קשה באימונים קל בחיים

האם תואר אקדמי מכין אותך לחיים האמיתיים?

בקריה האקדמית אונו פועל מרכז סימולציה יחיד מסוגו בישראל שעושה בדיוק את זה: לוקח את הסטודנט וזורק אותו למים העמוקים של הפרקטיקה. אבל אל תדאגו, יש מציל.
משהו מוזר קורה עם “אקטימל”. סקרים של קבוצת שטראוס־עלית מראים כי בשנתיים האחרונות חלה ירידה בערך הנתפס של המותג, ספציפית בקרב נשים צעירות. בכל הנוגע לחתך הדמוגרפי הזה, ערוצי השיווק והפרסום המסורתיים (שלטי חוצות, מודעות בעיתונים, פרסום בטלוויזיה) מראים ביצועים פחות טובים בכל הפרמטרים — חשיפה, זכירוּת, מעורבות, אהדה. בקבוצה מאמינים שהפתרון הוא פנייה לתחום הדיגיטל, וסמנכ”ל השיווק מזמן לפגישה את מנהל מותג אקטימל כדי לדון בכך. הסמנכ”ל הוא איש עסוק ויש לו הבוקר בדיוק עשר דקות. משרתו של מנהל המותג, או לפחות הבונוס שלו, תלויים במה שיקרה בדקות האלה.
אה, כן, עיקר שכחנו: אתם מנהלי המותג.

איך לנסח אסטרטגיית שיווק דיגיטלית שכל הדיוט יבין?

כל המתואר לעיל הוא בדיוני לגמרי (לרבות הקטע שאתם מנהלי המותג, כן? חכו כמה שנים), אבל מדובר בתרחיש שגרתי לחלוטין בעולם העסקי. אם היום אתם עומדים בפני לימודי תואר בפרסום ותקשורת שיווקית, הכסף החכם אומר שבמוקדם או במאוחר תצטרכו להתמודד עם סיטואציה דומה. רק מה, זה בדיוק מסוג הדברים שאפילו המרצה הטוב בעולם לא יכול להכין אתכם לקראתם. הידע התיאורטי הדרוש — כן, לימודי התואר יספקו לכם אותו במלואו. אבל מה לגבי הלחץ הפסיכולוגי המובנה בתוך עשר דקות כל כך מכריעות? ומה בנוגע ליכולת לנסח אסטרטגיית שיווק דיגיטלית כך שתהיה מובנת לאדם שאינו מומחה בתחום? את זה אי אפשר ללמד. או ליתר דיוק, אי אפשר היה ללמד.

מעכשיו אפשר. כל מה שצריך לעשות זה להקיף את בניין ה־M.B.A. בקריה האקדמית אונו, לעבור דרך דלת גדולה ואפורה ולהיכנס לתוך העולם האמיתי — רק בגרסה שבה אף טעות שתעשו לא תגזול מכם את הבונוס. זה, בגדול, הרעיון מאחורי מרכז הסימולציה החדש והיחיד מסוגו בישראל שהוקם השנה בקריה האקדמית: התנסות על רטוב, אבל בלי להירטב.

מימין אתם יכולים לראות את המציאות
פרסום ותקשורת שיווקית, משפטים, מנהל עסקים, מקצועות הבריאות — לא משנה מה אתם לומדים בקריה האקדמית אונו, מרכז הסימולציה ערוך להעניק לכם טעימה מהפרקטיקה של המקצוע בתנאים שמדמים את העולם האמיתי עד לרמת התפאורה.

סימולציית ההצלחה שלך בחיים

כדי להבין איך בדיוק זה עובד, בואו נדמה הדמיה. כמו מקרה שטראוס־עלית המתואר לעיל, גם זה תרחיש דמיוני — אך מעוגן היטב במציאות — שסטודנטים בקריה האקדמית כבר נדרשים להתמודד איתו. תפקידכם בסימולציה הזאת הוא של יועצי השקעות, והלקוח שלכם הוא משה, שמועסק כמורה למתמטיקה בבית ספר יסודי. זאת פגישת הייעוץ הפנסיוני הראשונה שלו, והוא ממטיר עליכם רשימת דרישות: הוא ואשתו מעוניינים ליהנות מטיולים בחו”ל וחופשות ברחבי הארץ, לסייע כלכלית לילדים ולקנות מתנות לנכדים. משה עצמו מעוניין להשתתף בקורס צלילה ואילו אשתו מתעקשת על תוספת הכנסות נזילה חודשית של כ־2,000 שקלים לחודש מעבר לפנסיה ולקצבה מביטוח לאומי.

