פרופ' שלומית יניסקי-רביד

פרופ' יניסקי-רביד שלומית

מרצה בכירה בפקולטה למשפטים

אודות

שלומית יניסקי-רביד היא פרופסור חבר למשפט, חברת סגל במשרה מלאה, בבית הספר למשפטים בקריה האקדמית אונו. פרופסור יניסקי-רביד עומדת בראש התכנית לתואר שני מחקרי במשפטים. היא המייסדת והמנהלת האקדמית של מכון שלום למחקר השוואתי, ומרכז אליהו למשפט וטכנולוגיה, הקריה האקדמית אונו. מחקריה האחרונים של פרופסור שלומית יניסקי-רביד עוסקים בדיני קניין רוחני (IP) ובאתגרים אתיים ומשפטיים של העידן הדיגיטלי תוך התמקדות במערכות בינה מלאכותית (AI), פלטפורמות בלוקצ’יין, מרחב הסייבר, פרטיות ותחרות, מנקודות מבט אתיות ותיאורטיות ותוך בחינת היבטים השוואתיים ובינלאומיים. פרופסור יניסקי-רביד חוקרת ומרצה גם בתחומי העבודה, השוויון, ודיני התחרות.

פרופסור יניסקי-רביד הנה פרופסור אורח בבית הספר למשפטים באוניברסיטת Fordham (משנת 2012), שם היא מרצה בקורסים “קניין רוחני ואתגרי הטכנולוגיה המתקדמת: בינה מלאכותית ובלוקצ’יין” ובעבר: “קניין רוחני: השקפות תיאורטיות, השוואתיות ובינלאומיות”. פרופסור שלומית יניסקי-רביד משמשת כראש פרויקט “IP – AI & Blockchain” ב- Fordham Law CLIP, שהוקם על ידי פרופסור ג’ואל ריידנברג ז”ל, עמו עבדה. במקביל היא מכהנת פרופסור יניסקי-רביד כעמיתת מחקר בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת YALE, ISP (מאז 2011).

לאחרונה הוגדרה כ”הוגה החשובה ביותר בנושא AI וזכויות יוצרים” באירוע השנתי של החברה האמריקאית לזכויות יוצרים the American Copyright Society על ידי השופטת Judge Katherine Forrest.

פרופסור יניסקי-רביד סיימה לימודי פוסט-דוקטורט בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת YALE (2011), שם היתה אחראית לשני סמינרים: “משפט וחברה בישראל: נושאים עכשוויים” ו”לימודי משפט מתקדמים”. מאז, מכהנת כעמיתת מחקר בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת YALE, ISP.

פרופסור יניסקי-רביד פרסמה מאמרים רבים בתחומי התמחותה וזכתה בפרסים ובמלגות על עבודותיה. לאחרונה היא חוקרת את אתגרי הטכנולוגיה המתקדמת, ומתמקדת במערכות – AI, בפלטפורמות בלוקצ’יין והשפעתם על המשטר המשפטי. אחד המחקרים שלה, שכותרתו “יצירת רמברנדט: בינה מלאכותית, זכויות יוצרים ואחריות בתקופת A3 – העובדים דמויי האדם כבר כאן – מודל חדש” “Generating Rembrandt: Artificial Intelligence, Copyright, and Accountability in the 3A Era—the Human-Like Workers are Already Here—A New Model” נבחר כמאמר בעל החזון בדיני קניין רוחני לשנת 2017 ובנוסף זכה פרס מאוניברסיטה במדינת מישיגן ארה”ב. עבודותיה האחרונות ופעילותה האקדמית מתמקדות בוויסות ורגולציה של מערכות AI והשפעתם על מערכות AI, בנושא זיהוי פנים, ראיית מכונה וביומטריה, השנויות במחלוקת ציבורית. מאמרה “שוויון ופרטיות בעת התכנון” “Privacy and Equality by Design” עוסק במידע, שמוזן למערכות AI כמקור העיקרי להטיות, לרבות במקומות העבודה. המחקר, המציע מודל חדש של שקיפות נתונים, פורסם במהדורה מיוחדת על AI וביג דטה, ב- Fordham ULJ. אף מאמרה “ממיתוס בבל לגוגל טרנסלייט”  “From the Myth of Babel to Google Translate”, דן, בין היתר, בהטיות של AI ובתוצאות המפלות. עבודותיה האחרונות התייחסו להשפעתם של פלטפורמות בלוקצ’יין וחוזים חכמים על היבטים שונים של קניין רוחני (כגון פטנטים ועיצוב אופנה). מאמרה “הזכות לפרטיות ותורת הבלון” “The Right to Privacy and the Balloon Theory” נשפט ונבחר על ידי West (Thomson Reuters) Publishers כאחד מהמאמרים הטובים ביותר במשפטים, שפורסמו בשנת 2014 בארה”ב,  בתחומי הבידור, הפרסום ו/או האומנויות, ופורסם על ידם שוב בקובץ מיוחד.

