ד”ר כרמלה איגל, ראש ההתמחות ללימודי תואר שני בקריה הקדמית אונו, מסבירה מדוע לימודי חינוך מיוחד חשובים היום יותר מתמיד

 



בעבר היה נהוג לחשוב על חינוך מיוחד כעל תחום נפרד בתוך מערכת החינוך שמיועד לילדים עם בעיות שונות. אולם, תפיסת עולם זו השתנתה מקצה לקצה והיום חינוך מיוחד נחשב לאחד התחומים המתקדמים ביותר במערכת החינוך שנותן מענה רחב לתלמידים השונים.

ראש ההתמחות ללימודי תואר שני בחינוך המיוחד בקריה האקדמית אונו, ד”ר כרמלה איגל, בין המובילות בהכרת התחום, מכירה אותו עוד מימיה כמורה בבית ספר לחינוך מיוחד ובמהלך השנים כנושאת תפקידים בכירים במשרד החינוך בהדרכה וכמפקחת ארצית הממונה על יישום חוק החינוך המיוחד והטיפול בפרט. תיקוני החקיקה שנעשו במהלך השנים עודדו את השתלבותם של תלמידים עם צרכים מיוחדים/מוגבלויות בכיתות רגילות. ב-2018 התווסף תיקון חקיקה משמעותי המאפשר  להורים לבחור את המסגרות עבור ילדם כך שהיום מורים במסגרת חינוך רגילה מוצאים עצמם מאותגרים על ידי תלמידים עם רמות תפקוד מורכבות ומגוונות הזכאים לשירותי החינוך המיוחד. “אלו אתגרים שהם לא הוכשרו אליהם בעבר והיום הם צריכים להכשיר את עצמם” מסבירה ד”ר איגל. 

“החינוך המיוחד היום יותר מתמיד נתפס כשירות מיוחד לתלמידים שיש להם מורכבות בתפיסה, חושבים אחרת או מתפקדים באופן שונה ולא מוכר לאנשי המקצוע במסגרות החינוך הרגילות ” אומרת ד”ר איגל. “היום ההבנה היא שחינוך מיוחד זה שירות שמחייב מצוינות בהוראה כך שמורים יצליחו לפצח את ערוצי התקשורת ואופני החשיבה ולהגיע לכל תלמיד על פי דרכו. ההתמחות שלנו מתייחסת לחינוך המיוחד כשרות איכותי המצריך מצוינות, אנשי חינוך מצוינים שיודעים כיצד לגשת לתלמידים ולמשפחותיהם. הקשר בין חינוך מיוחד למצוינות הוא קריטי. מי שלומד אצלנו רוכש ידע נוסף עשיר כיצד לעבוד עם ילדים,  להבין גם את ההורים שלהם שמתמודדים עם אתגרים גם לאחר שעות הלימודים, להיות עבורם כתובת מייעצת בקבלת החלטות ובליווי במצבי משבר.

אנחנו מלמדים את הסטודנטים איך להגיע לתקשורת טובה שמבוססת על ערכים ויצירת יחסי אמון . להבין ולנתח מצבים מבלי להיות שיפוטיים “.

הלימודים בקריה האקדמית אונו, המובילה חזון של גיוון והכללה,  משקפים תפיסה על פיה השינוי בתפיסות ובפרקטיקות של החינוך המיוחד  מיטיב עם כלל התלמידים במערכת החינוך  הסופגים ערכים של גיוון והכללה בדרך הטבעית ביותר המפתחת רגישות, סבלנות ואהבת אדם. 

התואר השני בהתמחות החינוך המיוחד מתאים למורים, מורות וגננות אולם הוא בהחלט מעניק תובנות וידע פרקטי להורים לילדים מהחינוך המיוחד ולכל בעלי תואר ראשון המבקשים להרחיב את השכלתם ולהעמיק בתחום.

לימודי התואר השני בחינוך מיוחד נמשכים שנה וסמסטר (ארבעה סמסטרים), יום בשבוע ולאלו אשר מתקשים להגיע ניתן ללמוד בשיטה היברידית. במהלך הלימודים מתנסים הסטודנטים במרכז הסימולציה שבו מוצגים בפניהם אירועים שונים מהמציאות ודרכי ההתמודדות איתם. הסגל האקדמי מורכב ממרצים עם ניסיון בעבודת השדה ובתחום האקדמי. צוות המרצים מגוון ומכסה את כל תחומי המקצועות  בשדה החינוך המיוחד כמו קלינאית תקשורת, חוקר מוח, ריפוי בעיסוק, מומחים להוראה  מותאמת,  טיפול באומנות, תקשוב ושילוב טכנולוגיה מסייעת בהוראה  ועוד. “אנחנו מלמדים את הסטודנטים מיומנויות בעבודת צוות רב-תחומי , תוך הדגשת חשיבות תרבות עבודה של שיתוף פעולה . אלה מיומנויות מרכזיות הנדרשות במציאות הייחודית שבה שרויה מערכת החינוך כיום.” מערכת החינוך כיום מזמנת מפגש של התמחויות ואנשי מקצוע שונים והשונות הזו מחייבת אותנו לפתח גישות שונות לדרכי שונות”.

חשוב לציין מוסיפה ד”ר איגל ” חלק גדול מהסטודנטים הלומדים בהתמחות הם בעלי ניסיון רב ומוטיבציה חזקה להעמיק ולהתמקצע בתחומם. הלימודים בהתמחות פותחים עבור הלומדים אופק מקצועי בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה”

התפיסה החינוכית המושתת על שיתופי פעולה באה לידי ביטוי בקשרים של החוג לחינוך מיוחד עם הקהילות ברשויות המקומיות. דוגמא לפעילות מיוחדת היא על תכנית מיוחדת “ידע אור- תוכנית עם תקווה לסטודנט ולקהילה” . התוכנית פועלת בשיתוף עם רשות מקומית והקריה האקדמית אונו. התוכנית מעניקה הזדמנות להמשך לימודים והשכלה לסטודנטים עם מוגבלות שכלית/התפתחותית שעובדים במוסד שיקומי סמוך. שלושה ימים בשבוע מגיעים הסטודנטים להרחיב את ההשכלה, הזדמנות שמחזקת את הדימוי העצמי,  שלהם ומשפרת את איכות חייהם. התוכנית מופעלת בתוך הקמפוס על ידי מרצים מומחים ומתנדבים בעלי השכלה אקדמית .

“החינוך המיוחד בא להאיר את החושך” אומרת ד”ר איגל. “לא לשפוט, אלא ללמוד להבין את הסיבות והגורמים להתנהגויות השונות.  היום אין מסגרת רגילה שאין בה ילדים עם רמות תפקוד מורכבות. חינוך מיוחד זה לא מקום, אלא שירות מיוחד ואיכותי”.


השאירו כאן פרטים

 

קמפוס-קרית-אונו-החדש-בצומת-סביון

*קרדיט ניוז חיפה