מה יש לכם להציע להם? עזבו, אל תענו. כלומר תענו אם וכאשר תידרשו, אבל בכל מקרה, מה שנבחן במרכז הסימולציה זה לא הידע שלכם: זאת הגישה שלכם. היכולת הבין־אישית, התקשורת, ההתנהלות. לא נשמע מדיד במיוחד, נכון? אז זה רק מפני שעוד לא הגענו לחלק המגניב.

מדוע 3 חבר’ה בוהים בכם מאחורי החלון?

זוכרים את הדלת האפורה? אז ברגע שתעברו אותה יחכה לכם חלל קבלה קטן שבו תבקשו להזין את מספר תעודת הזהות שלכם למחשב לוח. ברגע שתעשו את זה, תזוהו במערכת ותישלחו לאחד מחדרי ההדמיה. כמה צעדים במורד המסדרון, והנה לפניכם חדר שנראה בדיוק כמו משרד של יועץ השקעות — לרבות ספרות מקצועית ולוח השנה הבלתי נמנע. אתם צופים בו כרגע דרך חלון זכוכית גדול שלפניו ממוקמות עמדות ישיבה עם מחשבי לוח ואוזניות. אתם תשתמשו במחשב הלוח כדי לקרוא את פרטי התרחיש שמיד תיקחו בו חלק, ואילו חבריכם לכיתה יאיישו את העמדות ויצפו במתרחש עם תחילת ההדמיה.
בשלב הזה תשאלו את עצמכם איך לעזאזל תצליחו להתרכז במר משה כששלושה חבר’ה בוהים בכם דרך החלון, אבל אז תיכנסו לתוך החדר ותגלו שזה עובד כמו בסרטי משטרה: החלון הוא חלון רק לצופים מבחוץ. מבפנים, ברגע שמכבים את האור במסדרון, הוא מתפקד כראי לכל דבר ועניין.
מה, חשבתם שאנחנו צוחקים כשדיברנו על קטע מגניב?

ירון זליכה

אין, היום הכל ריאליטי

אוקיי. המערכת זיהתה אתכם, את פרטי התרחיש קראתם וחבריכם לספסל הלימודים כבר יושבים מחוץ לחדר, מוכנים לשמש כצופים בזמן אמת ומבקרים לאחר מעשה. אבל הצופה הכי חשוב נמצא בחדר אחר: זה המרצה שלכם, שיושב מול מערכת ניתוב המאפשרת לו לצפות בכל אחד מחדרי ההדמיה, להאזין למתרחש בהם, לכתוב הערות בזמן אמת. ראיתם פעם חדר בקרה של אולפן חדשות, או לצורך העניין את זה של “האח הגדול”? אז זה מאוד דומה: כל חדר מכוסה על ידי מספר מצלמות, והמרצה מחליט לא רק באיזו שיחה הוא רוצה להתמקד אלא גם מאיזו זווית צילום הוא רוצה לצפות בה.בדיוק כמו הפעם הראשונה שבה בוגר הקריה האקדמית אונו יטפל בלקוח הראשון שלו בחיים האמיתיים. החוכמה בשיטת ההדמיות היא שקורה כאן משהו שתמיד אמרו לנו שהוא בלתי אפשרי: אתם מקבלים יותר מהזדמנות אחת לעשות רושם ראשוני.

החברות המובילות במשק
בוגרי הקריה האקדמית אונו תמיד יכלו להיות שקטים בנוגע לידע שהונחל להם במרוצת הלימודים. עכשיו, עם מרכז הסימולציות, הם יודעים גם איך נראים החיים האמיתיים. אלה שמחוץ למה שמכונה — ולעתים קרובות בצדק — מגדל השן האקדמי.הסימולציות הופכות לחלק אינטגרלי מתכניות הלימודים של הקריה האקדמית אונו, וחשיבותן גדלה ככל שמתקדמים לעבר התואר. קחו לדוגמה את הסטודנטים למנהל עסקים: בשנת הלימודים השנייה הם מתנסים בהדמיות של ראיונות עבודה וסיטואציות עסקיות שונות על בסיס החומר הנלמד בשנתיים הראשונות, ואילו בשנה השלישית נכנסות לתמונה הדמיות מקצועיות הקשורות ישירות לתחומי ההתמחות השונים הנלמדים בפקולטה — מימון, ניהול משאבי אנוש, שיווק ופרסום, ניתוח מערכות מידע וכיו”ב. ההדמיות האלה אינן מבוססות על סתם תרחישים מומצאים; אלה תסריטים שהוכנו במשותף עם חברות מובילות במשק, כמו בנק איגוד, אדם מילוא, SAP ושטראוס־עלית שהוזכרה לעיל.