נכון לעכשיו, היא כותבת ספר, הדן באתגרים משפטיים הנובעים ממערכות בינה מלאכותית היוצרות יצירות. לאחריו היא מקווה לכתוב ספר שידון בעבודותיה האחרונות בנושא פלטפורמת בלוקצ’יין וחוזים חכמים בכל הקשור למשטר קניין רוחני, השואל האם טכנולוגיה זו מהווה את “הארץ המובטחת” או “הצד האפל של הירח”. עבודתה על הספר “קניין רוחני במקומות עבודה: נקודת מבט תיאורטית והשוואתית” (הוצאת נבו בשיתוף אונו, 2013) זכתה בפרס קרן ואן-קלקר, שהוענקה לחוקרים נבחרים ותוארה כעבודה אקדמית מעמיקה בתחום. הספר צוטט בפסקי דין מובילים בתחום הקניין הרוחני. בין יתר הפרסים להם זכתה עבור מחקרים אחרים שעשתה נמנים מלגת מרכז מינרווה לזכויות אדם וכן מענק סילברט.

הפרופסור יניסקי-רביד הרצתה במסגרות שונות באוניברסיטאות המובילות ברחבי העולם, בין היתר: אוניברסיטת הרווארד, מרכז ברקמן לאינטרנט וחברה, אוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת מיאמי, אוניברסיטת ניו יורק NYU, המרכז לדיני עבודה, אוניברסיטה אמריקאית בארה”ב וכן באוניברסיטת לוזן UNIL, בשוויץ, אוניברסיטת אורבינו, איטליה, אוקספורד, בריטניה ואחרים. בנוסף, היא משתפת פעולה באופן פעיל, במשך יותר מעשור, עם ארגונים בינלאומיים, כמו ארגון הקניין הרוחני העולמי (WIPO) בז’נבה, ו-WIPO ACADEMY; ובעבר עם ארגון העבודה הבינלאומי (ILO); המכון השוויצרי למשפט השוואתי, לוזן, שם ניהלה פרויקט מחקר בשיתוף עם הקריה האקדמית אונו במשך עשר שנים, לטובת המרצים והסטודנטים של הקריה האקדמית אונו.

פרופסור יניסקי-רביד חברה במועצות ופורומים רבים ברחבי העולם בתחומי התמחותה. היא נבחרה בשנת 2021 כחברה בארגון האמריקאי היוקרתי The American Law Institute (ALI); בשנים האחרונות היא השיקה את פרויקט ה- AI-IP כחלק מ- Fordham Law CLIP שחקר את אתגרי הטכנולוגיה המתקדמת, בעיקר בינה מלאכותית ובלוקצ’יין בנושא משטר הקניין הרוחני. בישראל היא חברת הנהלה באגודות מובילות בתחומי התמחותה.

 

היא בוגרת תואר ראשון במדעי החיים ובפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר אילן, ישראל (שניהם בהצטיינות).
תואר ראשון במשפטים, באוניברסיטת תל אביב, ישראל (מצטיינת דיקן 3 שנים ברצף במהלך לימודיה) ומצטיינת תואר. היא סיימה את לימודי הדוקטורט במסלול ישיר למצטיינים באוניברסיטה העברית, ולאחריו פוסט דוקטורט באוניברסיטת YALE. פרופסור יניסקי-רביד היא האשה הראשונה, ש”צמחה” בבית הספר למשפטים של הקריה האקדמית אונו, שקבלה תואר פרופסור חבר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

תחומי הוראה

דיני עבודה, קניין רוחני, חופש התחרות בראי הזכות לקניין, שוויון במשפט, סמינרים במשפט השוואתי בחו"ל.

פרסומים נבחרים