
  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • מבוא לפסיכולוגיה
  • מבוא לחינוך מיוחד
  • שפת הסימנים
  • התפתחות סנסו-מוטורית
  • מוגבלות בלתי נראית
  • המגוון האוטיסטי: מאפיינים ועקרונות עבודה
  • אמנות ככלי חינוכי התערבותי
  • התמודדות עם מצבי טראומה
  • פסיכופתולוגיה
  • מסנגור עצמי לסנגור קהילתי
  • הדרכת הורים
  • שיקום, שילוב והחלמה בבריאות הנפש
  • CBT
  • יזמות חינוכית-חברתית

 

מיומנויות שתרכשו ואפשרויות לקריירה בתחום

מהן המיומנויות שארכוש במהלך הלימודים?

  • ליווי פרטני של אדם עם מוגבלות במסגרות השונות
  • הנחיית קבוצות סנגור לאנשים עם מוגבלויות
  • אינטגרציה בין גורמים במסגרות השונות של האדם ויצירת תוכנית שילוב/תעסוקה
  • פיתוח סביבה מכילה ונגישה עבור האדם עם מוגבלות
  • הדרכה לאנשים עם מוגבלות נפשית
  • ליווי תעסוקתי לאנשים עם מוגבלות

באילו תפקידים אפשר להשתלב?

    • הדרכת אנשים עם מוגבלויות במגוון מסגרות
    • הדרכה, חונכות וליווי תעסוקתי בתחום בריאות הנפש
    • ריכוז נגישות וניהול שילוב בארגונים, בקהילה ובמסגרות החינוך הבלתי פורמליות
    • מורה בחינוך המיוחד (נדרשת השלמה לתעודת הוראה)
ראש התכנית
ד
ד"ר נצן אלמוג
הבוגרים והבוגרות שלנו יהיו אנשי המקצוע של המחר. הם מגיעים מכל קצוות החברה הישראלית ורק הם יכולים להוביל שינוי אמיתי בתוכה. תכנית ההתנסות המעשית, פותחת בפניהם מגוון אפשרויות תעסוקתיות, עבודה עם ילדים ועם אנשים עם מוגבלות, במגוון מסגרות חינוך וחברה בישראל וחלק מהבוגרות שלנו כבר עובדות במסגרות אלו בהצלחה.

חשוב שתדעו

איתי שחרור
איתי שחרור
"באונו שילבתי לימודים ועבודה. עודדו אותי ללמוד ולהתפתח מקצועית."
ירוס מרי
ירוס מרי
"המרצים עם הניסיון והסבלנות, הלימודים המעניינים והשעות הגמישות יצרו חוויית לימודים נפלאה. המרצים היו שם בשבילי ותמכו. הכלים שלקחתי להמשך הם הכרת נושא המוגבלות בכללותו, אך גם כלים לחיים: תכנון זמן נכון והצבת מטרות בכדי לכבוש אותן . בשנה השלישית והאחרונה, בחרתי בהתמחות בגן אלוטף בנתניה שבו התנסיתי בשטח, מה שגורם לי לסיים את הלימודים בשלה ומקצועית יותר. זה היה מדהים, הרגשתי משמעותית גם לצוות וכמובן גם לילדים. ממליצה בחום ללא התלבטות."
התנסות מעשית במגוון מוסדות, החושפת את הסטודנטים לעבודה עם ילדים ובוגרים עם מגוון מוגבלויות.
תכנית מעשית, המאפשרת להשתלב בעבודה בתחום כבר במהלך הלימודים.
ללמוד על מוגבלות לצד אנשים עם מוגבלות. בתואר לוקחים חלק סטודנטים ומרצים עם מוגבלויות.

מה נדרש כדי להתקבל

תנאי הקבלה לתואר ראשון בחינוך עם התמחות בנגישות ומוגבלות כוללים:

  • ממוצע בגרות בציון של 87 ומעלה, או פסיכומטרי 550 ובגרות מלאה.
  • תואר קודם ממוסד אקדמי מוכר.
  • 24 נ”ז מהאוניברסיטה הפתוחה (*לא כולל הכרה בלימודים קודמים)
  • תעודת הנדסאי/ת


קבלה משוקללת:

  • מעבר ראיון קבלה וממוצע בגרות 80-84 או פסיכומטרי 520 ובגרות מלאה.
  • מעל גיל 30: מעבר ראיון קבלה ובגרות מלאה.
  • בעלי רקע לימודי קודם: מעבר ראיון קבלה.

 

קבלה לתואר ראשון בחינוך וחברה מתבססת על שקלול כל הנתונים שהוגשו על ידי הנרשם.ת ללימודים:

  • ממוצע ציוני תעודת בגרות מלאה (חובה) / תעודת הנדסאי / תואר אקדמי קודם / 24 נקודות זכות מהאוניברסיטה הפתוחה.
  • קורות חיים ופעילות חברתית והתנדבותית
  • ראיון אישי (במידת הצורך)

 

תכנית אפיק מעבר לאקדמיה – לבעלי בגרות מלאה שאינם עומדים בתנאי הממוצע (מעבר מקבץ קורסים אקדמיים לפני תחילת הלימודים).

למועמדים שאינם עומדים בדרישות הקבלה – תינתן אפשרות למכינה קדם אקדמית. לפרטים על המכינה ותנאיה יש לתאם פגישת ייעוץ.

דברים נוספים שכדאי לדעת

דוגמאות לקורסים שנלמדים בתואר:

  • אדם עם מוגבלות במעגל החיים
  • מבוא לחינוך מיוחד
  • המגוון האוטיסטי – מאפיינים ועקרונות עבודה
  • מוגבלות לא נראית א׳ – לקויות למידה והפרעת קשב
  • מוגבלות לא נראית ב׳ – מחלות נפש ומחלות כרוניות
  • עיצוב אוניברסלי וטכנולוגיה מסייעת
  • רכז נגישות
  • סמינר מעשי – מדריך בריאות נפש
  • מוגבלות וסיכון
  • מסינגור אישי לסינגור קהילתי

 

רוצה לדעת עוד?