פרקטיקה ייחודית באמצעות מרכז סימולציות:
בכל סמסטר מוקדשים שבועיים ללימודים מעשיים במרכז הסימולציות. בשלב הראשון מועברות סדנאות פעילות המכינות את הסטודנטים לסימולציות, ולאחר מכן עוברים לדבר האמיתי. כאמור, כולם נלחצים בפעם הראשונה שכל העיניים ממוקדות בהם, אבל זה כל הרעיון. “עדיף להילחץ בסביבה תומכת ומבוקרת מאשר לחוות התקף חרדה בעולם האמיתי”, אומרת מנהלת מרכז הסימולציה אורית שלומזון.

כבר אמרנו שהשחקנים נמצאים בלב העניין, וחשוב לומר שתפקידם לא מסתיים ברגע שמערכת הכריזה מבשרת כי הסתיימה ההדמיה. בדיוק כמו הסטודנטים עצמם, שמתבקשים לחוות דעה על תפקודו של חברם ללימודים בסיטואציה המדומה, כך גם השחקנים נשאלים על החוויה שחוו. “כמובן שאנחנו לא מצפים מהם להגיב על עניינים ברומו של מקצוע”, אומרת שלומזון, “אבל תמיד יש להם תובנות מרתקות על האדם שמולם — איך הוא מתנהג, כמה קל לתקשר איתו ולהבין אותו, אם הוא משדר ביטחון עצמי”.

רופאים דוברי אנגלית משתמשים בצירוף Manner Bedside, ביטוי שניתן לתרגם ל”אופן הטיפול בחולה”. זה עניין של מזג, של אישיות, וככזה לא ניתן באמת ללמד אותו. אבל בזכות שיטת הסימולציה אפשר בהחלט ללמוד אותו.

מבוא לשפת גוף
כותב שורות אלה זכה לראות במו עיניו עד כמה אפקטיבית יכולה להיות הדמיה של העולם האמיתי: ביקרתי במרכז הסימולציה כשחברי הנהלת הקריה האקדמית אונו הוזמנו לחוות בעצמם את חוויית ההדמיה. שלומזון ואנשיה בנו במיוחד עבורם תרחישים שהולמים את תחומי העיסוק שלהם, למשל פגישה עם תורם פוטנציאלי או עם אנשי עסקים המעוניינים ליצור שיתופי פעולה עם הקרית האקדמית אונו. איש לא בחן את חברי ההנהלה, מחוץ לחלון לא חיכה אף אחד לראות אותם מפשלים ובסוף התהליך לא המתין מרצה חמור סבר — ועדיין, כל חברי הסגל נבלעו מיד בסיטואציה ועשו מאמץ אמיתי לנהל את התרחישים באופן מיטבי.
כשעמדתי שם מחוץ לחלונות, אוזניות על אוזניי וכולי זבוב על הקיר, לא יכולתי שלא לשים לב לתופעה גורפת: כל חברי ההנהלה שהשתתפו בהדמיות, ללא יוצא מן הכלל, ישבו רכונים קדימה לעבר בן שיחם, קרי השחקן או השחקנית שמולם. כשאתה רוכן קדימה, סימן שאתה מנסה לשכנע. להישמע. למכור. יותר מכל מילה שנאמרה בחדרים האלה, זאת הייתה הוכחה ניצחת ליתרונות הגלומים בשיטת האח הגדול.

    לחץ\י על הקישור כאן או מלא\י את פרטיך בטופס לפגישה עם יועץ לימודים שתזניק את הקריירה שלך

 

מה לומדים? כמה זה עולה? מתי מתחילים? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם






אנו מכבדים את הפרטיות שלך ולעולם לא נעביר את הפרטים שלך לגורם חיצוני.

לשיחת חינם חייג/י: 03-720-8911

Leave a Comment