03.12.2024
לרגל יום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, החל ב-3 בדצמבר, המרכז לאקדמיה שיוויונית גאה להציג את הזוכים בתחרות המרצה המנגיש.ה לשנת תשפ"ד.
התחרות מעניקה הכרה למרצים ומרצות המצטיינים בקידום נגישות בהוראה האקדמית. השנה התמודדו מרצים מכלל הפקולטות, שהציגו חדשנות מרשימה בתחומי ההוראה המותאמת, כולל שיטות הערכה מגוונות, פיתוח חומרי לימוד נגישים, והטמעת אסטרטגיות למידה תוך יצירת סביבת לימודים מכילה ומכבדת.
אנו מלאות הערכה לצוות המרצים שהשתתפו בתחרות המרצה המנגיש.ה. לשנת תשפ"ד.
בשנה מאתגרת זו, בה התמודדנו עם מלחמה, אובדן וכאב, בלטה במיוחד מסירותם של המרצים להמשיך ולתמוך בסטודנטים ולהנגיש את הלמידה עבורם.
מרשים לראות את מגוון שיטות ההוראה החדשניות שפיתחו, המחברות בין עולם האקדמיה לחיי המעשה של הסטודנטים.
המסירות, החדשנות והמחויבות המתמדת לשיפור ההוראה של כל המתמודדים ראויה לציון מיוחד – הם מהווים דוגמה נהדרת למצוינות בהוראה אקדמית נגישה ומכילה, גם ובמיוחד בתקופות מורכבות.
ברצוננו להביע את הערכתנו הרבה לכל המועמדים שהגישו מועמדות והגיעו לשלב הגמר
(הרשימה לפי סדר א"ב):
כל המשתתפים בתחרות עשו מאמצים להנגיש את הקורסים שלהם ופעלו מתוך רצון לאפשר למידה משמעותית לכלל הסטודנטים בקורס ועל כך תודתנו והערכתינו.
מתוך כל העולים לגמר, אנו גאות להכריז על הזוכים בפרס המרצה ה(מ)נגיש.ה:
מקום ראשון: מר אסף פינקוביץ מהפקולטה למנהל עסקים
מקום שני: ד"ר יהונתן שימן מהפקולטה למשפטים
מקום שלישי: מר אסף פינקלשטיין מבית הספר למוסיקה
מקום שלישי: עו"ד אסף סנדרוביץ מהפקולטה למנהל עסקים
ציון לשבח: ד"ר אילן רחימי מהפקולטה למדעי הרוח והחברה
להלן נימוקי ועדת השיפוט:
מר אסף פינקוביץ מהפקולטה למנהל עסקים
פרס ע"ס 1500 ש"ח מוענק על הוראה נגישה בקורס: עבודת צוות והנחיית קבוצות
ועדת השיפוט מצאה כי ההוראה בקורס התאפיינה בחדשנות יוצאת דופן והותאמה לצרכי הלומדים. המרצה שילב טכניקות משחוק מתקדמות להצגת מטרות הקורס, ויצר חוויית למידה אינטראקטיבית ומעצימה. ההוראה כללה שימוש בסימולציות מעשיות, מבדקונים תכופים ופעילויות אינטראקטיביות באמצעות כלים טכנולוגיים כגון פאדלט, שהפכו את הלמידה למעניינת ורלוונטית לעולם המעשה.
הקורס הצטיין במיוחד בשילוב מרכיבי למידה פעילה ומשוב הדדי. הסטודנטים התנסו בהצגות מול הכיתה וקיבלו משוב עמיתים מובנה, תוך דיון מעמיק במשמעות המשוב ותרומתו להתפתחות המקצועית. שיטות אלו תרמו משמעותית להבנת החומר ולפיתוח מיומנויות תקשורת ומשוב חיוניות. לצד זאת, המרצה הקפיד על מתן פידבק שוטף לאורך כל הקורס, מה שאיפשר לסטודנטים להפנים את החומר ולתרגל אותו באופן מעשי.
תשומת לב מיוחדת הוקדשה להנגשת חומרי הלימוד עבור כלל הסטודנטים. המרצה השקיע מחשבה רבה בהתאמת הפורמטים והניגודיות של חומרי הלימוד, והקפיד על הסברים מפורטים ומעמיקים של כל נושא. כפי שציינו הסטודנטים במשובים, ההסברים היו ברורים ומקיפים, והמרצה וידא באופן עקבי שכל הסטודנטים מבינים את החומר הנלמד. גישה זו יצרה סביבת למידה שוויונית ומכילה שאפשרה לכל הסטודנטים להצליח בקורס.
ד"ר יהונתן שימן מהפקולטה למשפטים
פרס ע"ס 1000 ש"ח מוענק על הוראה נגישה בקורס: דיני תאגידים.
ועדת השיפוט נכחה לראות כי המרצה הצטיין בהצגת חומר הלימוד באופן ברור ומובנה, תוך יצירת מסגרת לימודית תומכת ושקופה. שילוב של מפת קורס מפורטת ותזכורות תכופות לגבי הקשר בין התכנים למטרות הקורס, מה שאיפשר לסטודנטים להתמצא בחומר ולתכנן את למידתם ביעילות.
הקורס התאפיין בגישה מקיפה לתמיכה בלמידה עצמאית. המרצה העלה לאתר הקורס חומרי לימוד מגוונים, כולל מאמרים וסרטונים, והקפיד על מצגות נגישות עם סימוני התקדמות ברורים ועיצוב פשוט ונקי. גישה זו אפשרה לסטודנטים לנהל את הלמידה בקצב המתאים להם.
אווירת הלמידה בקורס התאפיינה בפתיחות ותמיכה, כאשר המרצה עודד באופן פעיל שאילת שאלות והכיר בלגיטימיות של קשיים בהבנת החומר. גישה זו, יחד עם הכלים המגוונים שסופקו, יצרה סביבת למידה מעצימה המותאמת למגוון רחב של סטודנטים
מר אסף פינקלשטיין מבית הספר למוסיקה
פרס ע"ס 800 ש"ח מוענק על הוראה נגישה בקורס: תאוריה מסורתית.
המרצה בלט בגיוון שיטות ההוראה, משלב הגשות, דיונים ופעילויות מגוונות ליצירת חוויית למידה עשירה.
הגמישות הפדגוגית התבטאה במתן עבודות רשות ומשוב מותאם אישית, מה שאיפשר לסטודנטים להתקדם בקצב המתאים להם.
הזמינות הגבוהה והיחס האישי של המרצה, יחד עם הגמישות בשיטות ההוראה, יצרו סביבת למידה תומכת שעודדה מעורבות והתקדמות של כל הסטודנטים.
עו"ד אסף סנדרוביץ מהפקולטה למנהל עסקים
פרס ע"ס 800 ש"ח מוענק על הוראה נגישה בקורס: תורת השכנוע בעסקים.
המרצה הצטיין בשילוב חדשני של טכנולוגיות בינה מלאכותית בהוראה באופן שהעשיר את חווית הלמידה של הסטודנטים. כמו כן הושם דגש על התאמה אישית לצרכי הסטודנטים, כולל תמיכה מיוחדת במשרתי המילואים בדרך של הרצאות פרטניות עבורם.
הסטודנטים העידו על הנחייה מובנית וברורה, שהפכה את תהליך הלמידה לאפקטיבית ומהנה כאחד.
ד"ר אילן רחימי מהפקולטה למדעי הרוח והחברה
ציון לשבח מוענק על הוראה נגישה בקורס: מבוא לטכנולוגיות למידה
המרצה נבחר לקבל ציון לשבח בזכות הנגשה רב תרבותית יוצאת דופן, שכללה תרגום סימולטני לערבית של חומרי הלמידה.
יצירת קבוצות למידה מעורבות תרמה להבנה בין-תרבותית עמוקה בכיתה.
המחויבות להנגשה רב-תרבותית והיישום המעשי שלה הפכו את הקורס לחוויה משמעותית ומעשירה עבור כלל הסטודנטים.
אנו מברכות את כל המשתתפים בתחרות, וכן את הזוכים על תרומתם המשמעותית לקידום הנגישות בקריה האקדמית אונו. נשמח לראותכם משתתפים בתחרות הבאה במהלך השנה הנוכחית – פרטים יפורסמו בהמשך.
בברכה,
מיכל עמנואל שלו, אחראית נגישות מוסדית,
נעמי פורת, הנגשת תכנים אקדמיים,
וצוות המרכז לאקדמיה שוויונית.